Reklamannonsen i Islandhästen

A

ang

Såg ni annonsen i senaste Islandshästen med de nya mineralhinkarna som skall förhindra sommareksem? Det gjorde jag, och jag blir bara så häpen. Inte nog med att det uppenbarligen skall vara dunder mot eksem, det fanns också med vitlök och mot mask.

Med mina blygsamma kunskaper kunde jag dock inte hitta nån vitlök i förteckningen för den byttan, lika lite som jag fann något som var mot mask i den andra mineralbyttan - som f ö innehöll samma sak som "grundmineralerna" om än i andra mängder vid första läsningen?

Visst, vård eller foder, vore nog bättre för denna tråd - men det är just islandshästar och deras ägare det vänder sig till i detta fallet. Och jag blir mörkrädd. Hur okunniga tror de vi ägare är - eller hur okunniga är vi?

det finns en tråd om detta på SIF:s forum under foder.

Vi har gett våra hästar en hink i boxen och de åt som galningar i början, men nu har de lugnat sig och slickar lite i hinken varje dag.
De fakto ser de bättre ut i år än tidigare år, men jag vet inte om det är mineralerna eller inte.
Däremot har vi inte de mineralerna som reklamen i Islandshästen var för, utan ett annat märke som det också varit reklam för.

/Malin

Är det Vitablock du menar?

Det verkar vara ett horibelt sätt att hantera eksem. Sätt ut en bytta dyra mineraler (med melass i så godis sugna hästar "okynnesäter"), behandla inte exemet på något vis och hoppas hästen blir frisk innan den kliar sönder sig :devil:

Även om mineralerna skulle hjälpa några så kommer andra klia sig sönder och samman. Hittills har ingen hittat någon kur som hjälper alla (utom möjligen att ta bort alla allergener helt och hållet) :crazy:

nej det är inte Vitablock utan ett annat (förmodligen konkurrerande) märke. Vi har det förstnämnda men har inte slutat behandla hästarna på andra sätt. Däremot har vi ingen eksemis som är riktigt illa an.

En kompis har en häst med gravt eksem och märker ingen skillnad med dessa mineraler.

/Malin

De här blocken kan kanske vara nog så bra, men om man påstår att de hjälper mot mask eller eksem att hästen inte ska skyddas elle behandlas på annat sätt så är risken uppenbar att de gör betydligt mer skada än nytta.

Lobelia, är jag virrig eller har ett inlägg raderats?!

I vilket fall, det är INTE vitablock jag menar. Det är ett annat medel (E*******) där man som sagt skriver att det är bra mot mask och eksem och det är det jag ställer mig mycket frågande till.

Jag blir så förb.... Är eksemhästägare så lättlurade?? ja kanske...när man i förtvivlan letar efter hjälpen!! Jag tror att många, liksom jag söker efter undermedlet som just inte finns...

Jag har skrivit ang eksem-igen på SIF:s forum efter att ha undersökt min eksemhäst som utvecklat en stark allergi emot knott. Han behandlas nu med cortison och mår bättre. Bete och hösilage, täcke o tvätt kör jag med som vanligt plus ingång om kvällen.

Måste för säkerhets skull försöka klargöra; jag syftar inte på att (eksem)hästägare skulle vara blåögda än någon annan utan just att det är lite fult att göra reklam på ett icke trovärdigt eller sanningsenligt sätt. För finns det vetenskaplig dokumentation om effekterna?

Självfallet vet jag att man visst kan, och ofta faktiskt gör, desperata grepp efter halmstrån.

(Hoppas jag inte rörde till det mera... :o )

Säger de inte att dessa medel verkar på låång sikt.
Om jag nu ska vara lite ironisk;
"Börja nu genast med vårat superdupermedel - se resultat inom ENDAST ett år. Din eksemhäst får INTE behandlas med något annat medel samtidigt som vårat för att det ska ge resultat!!!" Vadå då? Ska hästen gå med eksem en hel sommar först innan man nästa år kan se ngn verkan?? Känns som djurplågeri...
Denna uppfattning fick jag av diskussionerna som har varit på SIF:s forum. Dock har jag inte provat själv.

Eksemhästägare är inte mer lättlurade än andra (och konstigare saker förekommer), men är man desperat så är risken större att man nappar på det.

Skönt att din häst mår bättre nu.

Så bra att cortison hjälper din häst! Jag har dock hört att cortison skall öka risken för fång, eller rentav framkalla fång. Hur ställer sig din veterinär till detta - har du fått någon info om fång i samband med cortison? För om det INTE ger fång, är det ju helt klart så att fler hästar borde behandlas!

Balderum! Är det i tablettform din häst får cortison? Vad får du betala? Täcker försäkringen? Ska hästen äta hela sommaren?

Är väldigt intresserad då veterinären kommer ut till mig på måndag för att vaccinera och tänkte då prata med henne om eventuell cortisonbehandling...

Dessutom är melass inte bra för tänderna. Jag läste någonstans att det enda ämne som hästen söker är natriumklorid, dvs salt. Därför är det bara bull att hästarna själva skulle reglera sitt mineralintag genom att hetsäta ur dessa byttor. Snarare är det så som Lobelia skriver att det är godissugna hästar som äter mest, och får dåliga tänder som följd. Och rådet att inte behandla eksemet, utan ha "is i magen" som försäljaren av en viss mineralbytta skriver måste ju betraktas som kvalificerat djurplågeri. :devil:

Vissa hästar kan råka ut för fång vid kortisonbehandling - det stämmer.
Viktigt att kolla ev värme i hovarna och puls i benen när man börjar behandlingen.

Och dessutom är kortison hudförtunnande, vilket gör att man bör väga för och nackdelar mot varann när det gäller eksemhästar.

Lobelia o ang...Jag har rätt kort stubin när det gäller eksemhästar o dess ägare! Självklart drabbar det alla som går på det - en stor dyr annons med hugande reklam - jo visst.

Så bra att cortison hjälper din häst! Jag har dock hört att cortison skall öka risken för fång, eller rentav framkalla fång. Hur ställer sig din veterinär till detta - har du fått någon info om fång i samband med cortison? För om det INTE ger fång, är det ju helt klart så att fler hästar borde behandlas!

Har tagit upp det på SIF:s forum.

Den veterinär jag har forskar om eksem och är mycket kompetent. hennes egna hästar får cortison. Hon säger att risken att få fång finns, men den är mycket ovanlig och hon känner inte till något. Då har hon kontakt med veterinärer här och eksemhästägare hon hjälpt.

Jag måste se vad de heter, kapslar...100 st kostar precis under 1400:-. har man agrias tilläggsförsäkring skall det täcka. Skall sända in skadebeskrivning så får vänta o se vad de säger än så länge.

Då ska vi komma ihåg att det smärtdämpande medlet...fenyl...tappade bort ordet...som många ger hästar när de är dåliga oxå kan leda till/framkalla fång.

Min häst mår bra nu, är pigg och glad o harmonisk. Det skall bara användas under knottiden. Jag tar gärna den risken mot att ha en glad häst igen.

fenylbutazon?? (hette det så tro??..) det fick en kompis häst MOT fång, eller ja mot smärtan som uppkom av fång. Anledningen till att jag reagerar är att fånget återkom hela tiden och han nu vandrar på de evigt gröna ängarna... tänk om medicinen gjorde det värre??

Ingen fara Balderum, ville bara be om ursäkt för den något klantiga formuleringen.

Samtidigt tycker jag det är bra att "undermedel" och "dunderkurer" diskuteras och nagelfars. Fungerar de så är det ju strålande, men är det ett nytt sätt att göra geschäft på så kan dom behålla sina preparat. Gäller inte bara mineralmedel som var ursprunget här.

Min häst drabbades av fång när han åt kortison mot luftvägsbesvär... (Prednisolon-tabletter). Eftersom han knappt hade tillgång till gräs under denna period kan det inte gärna ha berott på något annat än kortisonet. Han har aldrig haft fångtendenser tidigare. Som tur var blev det inga allvarliga konsekvenser! Så jag råder alla som ger kortison att vara uppmärksamma! Hästen är exemhäst och har vid ett tidigare tillfälle fått två kortisonsprutor för att häva svårt exem och den gången märkte jag i alla fall ingen fångreaktion.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka