Rehab korsförlamning. Hjälp!

GoldSkipper

Trådstartare
Hej!

Mitt sto åkte på korsförlamning förra måndagen (1,5 vecka sedan). Hon blev ganska snabbt bättre från det akuta stadiet (låg inte men skrittade väldigt stappligt) men hon är idag inte helt fräsch i skritten och kan i princip inte trava.

Ni som varit med om liknande - vad pratar vi i tidsspann innan era hästar var okej? Har svårt att få konkreta svar..

Hej!

Mitt sto åkte på korsförlamning förra måndagen (1,5 vecka sedan). Hon blev ganska snabbt bättre från det akuta stadiet (låg inte men skrittade väldigt stappligt) men hon är idag inte helt fräsch i skritten och kan i princip inte trava.

Ni som varit med om liknande - vad pratar vi i tidsspann innan era hästar var okej? Har svårt att få konkreta svar..
Jag har inte haft korsförlamning på nån egen men en hast I ett stall där jag stod hade det emellanåt. Hon blev bra 'ganska snabbt' dvs det var något som kom och gick under ett par dagar. Jag antar att det kan vara väldigt individuellt och att du är I kontakt med behandlande veterinär?

Jag har inte haft korsförlamning på nån egen men en hast I ett stall där jag stod hade det emellanåt. Hon blev bra 'ganska snabbt' dvs det var något som kom och gick under ett par dagar. Jag antar att det kan vara väldigt individuellt och att du är I kontakt med behandlande veterinär?

Korrekt antagande :) Ska till ytterligare en veterinär i nästa vecka. Ville mest ha konkreta exempel också, det känns lite.. oklart allting.

Jag fick en gång en hast diagnosticerad med 'trolig korsförlamning' men det visade sig vara sulläderinflammation. Har din hästs diagnos fastställts med blodprov?

Det är ju ovanligare på bak, men inte omöjligt. Värme i hovar? Förstärkt puls? Hur mår hästen nu?

Ingen värme eller någonting. Vid det akuta anfallet (det sa bara ”pang” under avtravningen efter ett lugnt ridpass) så svettades hon inte och andades inte tyngre, trodde därför inte det var så väldigt allvarligt. Idag, två veckor senare, kan hästen inte trava. Hon hoppar fram på 3 och ett halvt ben i princip. I övermorgon ska vi till klinik. Jag känner mest bläääää

Nu är ju jag ingen expert, men "akut bakbensfång" som visar sig direkt efter ett avslutat ridpass, på en vad jag förmodar är en annars aktiv häst?

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 723
Senast: emma-vsm
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka