Hedinn
Moderator
Jag har jobbat en del med förmedling av hästar och det finns absolut ingen fördel att lägga tid på en häst man är rädd för. Kunde ju varit skillnad om du haft hästen ett år och det gått bra fram tills en händelse, men nu hände det här vid första ridturen hemma och då har jag svårt att se att du nånsin skulle få fullt förtroende för hästen igen. Det kommer åtminstone ta brutalt lång tid att bygga upp. Och ska du sälja så är det bara dumt att ha hästen att stå - speciellt efter det där. Det innebär att om du mest jobbar från marken eller hästen rids sporadiskt och lätt under några månader kommer det bli mer jobb (och dyrare) att ha hästen hos tränare innan försäljning om du ändå landar där sen.Jag tycker också så. Pappa har alltid pushat mig att lösa problem med hästar och det har ju löst sig tillslut men jag vill inte utsätta mig för att det inte löser sig. Min syster har erbjudit sig att rida men känns ju också inte bra att slänga upp henne, hon är mindre rutinerad och inte ridit regelbundet senaste åren. Tror ingen förstår riktigt känslan och vad som hände men jag har bara minnesbilden av hösten faller bakåt mot mig och att jag har hästen över benet.
Så mitt råd är att skicka iväg hästen på försäljning där den också blir riden. Visar sig problemet finnas även där kan det ju vara idé att reklamera (eller begära del av summan tillbaka), annars kan hästen säljas och du köpa en ny.
Att ha häst ska vara kul och är du rädd kommer det inte bli kul varken för dig eller hästen och ju längre du ”försöker” desto mer eftersatt blir hästen i motion och träning och en ny försäljning kommer ta längre tid.
Såg dock att någon föreslog att du skulle lägga ut annons själv, det avråder jag ifrån. Skicka iväg hästen till nån som vågar rida den (och för att säkerställa att det som hände var en tillfällighet). Hade jag som spekulant kommit och tittat på en häst som säljaren inte vågade rida själv hade jag vänt i dörren om den inte såldes billigt som projekthäst.