Rekade skaklar..

MittNyaJag

Trådstartare
Hur fungerar det egentligen?
Med rockarden så ska ju vagnen dras fram med draglinorna, och skaklarna ska göra så att det svänger..
Men om man kör med rekade skaklar då?
Svänger det iallfall?
:angel: :crazy: :confused:

Kom och tänka på det häromdagen..

Har min loksele på reparation och tills den är färdig så tänkte jag försöka fixa ett par rekade skaklar och någon form av kälke..
Men går det att köra typ flakvagn med rekade "lösa" skaklar?

Någon som förstår vad jag menar?
*förvirrad*

Sv: Rekade skaklar..

Lokselen kommer bäst till sin rätt med rekade skaklar.

Med sk. fasta skaklar blir inte rörelsen rätt och..vänta..jag har för mig att jag har läst en sådan bra text om det här någonstan..

(Vänta..??:confused: Precis som om vi är i livesändning här eller??:smirk: :D )

Bjuder på pausmusik samtidigt som jag googlar:angel:

Rekade skaklar är skaklar som sitter ihop med en tvärslå närmast vagnen.
I mitten sitter en bult som i sin tur förbinder skaklarna med vagnen. Skaklarna kan röra sig i sidled och därmed följa med i hästens rörelser, vilket ett par vanliga fasta skaklar inte kan.

Många som kör med fasta skaklar (exempelvis på en rockard) fäster lokselen i skaklarna med hjälp av skakelremmar eller seltungor. Då minskas också bukgjordens rörlighet. Det betyder att varje gång hästen rör benet framåt hindras den i rörelsen när selens remmar så att säga "tar stopp". Även om du har draglinor, som är fästa i en svängel, så hindras hästen i sina rörelser.
Trots det förbättras ändå hästens möjlighet att dra rejält om du har draglinor också. Ett annat sätt att förbättra för hästen är att försöka fästa skaklarna högre upp på bukgjorden, exempelvis med hjälp av standardskakelöglor. Det är en nödlösning, men det kan fungera ett tag i alla fall.

Här är sidan jag hittade informationen på: http://www.cliffords.se/vilkensele.html

Senast ändrad:

Men..

Det är ju _L_`s sida!!!!!!!!!

Det är ju den hon alltid tipsar om!:D

Aha..nu kom jag på er..det är därifrån ni får era så informativa svar!:p

Haha.

Precis, jag tänkte ju ha rekade skaklar till lokselen, ska jag köra med rockarden så har jag ju bröstselen.. :)

Men, återigen, går det att köra typ flakvagn med rekade "lösa" skaklar?
Alltså, skaklar som man då bara fäster i vagnen..
Om man nu fäster dem i framaxeln eller nått.. Vet inte riktigt själv hur jag menar. :D
Fick för mig att vagnen inte ksulle följa med när man svänger. :crazy:

Hur menar du med lösa?
SJM gör ju 4hjulsvagnar med rekade skaklar och det är ju inga skrotvagnar direkt utan beprövade saker.
Med prisläge därefter :angel:
Det går tydligen att köpa skaklar från SJM och inte enbart hela vagnen,
vet dock inte hur man fäster det på sin befintliga vagn.
Men det kan dom säkert hjälpa dig med i så fall.

SJM?

Mjo, alltså, att man har ett par skaklar, och att man kan fästa dem på det man för dagen ska dra.. Släde, kälke, vagn...

Julsgårds Mekaniska, SJM tror jag dom heter, tyvärr tror jag inte att dom har någon hemsida.
Hittade en bild på en av vagnarna, en lite enklare typ,
dom tillverkar ju vagnar med griplastare och så också.
63.jpg

Ingen aning om det går att fästa de typer som man ofta har till slädar eller doningar på en fyrhjulsvagn, vet inte varför jag hellre vill ha en i metall där.
Kanske bara en fixidé.

De rekade skaklar jag "lättast" kan skaffa fram blir troligen i metall, såg en modell på sådana som såg trevliga ut, och med metallarbetande sambo så är det nog lättast att fixa.

Pappa skulle ev. kika om det fanns något gammalt kvar, men då vet man ju inte skicket på det..

Det enklaste är väl att köpa en fössing och bygga flak på den? Googla på fössing så ser du hur den sitter fast i mitten av vagnen.

Pinge har visat bilder här på körforum för något år sedan på rekade skaklar. Sök på Pinge och kolla in hans hemsida så får du "rörliga" bilder på både häst och skaklar.

Fantomen (och pinge) har tusen öron... Bara ropa på mig så dyker jag upp..hihi..

Jo jag har lite röriga bilder på rekade skacklar till vanlig flakvagn.

Jag har i många år tyckt att de rekade skacklarna på fössingarna var dåliga och att de var byggda så att det blev för långt. Hästen hamnar ju i horizonten... Hela konstruktionen sitter ju framför vändkransen. Jag har löst detta genom att sätta en svängel (typ) bakom vändkransen och en likadan framför vändkransen. Mellan dessa båda svänglar har jag kopplat ihop en länkage så att skacklarna blir rekade och jag kan ändå svänga vagnen. På det viset blev ekipaget väldigt kort och jag behöver inte använda en superlång pisk för att nå fram till hästen.

Det är lite svårt att förklara exakt hur det fungerar.

http://medlem.spray.se/traditionellaskor/filmsnuttar.htm

Mjo, jag minns jag sett den där "filmen" förut..

En fössing har jag aldrig hört talas om.. Men sen har jag inte intreserat mig för det innan heller. :)
Vet inte om jag hittade någon riktigt bra bild heller? Kanske bara är mitt internet som är dumt, inga sidor verkade vilja fungera...

Men Pinge, Då svänger allstå inte vagnen om man "bara" har de rekade skaklarna fästade "frampå" vagnen?

Hur fungerar det då med en släde, drar man den lixom lite i "sidledd" när man svänger? Att rekningen tar upp bogrörelserna, men vid sväng så är det mer att arslet p hästen "puttar" skaklarna åt sidan så kälken "halkar på sned" och man kommer dit man ska?
För tekniskt sett så skulle det ju då inte gå att på en fyrhjulsvagn med styrning på framhjulen sätta ett par rekade skaklar fästade i framaxeln, skaklarna tar ju då upp bogrörelsen, men det borde ju bli hopplöst att svänge, eftersom det bara då blir skaklarna som "viker sig"...

Jag får nog googla mer på de där fössingarna...

Fantomen (och pinge) har tusen öron... Bara ropa på mig så dyker jag upp..hihi..

Jo jag har lite röriga bilder på rekade skacklar till vanlig flakvagn.

Jag har i många år tyckt att de rekade skacklarna på fössingarna var dåliga och att de var byggda så att det blev för långt. Hästen hamnar ju i horizonten... Hela konstruktionen sitter ju framför vändkransen. Jag har löst detta genom att sätta en svängel (typ) bakom vändkransen och en likadan framför vändkransen. Mellan dessa båda svänglar har jag kopplat ihop en länkage så att skacklarna blir rekade och jag kan ändå svänga vagnen. På det viset blev ekipaget väldigt kort och jag behöver inte använda en superlång pisk för att nå fram till hästen.

Det är lite svårt att förklara exakt hur det fungerar.

http://medlem.spray.se/traditionellaskor/filmsnuttar.htm

Antar att du inte kör i skogen med din fössing.

Jag har inte ens någon egen "fössing". Gillar inte bilstyrningen (heller), nämligen.

Den vagnen som jag har bilder på är en vanlig lättare flakvagn. Så visst, du har rätt. Den kör jag inte i skogen med.

I skogen har jag en vanlig 6-hjulsvagn med vändkrans... Rekade skacklar till den är på g. Tänkte använda samma pricip som på flakvagnen fast grövre grejer..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 441
Senast: Görel
·
Körning oavsett var jag letar på internet så verkar det ganska så omöjligt att hitta skaklar, visst kan man göra egna men jag har ingen koll...
Svar
6
· Visningar
1 645
Senast: Buck
·
Äldre Kalas i imorgon. Vi blir sex vuxna och fyra tonåringar. Som vanligt har jag tänkt att "det löser sig nog", men ja nu är det verklighet...
2
Svar
32
· Visningar
2 214
Senast: Monkie
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?