Reklamerar ni jackan vars dragkedja gick sönder innan säsongen ens var slut? Regnkläderna som inte höll tätt? Träningskläderna som skulle andas men som i verkligheten var som en plastpåse? Skorna som släppte i sulan inom kort? Reklamerar ni grejer som inte håller vad de utlovar i beskrivningen eller som inte håller för normal användning eller slänger ni alternativt lagar på egen bekostnad, knyter näven i fickan och morrar för er själva?
Varför? Varför inte? Har ni fått igenom de reklamationer ni har gjort eller har butiken kommit med dåliga ursäkter och undanflykter?
Jag reklamerar ofta, men inte alltid. Nyligen reklamerade jag en däcksstol som jag enkelt hade kunnat laga själva. Men eftersom jag hade köpt den i present och jag störde mig på att den gick sönder trots att den använts sparsamt så reklamerade jag med önskemål om reservdelar så att lagningen kunde bli snyggt gjord. Jag reklamerar även på Mathem om varorna inte motsvarar förväntningarna (t.ex. väldigt kort datum, varor som saknas, osv). Någon enstaka gång har jag även åkt till mataffären när saker varit dåliga, men oftast inte pga att jag sällan sparat kvittot. Jag har också reklamerat tröjor som fått hål efter bara någon dags användning.
När det kommer till stolen ovan fick jag vara rätt ihärdig och besvärlig och det slutade med att jag fick en ny stol (och fick behålla den trasiga) trots att tillverkaren menade att den omöjligen hade kunnat gå sönder utan våld, t.ex. att den skulle vält (vilket den inte har gjort).