Rehabilitering via FK?

MM

Trådstartare
Någon som vet vad dom har att erbjuda? Vad kan man få för hjälp?
Det gäller rehabilitering så man kan ta sig ut i arbetslivet igen.

Det pratades om det på mötet jag var på hos dom idag men samtalet var över rätt snabbt så glömde bort att fråga vad man kan göra.


Men någon här kanske har koll?
 
Sv: Rehabilitering via FK?

Det är säkert olika, men det jag har sett är att man arbetstränar, ungefär som du gjorde i butiken. Man är där några timmar om dagen och tränar på att arbeta, helt enkelt. Vet inte riktigt hur de hittar praktikplats om man inte har en arbetsgivare man är anställd hos, nån annan kanske vet?
 
Sv: Rehabilitering via FK?

Aha, okej. Då blir det väl arbetsträning igen då fast via dom och inte af.
 
Sv: Rehabilitering via FK?

Jag har kontakt med en person som får hjälp med arbetsträning av FK och AF i samarbete. Den personen har dock själv hittat en lämplig arbetsplats och själv pratat med chefen där. Men man kan även få hjälp av AF/FK med att hitta en lämplig arbetsplats. Den person jag känner har haft ganska ingående samtal med AF/FK för att reda ut vilken typ av arbete och arbetsplats som kan fungera.

Men bäst är nog att du själv frågar din kontakt på FK.
 
Sv: Rehabilitering via FK?

Det är säkert olika, men det jag har sett är att man arbetstränar, ungefär som du gjorde i butiken. Man är där några timmar om dagen och tränar på att arbeta, helt enkelt. Vet inte riktigt hur de hittar praktikplats om man inte har en arbetsgivare man är anställd hos, nån annan kanske vet?

*halvt kl eller så*
Min första rehabilitering via FK har mest gått via sjukvården och då har det varit grön rehab - mycket mindfullness och terapi i naturen. När den var över slussades jag vidare för arbetsträning via AF eftersom de vvedömde att jag skulle klara av att praktisera/arbetsträna och inte bara rehaba.

Väl på AF tror jag det är olika hur de gör med praktikplats. Min handläggare vill mest bara "bli av" med mig på olika aktiviteter hos deras aktörer (vilket har inneburit att t.ex Lernia har haft ansvar för att sysselsätta mig). Så den praktiken jag har nu, som är en del av min rehabilitering, har jag hittat själv och så har FK godkännt den.

När jag varit hos Lernia har de försökt hitta en praktikplats åt mig, inom mitt område, för att därefter kunna utvärdera min arbetsförmåga. Så dör var jag mer "låst" till ett område, medans jag nu har kunnat välja ett område som ger mig något och som faktiskt är bra för mig.

Sen är det nog väldigt olika vilken handläggare en har, jag vet flera som fått hjälp av både AF och FK att hitta bra alternativ.

FK på din ort borde väl dessutom ha någon form av förteckning över vad de har att erbjuda i form av rehab? Här vet jag att folk blivit beviljade ex grön rehab, ridning med inriktning rehabilitering, rehab/praktik inom café/trädgård etc.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 534
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 961
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 096
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp