Att man får en positiv reaktion, är det man strävar efter när man använder vissa preparat. Cortison används i många syften, dels genom allergiska reaktioner men även vid tex inflammationer i muskler, leder osv.
Det har väl inte gått någons näsa förbi att man bla sprutar inflammerade kotor med cortison, syftet här är att häva en pågående inflammation. Om preparatet har en kort halveringstid, skulle den inte tjäna i sitt syfte.
Du har kommit till en nivå i behandling av din häst, där du har funnit att det inte finns någon annan utväg än den du valt nu. Men vägen dit har varit lång om jag förstått dig rätt, och alla har inte detta tålamod och vill då välja en bekvämväg.
Det är inte behandling av cortisonet i sig jag invänder mot, utan sättet man skriver det på. Man får lätt intrycket av att det är en dunderkur utan ansträngning, och jag vill även tala om att det finns en baksida av myntet också.
Fast den är tillräckligt lömsk för att inte visa sig förrän om några år i de flesta fall, sen har man fångrisken under pågående medicinering.
Fråga din vetrinär, kända biverkningar är fångrisk, hudförtunning samt en viss intolerans mot andra läkemedel. Svarar denne nej på det, kan du själv gå in på SLU och få dessa uppgifter bekräftade.