Relationer bakom skärmen? Mobbning på Forum

Har du upplevt/sett eller själv mobbat andra i diskussionsforum?

  • Ja på alla 3

    Röster: 0 0,0%
  • Upplevt/Sett

    Röster: 35 62,5%
  • Mobbar andra

    Röster: 0 0,0%
  • Har inte märkt

    Röster: 21 37,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    56

Authorsandraselling

Trådstartare
Har under några dagar postat en del trådar.
Har upplevt en stundtals hätsk stämning
Det har varit i mitt tycke utöver socialt acceptabelt.

Har även rannsakat mig själv. Jag dras med i stämningen till viss del. Blev mer vass än vad jag brukar. Och kom på mig själv att vilja förklara. Där det hade varit bättre att ignorera.

Grejen på ett forum är att man inte (vanligtvis) träffar den man skriver till. Då blir påhopp och elakhet så mycket lättare. Du får ju inte kvitto på hur den andra regerar.

Jag noterar också att det blir en ”drevmentalitet”

Min personliga utgångspunkt är att personer kan tycka i mitt tycke konstigt, knasigt. Jag vill inte bli en mobbare, personangrepp och under bältet kommentarer.

Härskartekniker går att upptäcka om man tittar.

Det du säger/skriver på Buke skulle du säga så till personer utanför ett forum. Om inte varför?

Såg också att flera skrivit att människor är rädda att posta trådar, bilder och kommentarer. Det blir snabbt en ”hård” stämning.

Tycker du att ”har man gett sig in i leken..” och allt är tillåtet.

Rösta och skriv dina upplevelser (om du känner dig trygg) 💖
 
Jag ser en skillnad i att diskutera och att mobba. Bara för att man inte håller med betyder det inte att man mobbar.

Med det sagt, ja jag upplever att det blir en hätsk stämning emellanåt. Det bästa är förstås att inte fortsätta mata, utan att gå. Inte alltid så lätt.
 
Jag ser en skillnad i att diskutera och att mobba. Bara för att man inte håller med betyder det inte att man mobbar.

Med det sagt, ja jag upplever att det blir en hätsk stämning emellanåt. Det bästa är förstås att inte fortsätta mata, utan att gå. Inte alltid så lätt

Det är ju roligt att utbyta erfarenheter

Upplever du att det är övervägande dålig stämning och ”farligt” att ha en avvikande åsikt från majoriteten?
 
Det här är ett diskussionsforum. Det innebär att man diskuterar, och om man tvärsäkert påstår något är på ett visst vis så är det inte orimligt att man faktiskt förväntas kunna backa upp sina påståenden på något sätt.

Det är en enorm skillnad på att säga "jag tycker blått är den finaste färgen" och "blått är den finaste färgen".
Förstår man inte den skillnaden utan tar saker som ett personligt påhopp så får man det nog tufft.
 
Jag kan vara ganska dryg mot manliga (incels) som är nedsättande mot kvinnor på andra forum. Här har jag hellre lämnat när man blir påhoppad vilket har hänt upprepade gånger.
 
Men det blir ju tråkigt
En god stämning kan ju råda
Måste det bli ”lynchstämning”..

Alltså vi triggas igång och det matas på såklart
Om jag påstår att Stockholm ligger i Norge kommer jag bli ifrågasatt och rättad, speciellt om jag inte har något bättre argument än att jag tycker att det är så. Högst troligt kommer majoriteten inte hålla med om att Stockholm ligger i Norge.
Det innebär inte att jag är mobbad. Om nån däremot påstår att jag är en värdelös människa för att jag påstår att jag Stockholm ligger i Norge - det är hen helt annan fråga.
 
Nej. Däremot måste man ha bra på fötterna och kunna tala (eller i det här fallet skriva) för sig och sitt.

Men det blir ju tråkigt
En god stämning kan ju råda
Måste det bli ”lynchstämning”..

Alltså vi triggas igång och det matas på såklart.
Att ha på fötterna står i motsats till god stämning? Då förstår jag dina inlägg helt och fullt.
 
Men det blir ju tråkigt
En god stämning kan ju råda
Måste det bli ”lynchstämning”..

Alltså vi triggas igång och det matas på såklart.
Jag upplever mer att när det blir "problem" så är det för att den som har avvikande åsikt absolut vill att andra ska hålla med, men inte kan motivera varför "det avvikande" är rätt alternativ. Folk kommer inte ändra åsikt bara för att en främling på nätet tycker något - om det inte ges bra argument för det nya/annorlunda. Om den med avvikande åsikt då blir sur för att de andra envist fortsätter "tycka fel", tja, då blir det sällan bra. Det är tyvärr inte helt ovanligt och inte heller ovanligt att den sura med avvikande åsikter tycker att andra är dumma, mobbar eller "alltid ger sig på" osv. Det har jag sett upprepade gånger.

Just buke tycker jag, på det stora hela, att är väldigt trevligt. De otrevliga undantagen är just undantag, och då brukar moderator vara snabb på att försöka bringa ordning i kaoset igen. Andra diskussionsforum och vissa facebookgrupper däremot...
 
I just de trådar du postat är det kanske inte jättemärkligt att stämningen inte varit lysande med tanke på att du postat en tråd där du fått mothugg på dina påståenden, postat en ny tråd med en omröstning baserat på att du fick svar du inte verkade gilla i den första tråden, sen ännu en ny tråd med en ny omröstning när du inte fick de svar du ville ha på den förra omröstningen. Detta kombinerat med ett väldigt passivt aggressivt sätt att uttrycka dig där du dumförklarar de andra i trådarna, dekorerat med en massa emojis som gör att det du skriver ser ännu mer nedlåtande ut.

Att du inte får de svar du vill ha är inte mobbing, och man får räkna med att responsen blir lite hätsk när man dumförklarar en grupp människor för att de inte håller med en.
 
Jag upplever mer att när det blir "problem" så är det för att den som har avvikande åsikt absolut vill att andra ska hålla med, men inte kan motivera varför "det avvikande" är rätt alternativ. Folk kommer inte ändra åsikt bara för att en främling på nätet tycker något - om det inte ges bra argument för det nya/annorlunda. Om den med avvikande åsikt då blir sur för att de andra envist fortsätter "tycka fel", tja, då blir det sällan bra. Det är tyvärr inte helt ovanligt och inte heller ovanligt att den sura med avvikande åsikter tycker att andra är dumma, mobbar eller "alltid ger sig på" osv. Det har jag sett upprepade gånger.

Just buke tycker jag, på det stora hela, att är väldigt trevligt. De otrevliga undantagen är just undantag, och då brukar moderator vara snabb på att försöka bringa ordning i kaoset igen. Andra diskussionsforum och vissa facebookgrupper däremot...
Tack för input

Vad skönt att du upplever en fin stämning
Kan det bero på trådar?
 
I just de trådar du postat är det kanske inte jättemärkligt att stämningen inte varit lysande med tanke på att du postat en tråd där du fått mothugg på dina påståenden, postat en ny tråd med en omröstning baserat på att du fick svar du inte verkade gilla i den första tråden, sen ännu en ny tråd med en ny omröstning när du inte fick de svar du ville ha på den förra omröstningen. Detta kombinerat med ett väldigt passivt aggressivt sätt att uttrycka dig där du dumförklarar de andra i trådarna, dekorerat med en massa emojis som gör att det du skriver ser ännu mer nedlåtande ut.

Att du inte får de svar du vill ha är inte mobbing, och man får räkna med att responsen blir lite hätsk när man dumförklarar en grupp människor för att de inte håller med en.
Om vi lämnar mig en stund 😀
Det verkar lite infekterat.

Vad är dina upplevelser av Buke?
 
Ett av problemen med text är att läsaren lägger till ett eget inbillat tonfall. Plus att det är lockande att "tolka" text på sitt eget vis.

Raka klara texter tolkas till att bli något annat.
Jag ser inte direkt mobbing på buke. Kanske på andra forum?
Absolut
Många läser med filter
 

Liknande trådar

Äldre På ett annat forum jag skriver på ibland, ett mindre vetenskapsinriktat, var det för ett tag sedan en diskussion kring om det skulle...
78 79 80
Svar
1 583
· Visningar
88 294
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regntäcke till shettis?
  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp