Sv: rehab-foder för häst under igångsättning
Hej!
Då ligger din pålle före min:-).
Min står ff på boxvila/liten hage. Vi får börja leda/tömköra nu (om det är ohalt och oknöggligt..), men inte sitta på ryggen (ingen ökad belastning på hovarna).
Min får just nu ca 7-8 kg silage (med 10 mj och 100 smrp /kg foder- avelsfoder, stallet hon står i har unghästar och ston med föl/dräktiga ston), ca 1 dl havre och ca 1 "slatt" betfor, plus halm så hon har nåt att tugga på. Vi har kämpat med vikten på henne i ett år, nu är hon på gränsen till för smal (428 kg vägede hon i måndags).
När jag tar hem henne kommer jag fortsätta ge ungefär samma, och sen öka silaget efter behov. Jag har som sagt koll på analysen och börjar få koll på hennes näringsbehov nu tror jag, så det blir foderstat efter det.
Att ananlysen "är bra", betyder helt olika saker för olika människor. För mig är en bra analys en analys med låg energi och balanserad energi/proteinkvot (och helst mineraler också), för andra är en bra analys mycket energi och låg protein, så kolla upp analysen och räkna utifrån den när du har den framför dej.
(Ja, jag har träffat folk som är överlyckliga över sitt hö när analysen visar hög energi och låg protein, för då är det bara att fodra upp tills hästen går över proteinbehovet.. Att hästarna i samma veva ser ut som flodhästar, det går sagda människor förbi).
/Lavinia, längtar tills pållan kommer hem.