Rehabilitering griffelbensfraktur

tuvalisan81

Trådstartare
Min 2-åring fick en spark på sommarbetet och därmed en fraktur på griffelbenet bak. Har därefter enligt veterinär stått på box i 5 veckor, nu sjukhage till nästa återbesök. Om allt ser bra ut hoppas jag kunna släppa på lite större hage så hon kan gå och beta, det stressar henne otroligt att stå still ensam trots fri tillgång på mat och att hon ser andra hästar. Det kan ju inte vara bättre att hon vankar fram och tillbaka i liten hage än att hon går lugnt och betar? Nyfiken på hur era hästar har rehabiliterat sig och hur utgången blivit. Tacksam för alla svar.

Min ena häst fick en griffelbensfraktur på vänster bak i november -13. På kliniken ville de avvakta med op så i 6 månader gick hon bara i vanlig hage. När vi var på återbesök och ny röntgen visade det sig att frakturen inte läkt alls Så för 4 veckor sen opererades hon. Nu går hon i vanlig hage och om 4 veckor får jag börja rida. Operationen var frivillig, enligt vet kunde hon funka utan problem även utan op (hon har aldrig vart halt av frakturen), men för säkerhetsskull valde jag op.
Om det är minsta tveksamhet till att din häst blir återställd, så rekommenderar jag op. Det är en så pass billig op och relativt kort konvalescens och mycket god prognos.

Vad har rtg visat? Har ni diskuterat op öht?

Jag startade också en tråd i ämnet, kolla där för att läsa om andras erfarenheter.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 989
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 511
Senast: MayGrace
·
Hästvård Vi har en häst i stallet som beter sig mycket märkligt sedan ett par dagar. Det började i fredags då jag såg henne rulla sig och sen...
2
Svar
28
· Visningar
2 887
Senast: Magnum
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 732
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka