Religionens särställning

Det är för att slöjan har en symbolbetydelse som kepsar och mössor inte har.

Vadå symbolbetydelse?
Det finnes absolut inget i Koranen som kräver Slöja, Hijab eller Burka, lika lite som att Bibeln kräver att gifta kvinnor skal bära huvudbonad som täcker håret, skriftlydelsen är exakt den samma som i bibeln: Man och kvinna skal klä och föra sig på ett sätt som inte väcker lusta hos den näste ...

Att vissa stamtraditioner från beduinkulturen (där "burka" användes för att uppnå svalka och göra livet i öknen uthärdligt) har smugits in i Islam av vissa imamer eller att Mormoner och Amish använder gamla europeiska traditioner där gifta kvinnor täcker håret och armarna, har inget med religion att göra, utan är just traditioner som av de oinvigda och dåligt pålästa, ses som religösa yttringar.

Det är inte mer än 15-20 år sedan att det krävdes att alla tjejer och kvinnor täckte håret vid en gudstjänst i Sverige och Norge ...
 
Senast ändrad:
Trevlig ton som alltid.
Om arbetsgivaren inte har rätt varför kan hen då göra det, som det är idag. Med slöja eller högklackat, de arbetsgivarna sitter väl inte i fängesle;)
Ungefär lika trevlig som din. Btw så kan AD inte utdöma fängelsestraff som påföljd för lagbrott eller avvikande arbetsklädsel.
Var det något mer du undrar över?
 
Män skall enligt Islam också täcka huvudet och kroppen med tyg.
Men de fuskar till skillnad mot kvinnorna.

Var har du fått det ifrån?

Bibeln och Koranen har exact samma ordalyd: Man skal inte klä eller föra sig på ett sätt som frästar sin nästa ... Att någon Imam klarat smyga in en klädkod i surorna betyder inte att det är lag enligt Koranen...

Bibeln och Koranen är till 99% helt lika i sina texter (bara språkbruket och meningsuppbygnaden som skiljer) Det ända som skiljer är att Nya testamentet anger Jesus som guds son, medan Koranen (och Judernas Torah, i den mån de erkänner honom) anger honom som profet...

Judernas Jhv, Arabernas Allah och vår (västerländska) stavning gud (god) är exact samma sak, samma gud (och profeter) för oss alla.
 
Senast ändrad:
Jag utgår glatt ifrån att alla som ogillar Hijab även ogillar Nunnornas DOK, eftersom de båda grundar sig på otillräcklig (feltolkad) kunskap inom bibeln/koranen.

Fast nu blandar du ju äpplen och hjulbultar...

INGEN här har sagt att man inte får bära huvudbonad... Bara att vissa yrken kräver att man INTE gör det... Skulle tex se det som väldigt konstigt att en Rabbin eller nunna söker en tjänst som polis tex. Där de skulle va tvungna att ta av sej dok eller "hätta" (vad nu en Rabbin har på huvudet) ... Då de just bär sina huvudbonader som en del i sitt "yrkesutövande".
Men i tex uniformsyrken som polis, väktare mfl ser JAG inte hur slöja kan bli en del i uniformen.
Nej den skulle inte "störa" men den skulle visa personens religion, och jag förstår inte varför man måste vifta med "religionen" framför en hela tiden...
Små halskedjor med kors som bärs under klädesplagg syns ju inte... Hur kan man jämföra det med slöja ?
Sen som tidigare tagits upp i tråden MÅSTE inte kvinnor bära slöja... Det är inget krav inom religionen. Finns muslimska kvinnor (utövande) som inte använder slöja. Så även om kvinnor frivilligt bär slöja så får de då lika frivilligt förlika sej med att de inte kan jobba inom alla yrken...

Nu jobbar jag just som väktare. Vår uniform kräver huvudbonad vid utomhusarbete, på mitt bolag är detta i form av antingen mössa eller keps. Så om man nu vill ha keps på sej är väktaryrket ett hett tips :p Sen har ju olika bolag olika huvdbonader...
 
A

Att inte få ha mjukisbyxor på kontoret kan vara korkat det också. Många klädkoder är i min mening korkade. Arbetslivet behöver utvecklas med samhället och att ha en klädkod bara för att är just bara korkat.

Jag har arbetat på en arbetsplats där det inte fanns någon klädkod what so ever. Man behövde inte ens vara hel och ren. Detta nappade en del på och kom i lundhagsbrallor eller mjukisbyxor och urtvättad t-shirt som det var kaffefläckar på. Vissa hade inte borstat håret på ett tag och antagligen heller inte tvättat på lika länge. Det var faktiskt inte särskilt trevligt.
 
<snip>

Det är inte mer än 15-20 år sedan att det krävdes att alla tjejer och kvinnor täckte håret vid en gudstjänst i Sverige och Norge ...

Eh va? Jag ar betydligt aldre an sa och vaxte upp med en hog religios slakt och tillbringade manga gudstjanser i kyrkan bade i Stockholm och runt landet och ALDRIG har jag hort det kravet ... pa de 50, eller sa, aren jag kan minnas.

Var har du fått det ifrån?

Bibeln och Koranen har exact samma ordalyd: Man skal inte klä eller föra sig på ett sätt som frästar sin nästa ... Att någon Imam klarat smyga in en klädkod i surorna betyder inte att det är lag enligt Koranen...

Bibeln och Koranen är till 99% helt lika i sina texter (bara språkbruket och meningsuppbygnaden som skiljer) Det ända som skiljer är att Nya testamentet anger Jesus som guds son, medan Koranen (och Judernas Torah, i den mån de erkänner honom) anger honom som profet...

Judernas Jhv, Arabernas Allah och vår (västerländska) stavning gud (god) är exact samma sak, samma gud (och profeter) för oss alla.

Det har ar nog det varsta svammel jag hort pa mycket lange :crazy:
 
Jag utgår glatt ifrån att alla som ogillar Hijab även ogillar Nunnornas DOK, eftersom de båda grundar sig på otillräcklig (feltolkad) kunskap inom bibeln/koranen.

Nja, nunnorna är vuxna människor som fattat sitt eget beslut om sitt liv och med det livet följer vissa kläder. Ingen är tvingad att bli nunna. Det är helt frivilligt. Kvinnor som föds i i familjer där hijab är traditionen har i alltför många fall inte det valet. De blir tvingade (direkt eller indirekt) av sina familjer och omgivningen att använda hijab. Hijaben i sig är bara ett tygstycke men det den representerar är jag negativ till. Nunnornas dok är frivillig eftersom det är frivilligt att bli nunna. Det är inget som någon tvingar sin dotter till (direkt eller indirekt).
 
Jag har arbetat på en arbetsplats där det inte fanns någon klädkod what so ever. Man behövde inte ens vara hel och ren. Detta nappade en del på och kom i lundhagsbrallor eller mjukisbyxor och urtvättad t-shirt som det var kaffefläckar på. Vissa hade inte borstat håret på ett tag och antagligen heller inte tvättat på lika länge. Det var faktiskt inte särskilt trevligt.


Kan jag iofs förstå.

Men det är viss skillnad på krav i betydelsen hel-och-ren, möjligen mer formell med kavaj. Respektive hardcore unifom från strumplästen och de högklackade, och hårfästet.
 
Fast nu blandar du ju äpplen och hjulbultar...

INGEN här har sagt att man inte får bära huvudbonad... Bara att vissa yrken kräver att man INTE gör det... Skulle tex se det som väldigt konstigt att en Rabbin eller nunna söker en tjänst som polis tex. Där de skulle va tvungna att ta av sej dok eller "hätta" (vad nu en Rabbin har på huvudet) ... Då de just bär sina huvudbonader som en del i sitt "yrkesutövande".
Men i tex uniformsyrken som polis, väktare mfl ser JAG inte hur slöja kan bli en del i uniformen.
Nej den skulle inte "störa" men den skulle visa personens religion, och jag förstår inte varför man måste vifta med "religionen" framför en hela tiden...
Små halskedjor med kors som bärs under klädesplagg syns ju inte... Hur kan man jämföra det med slöja ?
Sen som tidigare tagits upp i tråden MÅSTE inte kvinnor bära slöja... Det är inget krav inom religionen. Finns muslimska kvinnor (utövande) som inte använder slöja. Så även om kvinnor frivilligt bär slöja så får de då lika frivilligt förlika sej med att de inte kan jobba inom alla yrken...

Nu jobbar jag just som väktare. Vår uniform kräver huvudbonad vid utomhusarbete, på mitt bolag är detta i form av antingen mössa eller keps. Så om man nu vill ha keps på sej är väktaryrket ett hett tips :p Sen har ju olika bolag olika huvdbonader...
En polis/väktare med slöja? Hur löser du då säkerhetsproblemet? Så sorry, kombinationen slöja polis/väktare kommer aldrig att bli aktuellt. Det borde du som väktare ju egentligen känna till. Ta exempelvis de slipsar som poliser o en del väktare bär. Dessa är ju tvådelade av säkerhetsskäl...

Vad det gäller den klädkod ett yrke, ett livsval har så accepterar nog de flesta att målare är klädda i vitt, präster har sin krage och ordensmedlemmar (nunnor/munkar) sina dräkter.
De flesta accepter även att du som privatperson bär jeans eller slöja.
Däremot, jobbar du åt någon så äger denne rätten att bestämma klädkod.
Och eftersom många juvelerare, banker har dörrar som bara kan öppnas inifrån, så lär du få svårt att komma in med heltäckande klädsel..
 
police_hijab_sweden.jpg

nintchdbpict000004095605-e1471965041943.jpg

Ayesha-Farooq_2658627b.jpg

5efe0ac801f2053fc2335e00ebfd3de8.jpg

Som vanligt otroligt mycket sktisnack om just hijaben kontra män kontra kvinnors eget val. Tycker det avhandlats i så många trådar att jag inte orkar gå in och argumentera om det. Ser dock inget problem alls i bilderna ovanför. Gör man det ska man nog fundera om det inte är ens eget främlingsfientliga samvete som talar...
 
En polis/väktare med slöja? Hur löser du då säkerhetsproblemet? Så sorry, kombinationen slöja polis/väktare kommer aldrig att bli aktuellt. Det borde du som väktare ju egentligen känna till. Ta exempelvis de slipsar som poliser o en del väktare bär. Dessa är ju tvådelade av säkerhetsskäl...

Vad det gäller den klädkod ett yrke, ett livsval har så accepterar nog de flesta att målare är klädda i vitt, präster har sin krage och ordensmedlemmar (nunnor/munkar) sina dräkter.
De flesta accepter även att du som privatperson bär jeans eller slöja.
Däremot, jobbar du åt någon så äger denne rätten att bestämma klädkod.
Och eftersom många juvelerare, banker har dörrar som bara kan öppnas inifrån, så lär du få svårt att komma in med heltäckande klädsel..
http://www.scotland.police.uk/whats...atified-as-option-for-police-scotland-uniform
De har säkerligen löst det problemet. Det går ju att göra en hijab som faller isär om man rycker i den. Kan man sätta fast en slips med clips eller kardborreband är det inte omöjligt att fixa en hijab.
 
police_hijab_sweden.jpg

nintchdbpict000004095605-e1471965041943.jpg

Ayesha-Farooq_2658627b.jpg

5efe0ac801f2053fc2335e00ebfd3de8.jpg

Som vanligt otroligt mycket sktisnack om just hijaben kontra män kontra kvinnors eget val. Tycker det avhandlats i så många trådar att jag inte orkar gå in och argumentera om det. Ser dock inget problem alls i bilderna ovanför. Gör man det ska man nog fundera om det inte är ens eget främlingsfientliga samvete som talar...

http://www.scotland.police.uk/whats...atified-as-option-for-police-scotland-uniform
De har säkerligen löst det problemet. Det går ju att göra en hijab som faller isär om man rycker i den. Kan man sätta fast en slips med clips eller kardborreband är det inte omöjligt att fixa en hijab.

Tack för att ni han före, så slapp jag leta fram bilderna och argumenten :D

Kan ju även tillägga att Engelska (läs Brittiska) polisen alltid har tillåtit hinduer att bära sina "turbaner" i tjänsten, med alla de "säkerhets problem" dessa 25 meter långa tygstycken innebär ...
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: kol
Jag kan förstå vad man menar med att ateism också är en tro. För min del tror alla människor på något även om det är att inte tro på något...
 
Det är inte mer än 15-20 år sedan att det krävdes att alla tjejer och kvinnor täckte håret vid en gudstjänst i Sverige och Norge ...
Källa på det?

När du skriver gudstjänst så förutsätter jag att du talar om Svenska Kyrkan.

Jag har gått i kyrkan när jag var yngre och har aldrig sett att kvinnor skulle täcka sitt hår. (Hur det är nu har jag noll koll på. Har inte besökt en gudstjänst sedan sjuttiotalet).
 
Jag kan förstå vad man menar med att ateism också är en tro. För min del tror alla människor på något även om det är att inte tro på något...
Va?
Det är det argument jag mött från troende när jag sagt att jag är ateist. Ungefär som att idén om att inte tro på en högre makt är komplett omöjlig.

NEJ. Man måste inte tro på "något".

Vore intressant att se dig utveckla vad vi ateister i så fall tror på. Kan du göra det?
 
Källa på det?

När du skriver gudstjänst så förutsätter jag att du talar om Svenska Kyrkan.

Jag har gått i kyrkan när jag var yngre och har aldrig sett att kvinnor skulle täcka sitt hår. (Hur det är nu har jag noll koll på. Har inte besökt en gudstjänst sedan sjuttiotalet).

Uttryckte mig nog lite slarvigt, det var kotym för gifta kvinnor samt tjejer i giftasmogen ålder att bära sjal eller hatt i kyrkan, på samma sett som män och pojkar skulle ta av sina huvudbonader när de klev in genom dörren till vapenhuset.

Det är mycket möjligt att Svenska kyrkan var på väg att överge dessa traditioner långt tidigare än Norska kyrkan, men då jag konfirmerades i Norge -78 var det fortfarande kotym.
 

Liknande trådar

T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
3 020
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp