Relativt lång transportresa för ponny

Authorsandraselling

Trådstartare
Har köpt ponny till döttrarna och det är en riktig drömponny men vi kommer få åka lång väg att hämta hem pållen. Ca 65 mil (känns långt iaf). Tar tacksamt emot tips på vad man bör tänka på när man kör lite längre sträckor med häst, vi tävlar inte och är sällan ute på vägarna med våra hästar och inga längre sträckor så är novis på det.

Jag tycker att det allra bästa är att ta hem hästen via en transportör, det har jag gjort när jag har behövt frakta hästar långt och det har fungerat väldigt bra. Skönt för hästen att åka i en stor lastbil och skönt för en själv med en erfaren chaufför.

Jag tycker att det allra bästa är att ta hem hästen via en transportör, det har jag gjort när jag har behövt frakta hästar långt och det har fungerat väldigt bra. Skönt för hästen att åka i en stor lastbil och skönt för en själv med en erfaren chaufför.

Kan iof vara ide, ska ha det i åtanke. Tack för svar

Håller med ovanstående. :) men åker ni själva en lång sträcka med hästen är det väldigt viktigt att hästen får vatten, stanna och vattna emellanåt och låt den sträcka lite på benen. God ventilation i transporten är också viktigt, hellre fast täcke på och lite svalare i transporten än att där är varmt och svettigt. För längre transporter skulle jag även sätta någon form av skydd på; transportskydd, boots + skydd eller liknande. :)

Skicka hästen med en lastbil istället. Det är jobbigt att köra hästtransport och ännu jobbigare när man är ovan. Dessutom är det bekvämare för hästen i lastbil och prismässigt bör det inte bli så mycket dyrare än att köra själv.

Det är svårt dessutom nu i värmen att hålla transporten sval och med bra ventilation, tycker det är få transporter som är bra till så långa sträckor.

Annars är det bara att få i hästen vatten, jag låter gärna häst åka utan skydd eller med bara boots på sig vid långa resor för att minimera risken att den blir för varm och stressad. Om nu inte hästen är väldigt hysteriskt lagd och riskerar pga det att skada sig.

Skicka hästen med en lastbil istället. Det är jobbigt att köra hästtransport och ännu jobbigare när man är ovan. Dessutom är det bekvämare för hästen i lastbil och prismässigt bör det inte bli så mycket dyrare än att köra själv.

Precis, det är inte mycket dyrare än att köra själv. Och om man även räknar timmarna som det tar att köra, så blir det mycket billigare att anlita transportör. Gissar på att en transportör vill ha omkring 3000 kr för den sträckan.

@Rotaluconi Skicka ett pm om du vill ha tips på en riktigt bra transportör med jättefina bilar.

Har köpt ponny till döttrarna och det är en riktig drömponny men vi kommer få åka lång väg att hämta hem pållen. Ca 65 mil (känns långt iaf). Tar tacksamt emot tips på vad man bör tänka på när man kör lite längre sträckor med häst, vi tävlar inte och är sällan ute på vägarna med våra hästar och inga längre sträckor så är novis på det.
Jag säger också transportör. För mig blev det dyrare att köra själv än att skicka med lastbil. Var 60 mil så vi kände oss tvungna att övernatta vilket ju också kostade en slant.

hade valt att anlita transportör. är värt det i alla aspekter och pengarna är desamma i stort om man slår ut det på alla variabler i sammanhanget. det är inte dyrt och hästen reser betydligt bättre hos proffs.

Jag hade också valt att skicka med lastbil.
Men om ni inte gör det så är det viktigaste att tänka på bra luft i transporten och hästen redan innan bulkar upp med extra vatten. Det vill säga att man försöker få den att dricka extra mycket t ex genom att ge betforvatten eller öka salt givan dagarna före resan.
Bägge dessa saker är för att minska risken för transportsjuka.

Jag har kört många gånger 60mil med häst. Lastar ur en gång och låter hästen beta lite : om hästen är lättlastad!!! Är jag osäker får hästen stå kvar, men vi stannar och fodrar. Vatten brukar de vara dåliga på att dricka så jag har alltid betfor-vatten. Och har också en hink med vatten, betfor & salt ; så att hästen får i sig lite salt under vägen.
Är du ovan att köra skulle jag rekommendera lastbil. Det är jobbigt att köra med häst.

Jag tog hem min första connemara med lastbil. Det blev en VÄLDIGT lång resa för henne. Så när jag hämtade hem den senaste från samma uppfödare åkte jag ner och hämtade själv istället.

Vi kör lugnt, bara stora vägar så långt det går (jämnare fart och underlag).

Stannar ett par gånger och bjuder vatten (betforvatten om de är lite skeptiska) men lastar inte ur.

Förr körde jag själv (BE-ekipage) men har sett till så sambon får köra BE också så vi turas om.

Min transport håller temperaturen bra även när det är varmt ute. Har ordentligt luftintag i fram och utsläpp i bak så luften kan cirkulera ordentligt.

Om din transport inte uppfyller vissa krav är maximal transporttid 8 timmar. Du klarar inte att köra 65 mil lagenligt på mindre än 8 timmar med ett släp. Vet inte hur de resonerar om man stannar och utfodrar/vattnar eller om man lastar ur någon timme, men kraven har ju kommit till för hästarnas bästa. Jag skulle vilja ha möjlighet att åtminstone kunna släppa hästen i en hage några timmar om jag transporterar så länge. Så jag förordar också lastbil. Vi har goda erfarenheter av längre transporter med transportör.

För mig hade det varit självklart med transportör. Jag har själv godkänd utbildning för att få transportera häst, men skulle känna det helt onödigt att köra tomt för att hämta, och sedan ha böket med så lång körning med hästen. Den åker betydligt bättre på lastbil än i vanlig bildragen transport.

Bättre övervakning, bättre komfort, ressällskap och proffsig hantering är några av fördelarna med att anlita (rätt) transportör.

skicka med en transportör! :) har man inte vanan inne att köra släp + häst eller att köra långt så är det bättre att låta ngn annan göra det :p. för hästens skull då dvs.

de åker väldigt mycket bättre i en lastbil och med en van hästtransportör så kan det inte bli mycket bättre på den sträckan.
att ge sig ut med hyrsläp(?), ny ponny som man inte känner, och inte ha så jättestor körvana, 65mil känns väldigt jobbigt.

För mig hade det varit självklart med transportör. Jag har själv godkänd utbildning för att få transportera häst, men skulle känna det helt onödigt att köra tomt för att hämta, och sedan ha böket med så lång körning med hästen. Den åker betydligt bättre på lastbil än i vanlig bildragen transport.

Bättre övervakning, bättre komfort, ressällskap och proffsig hantering är några av fördelarna med att anlita (rätt) transportör.

Anlitade den med bäst rykte men det blev ändå en galet lång resa :(

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 968
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Har funderat på att gå ut och vandra längre norrut i landet med Milou men eftersom jag inte har bil så är jag tvungen att åka buss eller...
2
Svar
36
· Visningar
2 973
Senast: Niyama
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 607
Hästmänniskan Tips på en "liten" stor bil som inte drar hejdlösa mängder bensin? Funderar på en ny bil då jag tycker att min v70 är för stor, dyr och...
2
Svar
36
· Visningar
3 749
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar