Reklamerat hästköp

valvis

Trådstartare
Ni som kan mycket om detta. Lite kort.
Hästen som köptes i Juli blev halt lite senare och vid besiktning visa det sig att hästen har en skada i ett bakknä med pålagring- tolkas som gammal skada. Hästen är köpt via förmedlare som fick 50% av köpepriset.
Säljaren och förmedlaren går med på att ta tillbaka hästen (Säljaren är veterinär) hästen är tillbaka lämnat men köparen har fortvarande inte fåt pengar tillbaka. Förmedlaren tycker att köparen själv ska ta kontakt med säljaren ena halvan av köpepriset.

Är inte det förmedlarens uppdrag att se till att köparen få pengarna?
Nu tycker förmedlaren att de var ju så snälla som tog tillbaka hästen så köparen ska inte ställa fler krav (de vill har betald för veterinärkonstade och Kiropraktor). Kan de sätter sig på tvären och bråka eller är det bara att skicka faktura de har ju redan tagit tillbaka hästen.
Kan man kräva ränta på pengarna för hästen, den har varit tillbakalämnat i över 3 veckor.

Hästen kosta rätt mycket.

Sv: Reklamerat hästköp

Få se om jag uppfattat rätt.
Ni köpte hästen i juli utan veterinärbesiktning, den blev halt, veterinärbesiktning och upptäckte gammal skada, eller?
Detta hade kunnat gått väl om ni gjorde besiktningen innan köpet...

Få se om jag uppfattat rätt.
Ni köpte hästen i juli utan veterinärbesiktning, den blev halt, veterinärbesiktning och upptäckte gammal skada, eller?
Detta hade kunnat gått väl om ni gjorde besiktningen innan köpet...

Den är så klar besiktigat då ua. Det är en Islandshäst och problemen kommer i tölten. Den visar inget på Böjprov/longering. Hästen har varit med om en olycka när den var yngre, troligen skadade den sig då i bakknäet. Olyckan fick vi inte redan på. Den vara bara inriden när den köpdes och blev halt när den började tränas. Eller inte halt, den få inte med ena backbenet, vill inte ta vikt på den. Vid röntgen visa den pålagringa i knäet.

Det är alltid svårt när det är förmedlare med i bilden. Så jag tror att hur ni ska gå vidare kommer att bero på hur själva affären är gjord. Står ägaren som säljare så är det ägaren som ska ersätta er även för den del som förmedlaren fått. Det blir ju upp till dem sedan att reda ut sina förehavanden.
Me om förmedlaren stått som säljere typ säljer för kunds räkning. Då är det förmedlaren som ni gjort affären med och förmedlaren som ska ge tillbaka pengarna.
Om ni sedan vill ha betalt för utlägg så blir det svårare, mycket svårare. OK att det har behövts veterinär för att konstatera felet men Kiropraktor, ja det blir ett stort frågetecken. För om en vara är felaktig så ska den reklameras så fort som möjligt d v s efter att veterinär hittat felet. Så var kommer kiropraktorn in? Det kan till och med vara så illa att om man gör för mycket med varan (hästen) i det här fallet innan man reklamerar kan man mista rätten till det.

Men som skrivet innan skaffa juridisk hjälp så fort som möjligt. Dels så blir det ju mycket enkalre för en som kan få alla fakta och se alla ahndlingar att svara. Dels så verkar det rörigt redan nu så det bäst att i fortsättningen verkligen göra saker rätt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 438
Senast: Lavinia
·
R
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har börjat kolla efter en hobbyhäst med plus i kanten och finkammar Hästnet varenda dag. Jag ser en hel del hästar som står...
Svar
15
· Visningar
3 230
Senast: Bregen
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har gjort ett hästköp som jag skulle vilja ha input kring. I väldigt korta drag ser historien ut så här: Hästen köptes av... 2 3
Svar
51
· Visningar
10 004
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
4 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka