Regntäckes fråga ....

Sv: Regntäckes fråga ....

En kvinna som föder upp welsh-ponnys utanför stan har ca 30 ston med föl på lösdrift året runt med tillgång till vilohall (eller vad man nu kallar det). Den enda gången hästarna går in där är när det är riktigt riktigt varma sommardagar, dvs mitt i kalla vintern, eller ösregn på sommaren då står dom så glatt kvar ute!! Tror nästan varma sommardagar är värre än regn, finns det några träd i hagen hästen ska gå i, eller åtminstone utanför som ger lite skugga?? För isåfall kommer den nog må hur bra som helst i sommar :)
 
Sv: Regntäckes fråga ....

när det är ruggir varmt kommer jag som en häst nörd vara där.. :D
 
Sv: Regntäckes fråga ....

Som någon sa, så tror jag att varma sommardagar är värre för hästarna än regn. Insekterna försvinner och det blir lite svalare. Om din häst dessutom inte kommer ha några träd i hagen så tror i alla fall jag att du kan behöva åka upp och ställa honom i skjulet, men istället för när det regnar så gör det när det är sådär stekande hett mitt på dagen!

//Barnardo
 
Sv: Regntäckes fråga ....

jag har mina hästar på lösdrift.... både mina 2 shettisar och mitt halvblod. :D (med tillgång till ligghall höst/vinter/vår. har växelbete sommartid pga. att det blir mindre parasiter så)
vad jag menade va liksom inte vad som va värst :confused: på sommaren, utan att det inte är någon höjdare att SADLA en våt häst. då kan ett regntäcke underlätta.;)
 
Sv: Regntäckes fråga ....

låter lite väl att ta in den för att det regna, det är en häst. Tror inte du behöver ngt täcke. Idag har det växat mellan sol o ösregn hela dagen o mitt stora hlb har stått ute mitt i utan täcke mitt i regnet helt oberörd, de har vindskydd men därinne är de nästan aldrig. Har aldrig använt regntäcke på ngn häst under sommaren, det finns väl gränser med pilliduttandet.
 
Sv: Regntäckes fråga ....

Det är jättebra att du bryr dig om din blivande sommarhäst! Jag tror att du kommer att sköta den jättebra - hästen kommer att ha det toppen hos dig! :)

Jag tror inte att du behöver regntäcke. Det brukar inte behövas på sommaren. Däremot kan de behövas på vår och höst, och då gärna fleeceregntäcke. Åtminstone här där jag bor!

Men regntäcke, det använder vi inte ens här uppe på sommaren! :)

Det du däremot ska vara uppmärksam på är insekter. Håll koll så att det inte är för mycket broms, mygg, knott etc. Hästen mår inte bra av att bli uppäten. Mängden insekter beror lite på hur betet ligger. I skogsdungar kan det bli jättemycket.

Om det är mycket broms etc, så kan du ta in hästen dagtid några timmar och låta den vara ute på natten. Brukar vara bra!

Lycka till!

Norrland

Ps. Att tjata på "päronen" brukar inte vara en bra idé. (Vet eftersom jag är mamma till två nu vuxna tjejer). Om det skulle behövas något akut så brukar det lösa sig! Ds.
 
Sv: Regntäckes fråga ....

tack (du värkar klok :D )
han kommer att ha sån flug huva,. han är lite upp äten vid ögonen :D (det ser lite läbbigt ut när dom har massor av flugor kring ögonen :angel: )

tss jag har märkt det, vi kom fram till att det enda jag behöver köpa är ett par ponny sporrar och ett lång spö, säkerhets väst (jag brukar dumt nog rida utan men "päronen" betalar :angel:, flug huva
från början var det (dessa grejorna + dom som står ovan.):Grimma (han har en redan som m&p tkr var rätt fin.) kort spö (har ju ett par sporrar :smirk: ) ,Shabrak (jag syr ett på slöjden + att jag får med ett nytt..) och ett par sen skydd (jag frågade om han brukade trampa sig, med det brukade han inte..)
 
Sv: Regntäckes fråga ....

1. KONTROLLERA MED ÄGAREN.
Jag skulle bli riktigt riktigt arg om jag lånat ut min häst till någon som inte vill ödsla några hundralappar extra på att den ska ha det bra (nu skulle jag i&försig självklart skicka med allt som behövdes inkl täcke, men ändå)
Regntäcke kan du få för 500:- på t.ex. H**ks.

2. Om hästen varken har tillgång till vindskjul i hagen eller träd så skulle jag investera i ett tunt regntäcke.
Det kan ju faktiskt bli Världens Världelösaste VäderSommar, och då kan det vara skönt att veta att hästen inte behöver stå oskyddad i långvarigt spöregn. (man sover bättre då, tro mig ;) )

Sen är det ju inte ens säkert att du behöver använda det, dom klarar ju både dugg- halv- och spö-regn lätt under sommaren, men om det blir sådär ihållande i flera dagar som det varit vissa tidigare somrar så kan det vara bra att ha.
Sen är det ju bara att sälja det på bl*cket när sommaren är slut :idea:

Hoppas allt går bra för dig, och kontrollera för säkerhets skull med ägaren (som egentligen borde skickat med täcket från första början :smirk: ) vad den tycker.

Kramz :)
 
Sv: Regntäckes fråga ....

jag vet :) jag vill ha med täcke och jag skulle ruinga han vecka innan han komm så :D
 
Sv: Regntäckes fråga ....

Om ägaren KRÄVER täcke och blir ARG om det inte används, ska det självklart skickas med!!

Ägaren kan inte kräva att fodervärden ska köpa utrustning till hästen för två månader. Någon måtta får det vara!

Framförallt om man får betala tvåtusen kr/mån i hästhyra!

Norrland
 
Sv: Regntäckes fråga ....

jag kan ha ett ofodrat regntäcke på min polle på natten under betet om det är riktigt kallt och blåser, annars behöver han inget, fast ibland tar ja på ett ändå..

Jag = Hönsmamma :D:angel:
 
Sv: Regntäckes fråga ....

Sju hästar och fem boxar ? Låter helskumt, Hur gör ni på vintern om natten ? :s
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp