Reklamera hö

trofé

Trådstartare
Köpte ett parti hö från en bonde. Ca 700 kg i senaste hämtningen. Har hämtat två gånger tidigare hos honom. Tyckt höt från senaste lasset luktat lite skumt av och till, och nyligen fick jag svaret; jag har hittat mögel i höt. ALLT jag har kvar från senaste hämtningen är mer eller mindre mögligt, allt från små svarta och vita prickar till vitt ludd på stora ytor. Möglet finns även inne i buntarna, vilket tyder på att det var mögligt sedan innan det kom till mig.

Hade ett par bunt från tidigare leverans kvar, och de ser toppen fina ut. Så min förvaring är det inget fel på, då borde även dessa buntar vara mögliga.

Bonden vill att jag kör tillbaks höt till honom för att han ska kunna ersätta det, han vill alltså se det. Men han vill inte betala någon reseersättning till mig (10 mi enkel resa). Har föreslagit att jag kan skicka bilder på höt, samt posta tussar och att han ersätter mig ekonomiskt. Smidigare för båda. Det sista som blev sagt var att han inte hade tid nu att jag kommer tillbaks med höt för han håller på med vårbruket... :grin: Och nu går det inte att få tag på honom alls...

Då jag är i mer eller mindre AKUT behov av hö, för att ha en chans att vänja över hästarna på det nya med så har jag fixat hö från en granne, så att jag klarar mig. Ska hämta det imorgon.

Så till frågan, vad gäller? Jag har köpt det mot kvitto, bonden har företag alltså. Har jag rätt att bli ersatt på något sätt för höt alls? Kan han begära att jag kör tillbaks det och att jag också står för resan? Trots att det i princip äter upp ev ersättning för det dåliga höt? Kan man reklamera det på något sätt. Vad är brukligt? Hur hade ni gjort i min situation?
 
Sv: Reklamera hö

Om han har slutat svara i telefon tycker jag du ska kontakta ombudsmannen i din kommun. De kan hjälpa till med hur de ska gå vidare!

Lycka till :)
 
Sv: Reklamera hö

Ringde kommunen idag, men konsumentvägledaren var inte åter förens på torsdag. Så ska ringa dit igen då. De brukar ha vettiga idéer!

Hur skulle du gjort i denna situation?
 
Sv: Reklamera hö

Bonden vill att jag kör tillbaks höt till honom för att han ska kunna ersätta det, han vill alltså se det. Men han vill inte betala någon reseersättning till mig (10 mi enkel resa).
Nu vet jag inte vilken sits du är i för övrigt, med tillgång hos andra bönder och så.

Men om jag säger så här: jag har fått bita i det sura äpplet och köra tillbaka det (en gång) för jag är så in i norden beroende av dessa höbönder. Det var riktigt luddigt av mögel, det var alltså inte torrt när jag fick det och jag hade inte kollat det ordentligt.

En annan gång fick jag ett dåligt lass (en hästtransport) av den bonden jag har nu som bal efter bal var "dammigt"=mögligt som bonden "inte kunde förstååå" hur det blivit så och återvände hela tiden till hur jag ev. hade förvarat det. Övrigt har varit helt super ur hygienisk synpunkt och jag är beroende av dessa jäkla småbalar som ingen vill göra längre+att jag kan åka och hämta flera ggr under vintern pga egen platsbrist. Alltså, står fast vid att det var mögligt och inte berodde på förvaringen och körde tillbaka en del av det.

I sak är jag rätt säker på att du har rätt, men osäker på det där med transporten - andra varor får man väl köra tillbaks själv(?). Men har du "råd" att bråka med bonden som ändå är villig att ta tillbaka det? Med råd menar jag att riskera att stå utan denna leverantör. Kanske kan han kompensera dig med ett avslag på priset eller extra balar för allt körande?
 
Sv: Reklamera hö

Då denna bonde bor 10 mil från mig och blev en nödlösning denna vinter så har jag nog i den aspekten "råd" att ta den här fighten. Dock vill jag självklart hålla mig väl med honom ändå och vara saklig i detta.

Kan gissa att man normalt själv kör tillbaks saker, men inte om det är ett fel på varan redan från försäljaren, då kan jag aldrig tänka mig att det är upp till mig att återlämna den från början deffekta varan. Ta ex en bil. Om jag köper bil på firma och den inte fungerar efter två dagar, så kommer ju de och hämtar bilen och åtgärdar felet.

Han har erbjudit mig annat hö, men nu får jag som sagt inte tag på honom och jag behöver ju hö NU! Så det alternativet har han liksom sållat bort själv lite...

Har som idé just nu att skicka honom en mindre mängd via post, samt mitt kontonummer och uträknat hur mkt det är jag måste kasta. Känns som minst jobb för alla inbandade.

Vet en gång för länge sedan i ett annat stall. Där var det storrundbal med hö. Höt dammade som bara den och var inte fräscht på något sätt. Hästarna började hosta av det. Var en person några km från stallet som sålt höt. De var inte så glada, men förstod att höt varit dåligt från leverans, så de kom och hämtade det och ersatte ekonomiskt då de inte hade annat hö att erbjuda.
 
Sv: Reklamera hö

När jag köpte en hästtransport för flera år sedan och det visade sig vara ett leveransfel så ansåg säljaren att jag skulle köra ner transporten till Skåne för att dom skulle åtgärda felet .

Vilket hade varit rätt om jag hämtat transporten i Skåne vid köpet .

Dock så hade jag fått transporten levererad hem till mig och då gällde det för transportfirman att hämta transporten .

Så det viktiga är vem som levererat varan allt hämtat varan .
Så det verkar faktiskt vara din skyldighet *tyvärr* att åka tillbaka med höt och få det utbytt som han har sagt att du skulle få i annat fall är det ditt val att köpa annat hö .

Hoppas du blev lite klokare Mvh Mia
 
Sv: Reklamera hö

Du måste nog lämna tillbaka det gamla höet för att få nytt.Hur ska han annars veta att allt är dåligt?Bönder byter saker..dom ger inte tillbaka pengar..tyvärr..
 
Sv: Reklamera hö

Jag är faktiskt lite tveksam till din rätt att byta OM du själv hämtat och lastat in höet. Du har ju då sett det och accepterat skicket, hanterat det och haft all möjlighet att undersöka det du köpt.

Personligen hade jag inte accepterat din reklamation, om det gått till som ovan (och jag inte missuppfattat något).

Jmf med att köpa en tv. Du hämtar den, kopplar in den och inser att den inte funkar som den ska. Då kör du tillbaka med den till butiken och byter mot en som fungerar. Men du får inte ersättning för körning eller andra utlägg i samband med problemet.
 
Sv: Reklamera hö

Jag måste bara tillägga att jag har alltid fått milersättning när jag fått trasig vara typ tv med mig hem. Ingen lag men enligt konsumentverket god policy och de flesta företag går efter konsumentverkets riktlinjer. Bla. köksbänkskiva som var flammig när vi bytte kök, fick 20:- milen och det var 10 mil. Och har även andra exempel.

Ikea tex kör alltid med milersättning på deras reklamationsvaror.

Men jag som du att en bonde inte lär göra det.
 
Sv: Reklamera hö

NÄr jag pratade med konsumenrådgivaren i min kommun om detta med reklamation så sa hon att milersättning är något de flesta företag ger men inte utan att man själv tar upp det. Jag har alltid fått det när jag har reklamerat varor, nu är det dock inte jättemånga varor jag reklamerat. Men jag förstod på henne att det inte var en lag utan mer good will och konsumentverkets råd och det brukar de flesta företag följa. Men jag har svårt att tänka mig att denna bonde gör det eftersom han hittills inte visat någon välvilja mot det.

Men ring och hör för det var flera år sedan jag var i kontakt med dem.
 
Sv: Reklamera hö

Har redan fått välja att köpa hö på annat håll. Då jag både ringt och sms:at bonden men inte fått svar, och hade bara 2 fräscha buntar kvar. Så var tvungen att fixa hö idag för att ha något att vänja över hästarna till. Så har ingen aning ang att köra tillbaks det nu.
 
Sv: Reklamera hö

Du måste nog lämna tillbaka det gamla höet för att få nytt.Hur ska han annars veta att allt är dåligt?Bönder byter saker..dom ger inte tillbaka pengar..tyvärr..

Har markerat lite ovan. Har plockat ihop en påse med hö från 4 olika buntar. Tänkte skicka det till honom så har han en chans att se hur det ser ut.
 
Sv: Reklamera hö

Jo då, man kan visst få ersättning från ett företag för resan. Jag köpte en tvättmaskin från en välkänd kedja. Kommer hem och den fungerar inte. Lastar i och kör tillbaks, 5 mil enkel resa tror jag det var. När vi bad om reseersättning så fick vi det.

Sen kan jag hålla med om att jag kanske skulle varit ännu mer kritisk vid hämtandet. Men när vi kom dit så fick jag veta att höt jag skulle hämta denna gång var ompressat. Jag tippar på att det kommit i lite fukt i denna omhantering. För höt har fungerat första veckan ca sen jag hämtade det. Men nu har jag som sagt hittat mögel i allt som finns kvar.
 
Sv: Reklamera hö

Har ringt konsumentvägledaren, men denna återkommer imorgon, så ska ringa då igen. Tror som du att bonden nog inte är så pigg på reseersättning.

*kl*

Som tillägg kan jag ju säga att eftersom det handlar om en ersättning för höt om ca 500:- och bara resan skulle (EV!) ersättas med minst 250:- så ser jag det som en ganska dålig affär för alla inblandade att jag kör tillbaks det. Därför är min idé att jag skickar honom en påse med höprov och om han bedömer det otjänligt, liksom jag gör, så kan han ersätt mig ekonomiskt för det jag fått kasta. Vi får se om jag får något svar från honom. Ska också se vad konsumentvägledaren säger.
 
Sv: Reklamera hö

Snäll bonde.

Om man ska vara säker på hygien kvaliten så kan man göra en analys.Där ser de om det finns sporer eller mögel.
 
Sv: Reklamera hö

Jag har köpt flera rundbalar i min dag med mögel i men aldrig fått det reklamerat. De har sagt "köper du plastat får du räkna med sådant" och "det är som att köpa grisen i säcken". :crazy:

Seriösa bönder byter ut/ersätter balar under förutsättning att det framgår att skadan uppkommit på grund av produktion eller brister i lagring hantering innan försäljning. Normalt inspekterar köparen i samband med hämtning att balarna är hela. Finns defekter på grund av dålig pressning, döda djur eller annat så ger de seriösa ofta rätt till ersättning fram till ungefär maj året efter skörd.
En korrekt plastad, hel bal med lagom torrsubstans ska inte mögla utan orsak.

Sedan kan man ha viss förståelse för bönder som ska hantera så små kunder som TS. Att prata i telefon innan, ta emot den som hämtar 500-1000 kg, bistå vid vägning/lastning, fakturera, bokföra - allt detta tar tid. Antag att det totalt tagit en timme att hantera kunden för att kunna skicka en faktura på kanske 1000:- det är inte lönsamt utan får nog sättas upp på välgörenhetskontot.
 
Senast ändrad:
Sv: Reklamera hö

Snäll bonde.

Om man ska vara säker på hygien kvaliten så kan man göra en analys.Där ser de om det finns sporer eller mögel.

Analys är nog inte nödvändigt för att fastställa den hygieniska kvaliten på detta hö. Det är partivis luddigt (!), och i övrigt svart prickigt/ vit prickigt...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 592
Senast: Lhas
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 571
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 054
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 903
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp