Reinkarnation

Wille

Trådstartare
Tror du på reinkarnation? Jag gör tyvärr det, trots att det inte ens finns bevis på reinkarnation. Känner att jag i denna fråga inte är det minsta förnuftig.

Ja det gör jag.

Bevis ... tja, för länge sen fanns det inte bevis på att jorden är rund så då trodde vetenskapen att den var platt. Sen när man hittat bevis för att den är rund så fanns inga bevis på att den cirklar runt solen, så då trodde vetenskapen att solen cirklade runt jorden. Nu har vetenskapen utvecklats så man har bevis för att jorden cirklar runt solen.
Vetenskapen kommer utvecklas mer och då kommer man kunna hitta bevis för reinkarnation.

Senast ändrad:
Funderade på om det var lika mycket foliehatt att tro på reinkarnation som att tro på att jorden är platt, men insåg att der finns bevis för att jorden är platt och inte rund. Det finns inget som varken bekräftar eller förnekar reinkarnation.

Funderade på om det var lika mycket foliehatt att tro på reinkarnation som att tro på att jorden är platt, men insåg att der finns bevis för att jorden är platt och inte rund. Det finns inget som varken bekräftar eller förnekar reinkarnation.

I så fall skulle världens alla hinduer och buddhister vara foliehattar. :)

Religion handlar om livsåskådning och förhållningssätt till världen och att tron på reinkarnation - eller kanske snarare samsara - behöver inte vara bokstavlig, utan kan ses som en princip för hur man bör förhålla sig till omvärlden.

Jag gjorde ett aktivt val att tro på reinkarnation för några år sedan. För mig är det en del i att hantera min ångest och depression och ett verktyg för att kunna släppa och sluta älta det som varit eller det som inte blev.

Så jag har valt att tro på att vi på ett eller annat sätt samlar på oss erfarenheter från tidigare liv, och att vad det än är jag vill göra, se eller uppleva - så kommer jag få göra det tillslut, kanske inte i det här livet men istället i ett framtida.

Jag tycker att sådana frågor är intressanta, men svåra, att fundera och diskutera kring.

Först måste man vara klar med vad man menar med reinkarnation. Är det att själen återföds i en ny kropp? Eller menar man att all existens är i ständig förändring? Tänker man att "jag" kommer att återfödas i en ny kropp, eller är det delar av den energi som är "jag" som kommer att få en ny levnad - men "jag" kommer aldrig att existera mer efter döden?

Återuppståndelse, himmelrike eller helvete, är sådant att se som reinkarnation, även om det potentiellt sker i en annan "dimension"?

Jag tänker att det, för mig, är oerhört svårt att ge ett tydligt svar på frågan "Tror du på reinkarnation?"

Jag vet helt enkelt inte. Jag tror att det finns något som är "jag", som i någon form kommer att finnas vidare. Mer än så kan jag nog inte svara.

Det jag alltid finner fascinerande när folk som tror på reinkarnation och går till medium och liknande alltid har återfötts från kända eller överklassen. Inte pigan Lina som slet hela sitt liv på en gård i Halland och slutade sina dar som fattighjon. Eller Lin-Mei som byggde Kinesiska muren livet ut innan han dog och blev begravd där när han var 15 år gammal. Med ett snett brutet ben eftersom ingen brydde sig om att lägga om det.

Eller den romerska slaven Nicodemus som ägdes av en rik Romare som mördades av en slav och, trots att han arbetade i en vingård i ett annat land, torterades och dödades eftersom det var så man bestraffade alla slavar som ägdes av den mördade mannen.

Nej jag tror inte på reinkarnation. När det är slut är det slut. Fast om jag trodde på det skulle jag inte ha något emot att bli återfödd som en av mina katter.

Tror du på reinkarnation? Jag gör tyvärr det, trots att det inte ens finns bevis på reinkarnation. Känner att jag i denna fråga inte är det minsta förnuftig.
Nej, det finns ju inget bevis och inte heller minsta indicier som pekar åt det hållet.

Sen argumentet som förekommer i tråden av andra, att vetenskapen inte har svar på allt (och aldrig kommer att ha) betyder ju inte att alla miljarder tankar människor får till sig är sannolikt korrekta och senare kommer visa sig stämma.

Det jag alltid finner fascinerande när folk som tror på reinkarnation och går till medium och liknande alltid har återfötts från kända eller överklassen. Inte pigan Lina som slet hela sitt liv på en gård i Halland och slutade sina dar som fattighjon. Eller Lin-Mei som byggde Kinesiska muren livet ut innan han dog och blev begravd där när han var 15 år gammal. Med ett snett brutet ben eftersom ingen brydde sig om att lägga om det.

Eller den romerska slaven Nicodemus som ägdes av en rik Romare som mördades av en slav och, trots att han arbetade i en vingård i ett annat land, torterades och dödades eftersom det var så man bestraffade alla slavar som ägdes av den mördade mannen.

Nej jag tror inte på reinkarnation. När det är slut är det slut. Fast om jag trodde på det skulle jag inte ha något emot att bli återfödd som en av mina katter.
Folk väljer väl att prata om just det som dom tycker är mest intressant. Jag och en vän var mycket intresserad av lite allt möjligt som var övernaturligt och var ju inte bara ett liv utan flera man levt så vore inte konstigt om någon var vad andra ser som intressant. Min kompis skulle enligt henne hon var hos sagt att livet innan hennes nuvarande var en helt vanlig kvinna som gick bort i barnsäng.

Jag har varit en sökare, och är fortfarande och jag har fastnat för mycket som har sin bas i indiska traditioner, bla reinkarnation.

Jag tycker att sådana frågor är intressanta, men svåra, att fundera och diskutera kring.

Först måste man vara klar med vad man menar med reinkarnation. Är det att själen återföds i en ny kropp? Eller menar man att all existens är i ständig förändring? Tänker man att "jag" kommer att återfödas i en ny kropp, eller är det delar av den energi som är "jag" som kommer att få en ny levnad - men "jag" kommer aldrig att existera mer efter döden?

Återuppståndelse, himmelrike eller helvete, är sådant att se som reinkarnation, även om det potentiellt sker i en annan "dimension"?

Jag tänker att det, för mig, är oerhört svårt att ge ett tydligt svar på frågan "Tror du på reinkarnation?"

Jag vet helt enkelt inte. Jag tror att det finns något som är "jag", som i någon form kommer att finnas vidare. Mer än så kan jag nog inte svara.

Och vad definierar man själen som?

Om den är något helt annat än det som är knutet till hjärnan, med minnen och åsikter och jaget och sånt, varför vara så bekymrad om vart själen tar vägen?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 667
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
296
Kropp & Själ En väninna till mig, tyvärr avliden, tog någon vanlig värktablett när hon var utomlands och blev jättedålig, hamnade i koma. Det visade...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 912
Senast: Marvin
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 186
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV