Reklamation död häst..

Hannah2002

Trådstartare
Kan man reklamera en död häst?
kan man ändra sina reklamskrav eftersom? Om grundreklamtionen skickad från jurist var lämna tillbaka häst och pengar /köpesumma tillbaka .
Om den nu dött av annat än det den reklamerats för.
Försöker googla men hittar varken trådar eller juristfrågor på detta.
 
Går det ens att reklamera en död häst?
Känns inte som det finns något att reklamera när hästen är död, men ska inte säga att jag är helt säker. Säkert någon som är mer kunnig i ämnet som kan ge ett bättre svar.
 
Ser de ut som om de tänkt fortsätta driva.
Jag ska tydligen straffas Då jag i deras tycke är en djurplågare som köpt en besiktad ohalt häst ridit den och senare sålt en besiktad ohalt häst.
Pga att det senare uppkom fynd ( Men ohalt) som gjorde så de ville reklamera. Utdraget då jag nekade för jag aldrig fick bra bevis/ kontakt med undersökande veterinär.
Jag vet inte vad jag kunnat göra annorlunda innan försäljning då hästen inte uppvisade smärta eller hälta här.

Vet inte hur de tänker lägga fram det nu. Men att ändra sina krav som de lagt fram via jurist känns ju fel.


Liksom
Hej jag vill reklamera bilen för motorn har felaktig. Bilen är nu krockad och skrotad men jag vill ändå lämna tillbaka den?!
 
Ser de ut som om de tänkt fortsätta driva.
Jag ska tydligen straffas Då jag i deras tycke är en djurplågare som köpt en besiktad ohalt häst ridit den och senare sålt en besiktad ohalt häst.
Pga att det senare uppkom fynd ( Men ohalt) som gjorde så de ville reklamera. Utdraget då jag nekade för jag aldrig fick bra bevis/ kontakt med undersökande veterinär.
Jag vet inte vad jag kunnat göra annorlunda innan försäljning då hästen inte uppvisade smärta eller hälta här.

Vet inte hur de tänker lägga fram det nu. Men att ändra sina krav som de lagt fram via jurist känns ju fel.


Liksom
Hej jag vill reklamera bilen för motorn har felaktig. Bilen är nu krockad och skrotad men jag vill ändå lämna tillbaka den?!
Din stackare! Vad dog hästen av?
 
Var en uppåt landet som erbjudit att återta hästen men där köparna avlivade hästen och fick rätt vad gäller återbetalning - vart ansträngd ekonomi av det med markförsäljning mm för att få det på banan igen.
Ta hjälp, annars kan du bli skinnad på allt du äger och har!
 
Var en uppåt landet som erbjudit att återta hästen men där köparna avlivade hästen och fick rätt vad gäller återbetalning - vart ansträngd ekonomi av det med markförsäljning mm för att få det på banan igen.
Ta hjälp, annars kan du bli skinnad på allt du äger och har!
Hade de hunnit lämna det till jurist för reklamation? Det är ju annat om de yrkat på annat än återköp (Men ändå)
Här är det just återköp som ställts som krav/reklamation. Inget annat.
Nu finns det inget att köpa tillbaka.
 
Hade de hunnit lämna det till jurist för reklamation? Det är ju annat om de yrkat på annat än återköp (Men ändå)
Här är det just återköp som ställts som krav/reklamation. Inget annat.
Nu finns det inget att köpa tillbaka.
Ingen aning om alla turer - men borde gå att söka rätt på.
 
Hade de hunnit lämna det till jurist för reklamation? Det är ju annat om de yrkat på annat än återköp (Men ändå)
Här är det just återköp som ställts som krav/reklamation. Inget annat.
Nu finns det inget att köpa tillbaka.

Reklamera en död häst känns kanske inte helt aktuellt, men driva ett skadeståndskrav för liden ekonomisk skada går ju alltid. Bara att lämna en stämning till tingsrätten och ta det därifrån.

MEN hur ser det ut försäkringsmässigt? Fick de alltså inte ut något på försäkringen om/när de tog bort hästen?
 
Reklamera en död häst känns kanske inte helt aktuellt, men driva ett skadeståndskrav för liden ekonomisk skada går ju alltid. Bara att lämna en stämning till tingsrätten och ta det därifrån.

MEN hur ser det ut försäkringsmässigt? Fick de alltså inte ut något på försäkringen om/när de tog bort hästen?

Det vet jag inte. Men hur försäkringsbolag ser på denna händelse är ju inte mitt fel.
Jag pratade med deras jurist (Hon ringde mig)
När han fick tas bort . Och hon menade att då är det ju klart. För de ville ju (enligt de krav de lämnat till juristen och jag fått i brev) ha återköp av hästen. Återlämnande av häst/Köpesumman åter . Inga övriga krav.
Om försäkringsbolag inte skulle ersätta liv när han av djurskyddsskäl måste avlivas pga infektion /hög feber som inte antibiotika bet på . Kan ju inte jag bli drabbad av?

Men de tycker väl att jag bär skuld i allt och ska ändra allt. Men då blir det ju en ny reklamation..
 
Det vet jag inte. Men hur försäkringsbolag ser på denna händelse är ju inte mitt fel.
Jag pratade med deras jurist (Hon ringde mig)
När han fick tas bort . Och hon menade att då är det ju klart. För de ville ju (enligt de krav de lämnat till juristen och jag fått i brev) ha återköp av hästen. Återlämnande av häst/Köpesumman åter . Inga övriga krav.
Om försäkringsbolag inte skulle ersätta liv när han av djurskyddsskäl måste avlivas pga infektion /hög feber som inte antibiotika bet på . Kan ju inte jag bli drabbad av?

Men de tycker väl att jag bär skuld i allt och ska ändra allt. Men då blir det ju en ny reklamation..

Det är väldigt virrigt framställt nu.

Hästen är alltså avlivad p g a infektion som inte har något samband med den ursprungliga reklamationsorsaken. Rätt?
 
Hästen är avlivad pga akut infektion/hög feber som inte gav vika för antibiotika.
Inte pga "snett ben" ,spatt eller kissing spines.
ibland kan ju försäkringsbolag dock tycka att hästen skulle ha behandlats längre även om veterinär säger att den bör avlivas. Så jag vet inte vad som händer där.
Men enligt vad de uttryckt så ska de "få upprättelse" för hästens skull för att den plågats i sitt liv.
Om bolaget ersätter/ de får ut köpesumman. Så slipper jag väl för lindrigt undan så de måste driva något annat än de yrkat på när hästen levde och de krävde återköp.
 
Hästen är avlivad pga akut infektion/hög feber som inte gav vika för antibiotika.
Inte pga "snett ben" ,spatt eller kissing spines.
ibland kan ju försäkringsbolag dock tycka att hästen skulle ha behandlats längre även om veterinär säger att den bör avlivas. Så jag vet inte vad som händer där.
Men enligt vad de uttryckt så ska de "få upprättelse" för hästens skull för att den plågats i sitt liv.
Om bolaget ersätter/ de får ut köpesumman. Så slipper jag väl för lindrigt undan så de måste driva något annat än de yrkat på när hästen levde och de krävde återköp.
Har läst båda trådarna i tysthet men fy fan för vilka människor du har råkat ut för. Tänker på dig.
 
Har läst båda trådarna i tysthet men fy fan för vilka människor du har råkat ut för. Tänker på dig.

Jag kan förstå att man vill ha rätt, Och man vill köpa en frisk häst. Jag ville sälja en frisk häst. Trodde att den var frisk. Inte haft orsak tro något annat heller.

Sen det vi tvistat om är ju inte vems fel det är (det är ju INGENS fel att en häst blir sjuk) utan på vems lott niten hamnar.

Jag har ju mest gått utifrån mig själv och vad jag hade gjort.
Och det är aldrig detta ,om jag inte själv undersökt hästen noggrant. Vid röntgen hade allt upptäckts om det fanns vid köp. Inte speciellt dolt då.
Skulle jag köpa en dyr häst över 100000skulle jag absolut röntga då det finns så mkt pengar att förlora. I övrigt "grisen i säcken" med ett besiktningsprotokoll som inte visar något.
Men jag är nog en alldeles för god köpare. Jag anser inte att någon lurat mig om man hittar röntgenfynd efter köp, och hästen aldrig har blivit röntgad innan.
 
Senast ändrad:
Jag kan förstå att man vill ha rätt, Och man vill köpa en frisk häst. Jag ville sälja en frisk häst. Trodde att den var frisk. Inte haft orsak tro något annat heller.

Sen det vi tvistat om är ju inte vems fel det är (det är ju INGENS fel att en häst blir sjuk) utan på vems lott niten hamnar.

Jag har ju mest gått utifrån mig själv och vad jag hade gjort.
Och det är aldrig detta ,om jag inte själv undersökt hästen noggrant. Vid röntgen hade allt upptäckts om det fanns vid köp. Inte speciellt dolt då.
Skulle jag köpa en dyr häst över 100000skulle jag absolut röntga då det finns så mkt pengar att förlora. I övrigt "grisen i säcken" med ett besiktningsprotokoll som inte visar något.
Men jag är nog en alldeles för god köpare. Jag anser inte att någon lurat mig om man hittar röntgenfynd efter köp, och hästen aldrig har blivit röntgad innan.
Nu finns inga uttalade krav om röntgen, det beror på värdet av hästen, så ja det kan räknas som dolt fel vad du än vill ha det till. Det är inte rimligt att man gör alla undersökningar som kan göras för att utesluta fel på en billig häst. Då kostar det mer med undersökning än köpeskillingen om det inte gäller en riktigt dyr häst. Att röntga hästen från nos till svans. varenda led i varenda upptänklig vinkel är svindyrt. Och sen kan man göra magnetröntgen också och ta femtielva prov av olika sorter + ultraljuda.

I övrigt är det så rörigt så jag vet inte vad jag ska tro. En veterinär som intygar att hästen har ont när den inte visar hälta och en jurist som ringer upp och vill reklamera en död häst för att kunden vill hämnas för hästen lidit. Allt känns oseriöst.
 
Juristen ville inte reklamera en död häst
Utan tala om att hästen har avlivats. Och att det därmed borde vara slut på det hela om de får ut på försäkringen. Då de ville ha ersättning för köpebeloppet . ( i reklamationen återlämnande av häst mot köpeskillingen åter. Punkt. Inget skadestånd i den reklamation de lämnat tidigare)

Däremot har köparna nu uttryckt efteråt att de ska kräva rättvisa för att hästen har lidit i sitt liv.
 
Det är köparen och dess kompisveterinär som säger att hästen plågats hela sitt liv och att jag är en djurplågare som ridit den.

Den undersökande klinikveterinären har nog inte uttalat sig så. Den har jag inte fått prata med.

Vad de vill ha sagt med att hästen ska få upprättelse vet jag inte och tänker inte fråga . Men kommer nog snart att få veta det.

Men åter till ämnet. Kan man verkligen reklamera (i deras fall krävt återköp)
En häst som Är död.
 
Det är köparen och dess kompisveterinär som säger att hästen plågats hela sitt liv och att jag är en djurplågare som ridit den.

Den undersökande klinikveterinären har nog inte uttalat sig så. Den har jag inte fått prata med.

Vad de vill ha sagt med att hästen ska få upprättelse vet jag inte och tänker inte fråga . Men kommer nog snart att få veta det.

Men åter till ämnet. Kan man verkligen reklamera (i deras fall krävt återköp)
En häst som Är död.
Antagligen, men knappast samtidigt som man tar ut livvärdet. Man kan inte lämna tillbaks hästen och ha den kvar (livvärdet då) men de kan kräva skadestånd.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag köpte en ställbar säng från ett företag i våras. Då synkroniseringen inte fungerade fick jag igenom en reklamation och skulle skicka...
Svar
5
· Visningar
500
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 973
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 396
Senast: QueenLilith
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 238
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp