rejäl puls båda fram??

Sv: rejäl puls båda fram??

oki.. kan du utveckla det.. vore intressant att veta.. varför blir det så? och hur hjälper man en sån häst bäst?

så när hästen har puls båda fram .. har det då övergått till nått annat än bara ömma fötter`?

Senast ändrad:

Man kan se på hovens form lite grand vad som kan misstänkas vara på gång.

"Plattfot" är vanligt vid fång tex.

Oki tack så mycket för ditt svar..

så plattfot är vanligt oxå alltså vid fång.. visste jag inte..
Kan hästen bli plattfota som följd av belastningsfång??

Varför blir dom plattfotade igentligen`??

Det är inte så mycket att hoven flyter ut utan mer att hovbenet ändras så det trycker mot strålen.

I akuta skedet blir det också en inflammation inne i hoven som bör hävas så snart som möjligt.

För säker diagnos är det dock vettigast att kontakta utbildad hovslagare och veterinär, för att sedan kunna ge ev smärtstillande/antiinflammatoriskt, samt ev framtida beslag, foder mm.

Jag vet inte om plattfot är rätt benämning, utan att man får en konvexivitet- hoven böjer sig i främre hovväggen.

qodrofenia skrev:
oki.. kan du utveckla det.. vore intressant att veta.. varför blir det så? och hur hjälper man en sån häst bäst?

så när hästen har puls båda fram .. har det då övergått till nått annat än bara ömma fötter`?
Hade ett halvblod tidigare som efter en tids barfotagång fick rejäl puls samt ökad puls i alla fyra men lite åt det diagonala hållet. Hon fick med.behandling som vid fång, skoddes omgående och röntgades efter ca 2 veckor. Inga fångförändringar förelåg...men det konstaterades att hennes sulor var av det mycket tunna slaget. Så länge hovväggen gav sulan support hände inget men när hovväggen var hårdare sliten blev hon ruskigt öm...= ingen lämplig kandidat för barfotagång;)

Hon hann alltså inte få belastningsfång men hade i stort sett alla symtom på det. Inget att laborera med, är min åsikt!:cool:

qodrofenia skrev:
hur menar du med ömmar.. Blev den regelrätt halt?
Ja..den hästen jag beskrev hade även den stappliga gången som är typiskt vid ett fånganfall...hon försökte även avlasta hovarna diagonalt. Det kom snabbt.

kan en häst får den där typiska stappliga gången när den bara är ömfota..?
*Q klurar vidare*

Liknande trådar

Hästvård Min ponny på 146 fick utökad hage för fyra hagar sedan, idag kände jag av en slump genom hans ben och kände lite puls på inasidan av...
Svar
5
· Visningar
440
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 205
Senast: Blyger
·
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 279
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 226
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte