rehab-foder för häst under igångsättning

Lilla_Gubben

Trådstartare
Någon som har bra tips på foder åt 4-åring som är under igångsättning efter långvarig skada. Vill ha något som är bra för muskler och leder (eftersom han fortfarande växer), men som inte ger alltför mycket oönskad energi.

Han får idag ca 10kg hö med normalvärden och Krafft sensitive (fd rehab) som jag fick från klinken när han hade boxvila/sjukruta. Hästen är ett ganska lättfött halvblod på 4,5 år

Sv: rehab-foder för häst under igångsättning

Hej!

Hö så häst täcker sina behov, sen det foder som passar för att täcka eventuella brister??

Min tjej kommer starta med bara hösilage när jag nån gång i framtiden får sätta igång henne, då kommer hon stått på box/sjukhage i ca 6 månader. Silaget vi har täcker väl upp alla hennes behov, så jag kommer mata på med det. Skulle det inte räcka får hon nog nån mumsig stärkelselåg müsli, vad vet jag inte..

/Lavinia, bara 1 månad tills pållan kommer hem..

Definera "oönskad energi".

Grovfoder med bra värden alternativt grovfoder med sämre värden som kompletteras med lusern (hack eller pellets) eller gräspellets.

En rejäl grovfodergiva är en av förutsättningarna för en välmående häst, både fysiskt och psykiskt

Oönskad energi är för mig är att massa istadighet kommer fram (hade det problemet m min förra häst om han åt för mkt havre), tittighet, stegringar, bockningar etc.
Han är en cool kille och så länge han får gå med sina kompisar är han supersnäll, men jag upplever honom som lite trött. Vet iofs inte hur mkt som är mentalt, vi är ofta ute och skrittar själva i mörkret, oavsett väder ( har m en människa på marken) och för varje gång vi utökar promenaden så verkar han bli så trött, likaså om han får längre dagar i hagen (för det mesta flyttas han till mindre hage vid lunch).

Han har vuxit en hel del under sin ofrivilliga vila och det kanske också spelar in...

Vet du vad grovfodret innehåller? (Totalenergi, protein, mineraler)

Jag hade lagt på 1-2 kg lusern-eller gräspellets och toppat med lite betfor för smakens skull. Det ger ordentligt med protein samtidigt som det är ett grovfoder.
M.e.m fri tillgång på hö.

Det låter som att han har rejält dålig kondition, sånt tränar man fram långsamt samtidigt som man ser till att näringsbehovet är tillgodosett, inget som löses med kraftfoder av märket ditt eller datt.

Senast ändrad:

Har inte värdena här hemma, men de ska vara helt ok.

Jo, dålig kondis har han med all säkerhet, har inte gjort något sen mitten av augusti. Vi började skritta honom för drygt 2 månader sen och är det vi fortfarande ägnar oss åt när vi är ute (för det mesta) så är vi uppe i 45 min/promenad och om vi måste vara i ridhuset, som idag när det var sån isgata att det knappt gick att gå, så blir det runt 30 min, för sen är han så uttråkad av att skritta. Vi hoppas att snart kunna börja trava, men ägnar oss åt att skynda långsamt, hellre att det tar för lång tid än att vi får bakslag...

Betfor får han redan. Men jag kanske skulle investera i lite lusernhack till honom, han är glad i allt som är ätbart, tyvärr lägger det sig gärna på magen på honom:angel:...

Om du har värdena är det ju ett bra utgångsläge. Blir han tjock (revbenen känns mindre tydligt) eller mer åt det bukiga hållet. Viktigt med protein om han ska bygga upp sina muskler.

Hej!

Då ligger din pålle före min:-).

Min står ff på boxvila/liten hage. Vi får börja leda/tömköra nu (om det är ohalt och oknöggligt..), men inte sitta på ryggen (ingen ökad belastning på hovarna).

Min får just nu ca 7-8 kg silage (med 10 mj och 100 smrp /kg foder- avelsfoder, stallet hon står i har unghästar och ston med föl/dräktiga ston), ca 1 dl havre och ca 1 "slatt" betfor, plus halm så hon har nåt att tugga på. Vi har kämpat med vikten på henne i ett år, nu är hon på gränsen till för smal (428 kg vägede hon i måndags).

När jag tar hem henne kommer jag fortsätta ge ungefär samma, och sen öka silaget efter behov. Jag har som sagt koll på analysen och börjar få koll på hennes näringsbehov nu tror jag, så det blir foderstat efter det.

Att ananlysen "är bra", betyder helt olika saker för olika människor. För mig är en bra analys en analys med låg energi och balanserad energi/proteinkvot (och helst mineraler också), för andra är en bra analys mycket energi och låg protein, så kolla upp analysen och räkna utifrån den när du har den framför dej.

(Ja, jag har träffat folk som är överlyckliga över sitt hö när analysen visar hög energi och låg protein, för då är det bara att fodra upp tills hästen går över proteinbehovet.. Att hästarna i samma veva ser ut som flodhästar, det går sagda människor förbi).

/Lavinia, längtar tills pållan kommer hem.

Jag har ett ganska dåligt grovfoder (7.2 MJ 31 g smrp om jag minns rätt) och en häst som vilat i nästan 6 månader. Ej allvarligt skadad dock, han fick en period att vila och äta upp sig efter sen betäckningssäsong, blev felverkad och ömmnade och fick sedan regnskållorna från helvetet på benen med efterföljande lymfangit. Nu är han frisk och försiktigt igångsatt sedan en månad tillbaka. Försiktigare än "normalt" pga min egen sjukdom som begränsar.

Min häst tappade mycket muskler och tunnade ur ganska rejält. Han står på fri tillgång på hösilage. Fri tillgång på lusernhack (äter kanske 1-2 kg/dag) samt 1/2 kg krafft muskel. Till detta givetvis mineraler, och även MSM och gurkmeja. Under tiden har han tömkörts/långtyglats samt promenerats i skritt och senare med korta travinslag. Sedan en dryg vecka rider jag honom 3-4 dagar i veckan, än så länge bara i skritt pga underlaget. Jag försöker dela upp det så att han får 50/50 kondition/muskeluppbyggande i överlinjen.

Som muskeluppbyggande använder jag mig av det jag har att tillgå helt enkelt (saknar ridbana) - backar längs vägen, "bommar", snöpulsande mm. Han får även massage längs överlinjen samt stora muskelgrupper efter varje ridpass och täcke på en stund för att inte kyla av för snabbt.

Just ja, hästen är en painthingst på 5,5 år och hade sin sista (hoppas jag verkligen!) växtperiod under början av hösten.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 219
Senast: ufot
·
Foder & Strö hej, jag har precis tagit över en fd travare som jag ska ta hand om några månader. Hon är inte ordentligt riden på ett tag då ägaren är...
Svar
5
· Visningar
659
Foder & Strö Min häst har idag en bra foderstat som ger en normalpresterande häst allt den behöver. Men nu håller han på att förberedas för att...
Svar
14
· Visningar
1 845
Senast: clusia
·
Hästvård Jag får hem min första egna häst nästa helg och jag är supertaggad! Har haft foderhäst för nåra år sen och har överlag hållt på med...
2
Svar
22
· Visningar
2 668

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Rider ni med snokrem?
  • Evolve