Reklamannonsen i Islandhästen

Fenylbutazon heter det, ja. Och det är inte bara smärtstillande, utan även inflammationshämmande, vilket innebär att det anses ha god effekt mot fång (som ju ÄR en inflamation, som dessutom gör ont...). Att det skulle ge fång har jag inte hört talas om - det står heller inget om fång på bipacksedeln i förpackningen. Däremot kan det ge mag-/tarmstörningar, till exempel kolik, och risken för det är större ju längre preparatet ges.

Prednisolon 200 mg vet. heter preparatet jag fått.

Ja, fenylbutazon menar jag - även det kan leda till fång. Anledningen till fång beror INTE på gräs eller högt proteinintag som de flesta tror - ny forskning visar på att fång är ett SYMPTOM på problem i mag/tarmsystemet. All medicin påverkar ju oss själva och det påverkar helt säkert hästen oxå.

Att injicera cortison betyder att cortisonet är kvar mycket länge i kroppen, upp till 2 veckor. Skulle hästen få fång då, kan man inte häva cortisonets verkan. Det kan man med kapslar.

varför just din häst fick fång med kapslar och inte med injektion kan jag inet förklara. det finns så månag fler orsaker runt om - det kan t o m vara foderbyte elelr hästen fått i sej något som stört tarm/magsystemet och så cortiosn på det hela. Svårt att veta.

Skall man ge cortison är det viktigt att hålla på det foder man ger.

Fast när kroppen har absorberat kapslarna, vilket tar mellan 14-21 dagar. Så finns verkan kvar i kroppen även av dessa, om dina kapslar tar slut och du inte kan ge på ett par dagar så har hästen fortfarande aktiva substanser kvar i kroppen.

Skillnaden med kapsel/tablett mot injektion, är hur snabbt hästen får in detta i systemet annars är skillnaden inte så stor. Därför är fångrisken minst lika stor vid all behandling med cortison.

Vad har kapslarna för halveringstid då? Och vad har injektionerna för halveringstid? Där finns svaret på hur länge preparatet finns kvar i kroppen, och när det "ebbar ut".

Enligt vetrinär samma på tablett och injektion, tabletter används dock mest mer långvarig behandling och injektion vid akuta skeden.

Vi hade just denna diskussion för en stackars hästs räkning, då den är nyimport sen 2-3 veckor tillbaka. Den är full i bulor över hela kroppen, och här låg diskussionen på om pållen skulle få kortison eller ej. Men vetrinär vill vänta just med tanke på fångrisken, och detta gällde både injektion samt i tablettform.

Här menade vet att tabletten har samma fångrisk som injektion, med spruta kan fången komma direkt och med tablett när kroppen absorberat ämnena.

Jag tycker det låter konstigt. Jättekonstigt. Som om cortison vore rena fångframkallaren. Ändå säger den veterinär som forskat mest på just eksemproblematiken på islandshästar - att fång i samband och som bevisad direkt verkan av och med med cortison bara finns beskrivet i äldre veterinär litteratur, men att dagens moderna veterinärmedicin inte har detta samband beskrivet.
Och just detta sade hon till mig personligen bara för några veckor sedan, med Balderum närvarande. Om hon uppfattade detta annorlunda, så kan ju hon inflika detta.

Att ge cortison till häst som är full av nässelutslag torde innebära att veterinären kalkylerade kraftig dos cortison med tanke på besvärets akuta omfattning. Inte så konstigt att denna då valde att inte ge det alls. Nässelutslag är något kroppens eget försvar vid kraftig allergisk reaktion, och iom detta är kroppen också full av adrenalin. Att ge cortison i hög dos då, är kanske inte det lämpligaste?

Och jag vet inte om du använder fel ordval - men har kroppen "absorberat" ämnen, så har den också bearbetat ämnena. Reaktion som ex fång, borde rimligtvis uppstå innan ämnet absorberats.

Och som någon skriver ovan tror jag, så har det framkommit under senare år att fång till stor del beror på någon typ av obalans i tarmarna. Typ. Och jag kan tänka mig att efter längre tids användning av cortison, så kan risk för obalans i tarmarna uppstå som direkt verkan av cortisonet, då ämnet inte bara förtunnar hud utanpå kroppen, men även slemhinnor invärtes. Inte ovanligt att inre blödningar uppstår pga av längre tids användning av cortison i höga doser - om jag inte minns helt fel.....?

Den veterinär jag träffar är mycket kompetent. Att hon forskar och har egna eksemhästar, att hon följer upp och är mycket noga - så lita jag på hennes ord.

Jag är inte utbildad så jag kan förstå huruvida medicin alternativt injektion påverkar kroppen på olika sätt - men verkan med kapslar på min häst syntes efter 6 dagar.

Att injektion går in med snabbare verkan bör nog vara rätt klart. Om jag jämför med då jag vid operation o allt jag råkar ut för fått tabletter o injektioner så verkar injektion snabbt, tabletter tar lite tid innan de verkar för de ska ju tas upp av kroppen. Sedan har ju alla mediciner huruvida de ges olika funktioner och stannar i kroppen olika länge beroende på syftet. Om tabletter/kapslar fungerar likadant på hästar med deras komplicerade mag/tarmsystem vågar jag inte ge mej in på. Det här är en diskussion som går över mitt huvud.

Men jag ska fråga veterinären om detta o se om jag får en ytterligare förklaring.

Fenylbutazon heter det, ja. Och det är inte bara smärtstillande, utan även inflammationshämmande, vilket innebär att det anses ha god effekt mot fång (som ju ÄR en inflamation, som dessutom gör ont...). Att det skulle ge fång har jag inte hört talas om - det står heller inget om fång på bipacksedeln i förpackningen. Däremot kan det ge mag-/tarmstörningar, till exempel kolik, och risken för det är större ju längre preparatet ges.

Och att det ger mag/tarmstörningar kan ge fång. Fång är ett symptom på störningar i mag/tarmsystemet enligt den senaste forskningen.

Jag kan säga så här, själv behandlar jag inte hästar under behandling av cortison. Avslutatd behandling måste ha skett minst 14 dagar tidigare, annars avvaktar man med behandling just pga verksamma substanser finns kvar ganska länge efter avslutad behandling.

Och visst kan man använda cortison på hästar till eksem, men vad jag tycker att man skall poängtera i dessa sammanhang. Ett alternativ när man har uttömt alla andra möjligheter, och hästen har så passa stora problem att den kan anses lida av de.

Varför, jo just därför att det finns biverkningar som inte alltid är så positiva i förhållande till vad man behandlar.

Stämmer att fång bla förorsakas av obalans i tarmen, men det gör även eksem i en viss mån. Och man har också kunna visa på att cortison också förorsakar en viss obalans i tarmen, därför är inte detta en generallösning för gemeneman.

Ang tidigare nämnd häst, så har den inte nässelutslag som man kanske kunde ha trott. Den har en allergisk reaktion pga av bitande insekter, och uppvisar samma symtomer som vilken annan eksemhäst som helst fast den då inte har vistats så länge i Svergeie.

Att man får en positiv reaktion, är det man strävar efter när man använder vissa preparat. Cortison används i många syften, dels genom allergiska reaktioner men även vid tex inflammationer i muskler, leder osv.

Det har väl inte gått någons näsa förbi att man bla sprutar inflammerade kotor med cortison, syftet här är att häva en pågående inflammation. Om preparatet har en kort halveringstid, skulle den inte tjäna i sitt syfte.

Du har kommit till en nivå i behandling av din häst, där du har funnit att det inte finns någon annan utväg än den du valt nu. Men vägen dit har varit lång om jag förstått dig rätt, och alla har inte detta tålamod och vill då välja en bekvämväg.

Det är inte behandling av cortisonet i sig jag invänder mot, utan sättet man skriver det på. Man får lätt intrycket av att det är en dunderkur utan ansträngning, och jag vill även tala om att det finns en baksida av myntet också.
Fast den är tillräckligt lömsk för att inte visa sig förrän om några år i de flesta fall, sen har man fångrisken under pågående medicinering.

Fråga din vetrinär, kända biverkningar är fångrisk, hudförtunning samt en viss intolerans mot andra läkemedel. Svarar denne nej på det, kan du själv gå in på SLU och få dessa uppgifter bekräftade.

Glöm inte att kortison ger fosterskador så man ska INTE ge det till dräktiga ston :mad:

(man ska förstås inte ens avla på eksemston, men det gör ju folk ändå)

Jag har sett ett föl efter kortisonbehandlad mamma födas med gomspalt. Inte kul :cry:

Citat från FASS: "I djurförsök har kortikosteroider visat sig kunna ge upphov till missbildningar av olika slag (gomspalt, skelettmissbildningar)"

Olämpligt att det bara står i människofass och inte veterinärfass kan man tycka :eek:

Jag bara reagerade på att det liksom lät som i tråden(summerat på flera inlägg) att cortison var något man absolut inte skulle ge, då skulle man få fång som ett brev på posten. Nu är jag av samma åsikt som du, att cortison inte är något man ska inbilla sig är medlet som hjälper mot allt eksemet, och att man inte ens ska ge det vid debuten. Men för en häst som haft eksem under lång tid där inget annat har hjälpt, trots kompetent och relevant vård och omsorg, så kan cortisonet vara bra att prova.
Det är ju faktiskt så, att eksemhästägare är inte dummare än andra hästägare alls, men de är kanske mera desperata, då de faktiskt ser att sina eksemhästar lider, och vad de än provar så blir eksemet bara värre och värre. Det är just dem som är målgruppen för den produkt som reklamannonsen försöker sälja. Om nu cortisonet hjälper vissa hästar under den värsta tiden på året, så hoppas jag att det inte ska spridas ett rykte om att cortisonet per automatik ger fång. En luttrad eksemhästägare som lider med sin lidande häst utsätter den inte för onödiga risker, och växer rykte fram om att cortison skall ge fång, så kan jag tänka mig att många hellre avstår från att ge sina hästar den möjligheten/risken. Men man skall absolut vara medveten om att RISKEN finns där.

Jag tror även att de allra flesta veterinärer är ganska så restriktiva med att skriva ut cortison. Injektioner skall bara ges av kompetent veterinär, medan ägaren bara får ge tabletter/kapslar.

Veterinären säger att man inte kan jämföra injektion med tabletter eftersom det är olika sorters cortison och via injektion ges oftast långtidsverkande även om man kan ge prednisol. Fördelen med kapslarna är att man när som helst kan avbryta behandlingen. Cortison stannar oavsett beredningsform relativt länge i kroppen. Karenstid för tävling är 28 dygn. Men verkan klingar naturligtvis av succesivt.

När man har gått den långa vägen som jag så är cortison den slutliga lösningen med en så knottallergisk häst som mått mycket dåligt. Och som du säger - det är inte den vägen alla eksemhästägare skall gå - man skall innan noga undersöka om det finns ANDRA problem som skapar lidande hos hästen. Och jag hoppas - att nu det inte blir någon sorts bekvämlighetslösning - det ser ut som om veterinärena är restriktiva med att skriva ut cortison.

Jag tar för givet - att alla eksemhästägare gör vad de kan för sin häst (ja alla o alla - men majoriteten...) Och håller sje informerade om vad som sker med hästen vid ev medicinering. Och har uppbackning om något händer.

För att slutföra diskussionen - har du en allergisk häst - eksemhäst - UNDERSÖK den noga innan du går vidare med behandling av den.

Är man sedan som Tim säger - så pass dum att man ger ett eksemsto cortison och avlar på den - då skall man inte ha häst överhuvudtaget.

ja...vi fick också cortison väldigt lättvindligt...

det här med antihistaminer då? frågade vet om detta men de verkade helt frågande...

Det är kostsamt, beroende på att man måste ge ganska många tabletter. Men visst funkar det på vissa hästar och andra inte, precis som med allt annat så får man lova att prova först för att veta. :crazy:

ok.. men vet. verkade inte ens ha en aning om VAD man skulle ge eller HUR mycket... Tips? Vill gärna testa på våran lilla kli-gubbe :crazy:

Men det kan väl bli mindre kostsamt nu; vissa preparats patent har ju gått ut. Har för mig att ett av dem nu har en konkurrent som säljer 10 för 14,- i stället för tidigare ca 70,-?! Kolla upp om ni skall handla!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka