Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lyrik skrev:2-åringen i mitt stall fick fång förra sensommaren då hon var bara 1 år. Hbl med mkt fbl i.
Nej fy så hemskt!
Nu ska man börja vara orolig för ettåringar också. Ska man inte ens tordas släppa dem på bete?
Vet du vad som utlöste fånganfallet? Vad gick hon på för bete? Bytte du bete? Tjock?
Jag längtar till vintern! Man kanske skulle flytta lång norrut så man har snö i stället för gräs nästan året om....
Quinn skrev:Det är klart att den viktigaste faktorn för att få fång är fetma! Fet ponny bete är ju klassiskt. Men alla de andra fallen som blivit vanligare och vanligare de sista åren. Halvblod, fullblod och övriga raser som är i normalhull och motioneras,.
Varför har denna ökning av fångfall kommit? Det är ju det man undrar. Min bekants halvblod som snarare var åt det smalare hållet och rids och tränas varje dag fick fång av bete förra året. En annan fick fång i Januari, inte heller fet.
Många hästar som inte är feta får fång på vintern. Ofta hittar man ingen förklaring till dessa fall.
Min fånghäst lider oxå av detta, men jag har haft kanonbra hö o hästen som står på stall har inte hostat en enda gång av höet på mer än 1 år._86a_ skrev:Varför skulle inte hösilage vara nåhot hästfoder?? Min häst klarar defenitivt inte att gå på något annat än hösilage!! Har man en bronkithäst är valet enkelt!
.En veterinär jag pratat med sa att man också kunde se ett samband mellan fång och erlichios
Usch, då...ja, då vet jag det. Min Welsh Cob hålls borta från det kraftigaste betet...hon är 2 år nu.Lyrik skrev:2-åringen i mitt stall fick fång förra sensommaren då hon var bara 1 år. Hbl med mkt fbl i.
Fick ta bort min gamla tant (engelskt fullblod, 23½ år) pga kronisk fång 7 oktober 1996.
Lazio skrev:Jag känner många vars hästar har fått fång i år och innan har jag aldrig hört om så många hästar som fått fång.
Tycker det är jättekonstigt.
Det är olika sorters hästar också, och ägarna har inte haft problem förut, det är inte matglada ponnyer liksom.