Reklamfilmer

Jamtland

Trådstartare
Vad är det med reklamfilmerna som får min dotter på 1½ år att bli som i trans? Hon är helt fixerad vid reklamfilmerna. Programmen bryr hon sig inte ett skvatt om, möjligtvis kan hon kommentera så där i förbigående om hon ser något hon känner igen ("häst", "tant", osv).

Hon känner igen de olika kanalernas intro till reklamfilm, då släpper hon ALLT och rusar till tvn där hon sedan står som paralyserad under hela reklamavbrottet. Ställer du dig framför så ser hon dig inte utan viker bara undan så hon får fri sikt mot tvn. Hon svarar inte på tilltal utan är helt väck.

Vi har testat att slå av ljudet men det ekommer henne inte, hon är lika fokuserad ändå.

Tv-shop är intressant en liten, liten stund, sen går hon därifrån. Om vi däremot zappar så att det är flera reklamavbrott efter varandra så är hon helt fast. Och så fort som reklampausen är över så "vaknar hon upp och fortsätter med det hon höll på med. Hon går själv och slår på tvn på morgonen för att se "tam" (hennes ord för reklam).

Vad är det som gör reklamfilmerna så speciella? För det spelar ingen roll om det är en och samma bild i en halvminut eller snabba klipp.

Jenny
 
Sv: Reklamfilmer

Jag har också undrat. Våran 9 mån dotter gör likadant. hon bryr sig inte alls om tvn tills reklamen kommer. Då blir hon som hypnotiserad. Det är lite otäckt egentligen. Vem vet vad dom egentligen tutar i oss...
 
Sv: Reklamfilmer

Vad läskigt! Vår pojke på drygt elva månader vänder sig oxå mot tv:n när reklamen kommer. Och vädret. Vi fattar inte heller vad det är som fångar honom så. Men det är nog något med ljudet...

Kan det vara upprepnings-grejen? Barn gillar ju saker som upprepar sig, som de känner igen. De vanliga programmen ser man bara en gång, men reklamen kommer om och om igen.
 
Sv: Reklamfilmer

Min dotter på snart fyra, gör likadant. Vid Bolibompa sitter hon såklart som klistrad, men om det är vuxen program så är hon inte nämnvärt intresserad. Men reklamen... Hennes favorit reklam är comvics, med hunden i rymdraketen, men i princip all reklam fängslar henne. Jag har förklarat för henne vad reklam är, och vad det är de olika reklamerna försöker sälja, och varför. Hon är en smart tjej, så hon förstår det man förklarar.
Dock är det ju som ni andra säger rätt olustigt att reklammakarna är så skickliga på att manipulera oss. (Och barnen.)
 
Sv: Reklamfilmer

Vad skönt att vi inte är ensamma om att ha reklamtokiga barn! :angel:

Vi har spekulerat lite och tror precis som ni andra att det har med ljuset och ljudet som används i reklamen. Det är ju det som ska få oss att inte bläddra förbi, gå på toa osv när reklamen kommer. :)

/Timsetim
 
Sv: Reklamfilmer

Vår tjej är likadan. Speciellt gillar hon Vänners reklamavbrott, med den röda pricken. Så fort hon hör den så vänder sig hon mot TV:n och tittar sen under hela reklamen. När programmet börjar igen är hon inte speciellt intresserad.
 
Sv: Reklamfilmer

stumpans favoritreklam är l'easy med den som blir klubbad och det kvittrar lite och den säger; jag vill inte lägga mig. Men det är nog ljudet som lockar där.
 
Sv: Reklamfilmer

Men som jag sa, vi har testat att ha ljudet avstängt och hon är ändå intresserad.

Även Animal Planets reklam är helfascinerande och det är oftast små filmer i "normal" tempo, så jag fattar inte vad det är som gör det. Hon behöver inte ha sett reklamfilmen innan heller, hon är ändå i trans, så det kan inte vara upprepningen heller.

Jenny
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Jämställt förhållande
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp