Reinkarnation som att en individuell person återföds i ny kropp är ju ett extremt individualistiskt och ganska…statiskt synsätt liksom. Men att livet fortgår långt bortom min död och att de beståndsdelar som jag nu uppfattar som ”jag” (inklusive de organismer som lever i mig i symbios med mig, och är fler än de celler som faktiskt tillhör min egen organism, men ändå inte är jag, tex tarmfloran) kommer ha ett liv även när konceptet jag är slut, det känns som helt uppenbart och självklart. Liksom mina celler hela tiden dör och förnyas men ändå lever ”jag” kvar. Det betyder att det finns ett i vår kultur tillåtet utbyte av celler där individen trots allt kan beskrivas som densamma. Det är många färre av min kropps celler som varit ”jag” sedan min födelse än vad som tillkommit på vägen. Ur det perspektivet, där ”jag” och fysisk identitet faktiskt på cellnivå är relativt frikopplade från varandra redan inom ramen för samma liv, vore inte reinkarnation jättekonstigt.
Det här tycker jag är en väldigt tydlig och klok sammanfattning kring mycket av även mina tankar.
Jag tänker vidare att de allra flesta av oss väl har en tydlig uppfattning om ett "jag". Vi tycker om och tycker inte om, minns, känner, drömmer o. s. v. Är detta "jag" enbart vår fysiska kropp? Och, på det spåret - var börjar och slutar egentligen
min fysiska kropp? Är "jaget" enbart det som sker i min hjärna? Det är ju i sin tur kopplat till vad som sker i min mage, mitt blodomlopp etc. Innebär det att "jag" förändras i vad jag äter, dricker etc, och därmed tillför kroppen - i och med att det kan påverka vad som sker i min hjärna?
Lite grann tänker jag på den här filosofiska frågan, nu kommer jag bara ihåg det svagt, men det går ut på att du har en båt som du, en bräda i taget, byter ut. De "gamla" delarna sparar du, och när du slutligen bytt ut varje bräda, varje bult, varje detalj på din båt bygger du ihop en "ny" båt av de "gamla" delarna. När blir din "gamla" båt en "ny" båt, om den ens blir det? Eller är din "gamla" båt alltid din "gamla" båt, även om alla dess ursprungliga beståndsdelar nu finns i den "nya" båten?
En eldsflamma är en annan sådan intressant tanke för mig. Om en buske börjar brinna av en liten flamma, som sedan "hoppar" till en ny gren. Är det samma eld, eller en ny eld? När "dör" den första eldsflamman, när "föds" den nya, och finns det något av ursprunget kvar i den sista lågan som släcks? Är det "samma brand", eller en kontinuerligt föränderlig brand?
Jag tror att alla de här tankarna - om reinkarnation, själ, liv, död o. s. v. är väldigt svåra att ringa in och enas om vad man över huvud taget menar. Jag tror att "allt" hänger ihop, på sätt som vi (ännu) inte förstår, och jag tror att
någon form av reinkarnation absolut är verklig. Men exakt
hur eller vad som i någon form "lever vidare", det vet jag inte.