Rejält bakslag

Speciella_tina

Trådstartare
I torsdags skulle vi ut och köra, skulle köra en kort runda i maratonvagnen igen. Förra torsdagen körde vi honom i den i padocken, och det gick verkligen superbra. Nu i torsdags vet jag inte vad som hände. Han konstrade redan när vi skulle spänna för, och en liten stund funderade jag på att skita i det. Men så visste jag ju hur bra det gått förra gången, och tänkte att när vi väl kommit igång kommer det gå hur bra som helst.

Sedan hände någonting, han blev rädd och hoppade framåt, jag bromsade, bakselen var inte tillräckligt spänd så han fick upp vagnen på bakbenen, och hoppade framåt igen. Jag ställde mig på bromsen och höll in honom, Emma (som hade ett grimskaft i bettet) drog, han vände helt om och vi välte. Vi fick loss honom snabbt, och både han och jag klarade oss med några blåmärken och småsår, så det kunde ju gått mycket värre.

I går körde vi honom i rockarden, och det gick bra, han drog fint och kändes lugn. När jag går med honom ute reagerar han på ljud och rörelser bakifrån. Han är väldigt rädd om sin bak, och får nästan panik när man kommer nära den. Benen vill han absolut inte att jag rör. Han är generellt lite osäker på människor, och vill inte komma fram som han brukar.

Jag är så arg och besviken på mig själv. Han har/hade ett så stort förtroende för människor i allmänhet och mig i synnerhet, och jag har svikit det. Han gjorde bara som han blev tillsagd, och så gick det som det gick. Det är en lång väg och ett hårt arbete för att få tillbaka det förtroendet, jag hoppas bara att jag lyckas.

Är det någon som varit med om något liknande? Hur gjorde ni då, hur fick ni hästen att känna förtroende igen?

Sv: Rejält bakslag

Usch. Det där är det jag tycker är lite läskigt med att köra in, dvs att det blir så mycket värre om det väl händer något... Under inridning kan man flyga av, men sen är ju hästen lös och risken att det ska hända något riktigt allvarligt med den är mindre!

Har (än så länge - pepparpeppar!) inte varit med om något liknande det du beskriver, men det enda är väl att kanske backa ett steg och lugnt och stilla "vänja om" och skapa ny trygghet i utrusning och körning :)

Lycka till!

Han är inkörd sedan ett bra tag, han skulle vänjas vid en ny vagn. Det är inte körningen som är problemet, den verkade han känna sig trygg i. Problemet är att han är så rädd om baken, och för saker som kommer bakifrån. Och att han inte har det förtroendet för människor som han alltid haft.

Det ÄR jätteläskigt när något händer, men det låter som att det slutade relativt bra och jag tycker ni agerade alldeles rätt. Dessutom super att ni körde honom igen sedan.

Gå tillbaka några steg och jobba lugnt och försiktigt med förtroendet, det kommer gå bra :)

Ja, vi fick loss honom lugnt och snabbt. Lite motsägelsefullt kanske, men jag menar att vi stressade inte upp oss, men fick ändå loss honom direkt. Körningen upplever jag inte som ett problem nu längre, när jag analyserat det lite. Inte från hans sida i alla fall, jag är lite smånervös ;) Jag upplevde att han tyckte det var roligt att köras i fredags. Det förtroende som fått sig en törn är nog det i hanteringen, han tyckte det var väldigt jobbigt när vi såg över hans sår. Så det blir till att jobba vidare därifrån. Jag hoppas att det ska gå snabbt att få honom att lita på människor igen, han brukar älska folk :)

Kör ni med skygglappar? Har han möjligthet att köras utan nu ett tag, så han kan själv kolla vad som händer bakom honom. Och sedan återgå till skygglappar, när han har vant sig vid att allt är i sin ordning.
Lycka till

Vi blandar, just nu kör jag utan tills vi landat :) Fast det får jag nog säga att vi har nu, landat alltså! Vi konstaterade ganska snabbt att kusken tog olyckan värre än hästen, det var inga problem att köra honom. Däremot är han lite ängslig när folk kommer nära hans bak, och kommer nog vara ett tag. Det förknippar jag mer med att han tyckte det var jobbigt när vi tvättade såren än att han blev rädd för vagnen/bakskygg.

Idag, 9 dagar efter olyckan körde vi vår allra första tävling! 50 % i dressyren, en boll ner i precisionen och 20 straff för en felkörning i maraton. De missar vi gjorde berodde helt på kusken, hästen skötte sig med den äran och tyckte det var riktigt kul!

Tack! Det känns riktigt bra! Jag har anmält oss till en tävling på lördag med, men det är inte säkert vi kommer med, det är bara 5 starter, och arrangerande klubbs medlemmar har förtur! Så håll tummarna för oss, kommer vi med och kör felfritt har vi kvalat till LA :)

Otäckt när vagnen välter. Jag kommer aldrig mera att köra en vagn utan rekade skacklar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
940
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 359
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 916
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 155
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama