Jag blev så trött en dag på att så många butikers beskrivning av varor inte stämmer med verkligheten att jag bestämde mig för att börja reklamera allt som inte håller det som utlovas. Det gör mig förbannad att tillverkare/åf lovar sådant som inte hålls och som omöjligt går att upptäcka innan varan använts som t ex om regnkläderna håller tätt eller om plagget andas. Man ska ju knappast behöva ställa sig i duschen med regnkläderna medans lapparna är kvar för att se om de håller tätt eller sätta sig i bastun för att se om kläderna andas eller inte. Det bidrar till sopberget och är helt förkastligt miljömässigt men också för den egna ekonomin såklart eftersom man i normalfallet behöver köpa en ny produkt för att ersätta den som inte höll måttet. De allra flesta butikerna är det inga problem hos. Vissa verkar däremot ha som policy att syns det inte så finns det inte vilket innebär att regnkläder som inte håller tätt eller kläder som uppges ska kunna andas som inte gör det inte går att reklamera. Dragkedjor som går sönder inom kort, sömmar som släpper, skor som sulan släpper på eller går sönder inuti brukar det dock inte vara några problem med.
Jag funderar på om en ökning av reklamationer skulle leda till ett minskat sopberg? Om tillverkare/åf då tänker till innan de beskriver varan på ett sätt som inte stämmer med verkligheten och om de då börjar tillverka saker som tål normal användning. Måndagsexemplar kommer ju alltid att finnas såklart men generellt ska ju grejerna hålla för ändamålet och fungera enligt beskrivningen.
Jag funderar på om en ökning av reklamationer skulle leda till ett minskat sopberg? Om tillverkare/åf då tänker till innan de beskriver varan på ett sätt som inte stämmer med verkligheten och om de då börjar tillverka saker som tål normal användning. Måndagsexemplar kommer ju alltid att finnas såklart men generellt ska ju grejerna hålla för ändamålet och fungera enligt beskrivningen.