Regntäcke eller inte?

Mimsan

Trådstartare
Jag undrar vad ni andra har för policy när det gäller regntäcke nu när de s k sommaren är i antågande. Jag låter min häst vara utan (det finns rejäla träd hon kan söka skydd under om regnet kommer) medan två andra i stallet har täckena på. Var ute och hälsade på i hagen i dag och stack in handen under täcket på den ena där det var alldeles svettigt och fuktigt eftersom solen lyst hela dan. Fast å andra sidan kan jag då få lite dåligt samvete om det är väldigt mycket regn och min är utan medan de andra har det torrt och skönt.
Åsikter???
 
Sv: Regntäcke eller inte?

Min ska ha täcke vid "mkt regn", men jag funderar på att ändra det till ihållande regn. Om det duggar hela dagen är det nog värre än en kort men kraftig skur. Det finns inga träd i hagen och han har gått naken hela vintern och våren.
 
Sv: Regntäcke eller inte?

Mimsan skrev:
Jag undrar vad ni andra har för policy när det gäller regntäcke nu när de s k sommaren är i antågande. Jag låter min häst vara utan (det finns rejäla träd hon kan söka skydd under om regnet kommer) medan två andra i stallet har täckena på. Var ute och hälsade på i hagen i dag och stack in handen under täcket på den ena där det var alldeles svettigt och fuktigt eftersom solen lyst hela dan. Fast å andra sidan kan jag då få lite dåligt samvete om det är väldigt mycket regn och min är utan medan de andra har det torrt och skönt.
Åsikter???

inga täcken alls våra hästar verkar gilla regnet :)
 
Sv: Regntäcke eller inte?

Under betet har mina hästar aldrig täcke även om det regnar. Dom har skog i hagen.
Nu innan betet när hästarna går i vanliga hagarna med enstaka träd, slänger jag alltid på stoet täcke om det regnar mkt eftersom hon är känslig i ryggen och blir stel och öm annars, men valacken går utan även om det spöregnar.
 
Sv: Regntäcke eller inte?

Vilken sommar?? :smirk:

Här är det kallt och blåsigt och spöregnar.... :crazy: Så dom har täcken...
 
Sv: Regntäcke eller inte?

Var på kurs i helgen, där det pratades om täckenas vara eller inte. Veterinären sa att det är många hästar som får skador av täckena, och massören höll med; hade behandlat många hästar som fått skador av täcken. Även täcken som ska ge fri rörlighet framtill!!
Men om det är runt nollan, med slask och vind så är det klart att en häst som växlat till sommarpäls kan behöva täcke...
 
Sv: Regntäcke eller inte?

Min valack har täcke vid ihållande regn, oavsett årstid. Han har alltså täcke vid ihållande regn (inte duggregn dock) även sommartid.

Helt enkelt för att han är en fryslort för väta, och står och skakar annars, och då tar hans muskler, ffa i ryggen stryk (och matte får skäll av vet och equiatrikern..). Han har så han kan gå undan, men är för korkad för att göra det..

Unghästen går otäckad även vid sommarregn, men får regntäcke på sig när det är kring nollan och blåser ihop med nederbörd. Eller om det ska regna hela dagen och jag ska rida.

Bägge har insektstäcke på sommaren dock, utom när det regnar och/eller blåser.

Valacken är den enda jag behövt täcka för regn sommartid, så det tillhör undantagen, oftast tycker de bara regnen är skönt - inga insekter då ju =)
 
Sv: Regntäcke eller inte?

hej!
Min går utan täcke oavsett väder nu. Lika bra att hon vänjer sej. Dessutom tycker jag att hon brukar inte bli blöt om det inte är riktigt skyfall, och då läcker täckena iallafall, så hon får vara naken. Har inte klagat hittills../ Lavinia
 
Sv: Regntäcke eller inte?

Mina hästar har aldrig täcken vår/sommartid oavsett väder. Å andra sidan så klipps de aldrig heller, så de har ytterst sällan täcke på sig ens under vintern. Det är bara om det är riktig snöstorm ute eller temperatur runt noll och rejält med nederbörd. Då tycker jag de kan få ha täcke på trots att de är ganska härdade. Men jag skulle aldrig drömma om att slänga på ett täcke NU. Jag tror hellre hästarna står ut med lite regn (så länge de inte är extrama fryslortar) än går och svettas hela dagarna...
 
Sv: Regntäcke eller inte?

Mina hästar går med täcken på nu, det har regnat konstant i över en vecka och utöver nederbörden blåser det rejält. Två av hästarna är förkylda och jag skulle inte få för mig att ta av täckena på mina nu. De är klippta senast i slutet på Mars månad.
Dock går de utan kläder när vädret är varmt, som för några veckor seda, då hade vi riktig sommarvärme och de gick nakna även på nätterna (är ute dygnet runt nu, ink tävlingshästarna).

Men de får snällt vänta på att vädret ska bli bättre innan rockarna åker av igen.
Dessutom är en av hästarna RIKTIGT frusen av sig.
 
Sv: Regntäcke eller inte?

Mina två kallblod har regntäcken på sig när de är ute, eftersom det regnat konstant i en vecka nu.

Immer
 
Sv: Regntäcke eller inte?

Pållan får lätt ont i ryggen vid ihållande regn så hon får ha regntäcke när det regnar mycket och länge. Jag skulle dock aldrig ha täcke på henne hela dagen när det är sol bara för att vara säker på att hon är täckt om det börjar regna.
Hellre cyklar jag dit och låter henne stå inne och torka ett tag eller ringer och ber någon ta på henne täcke och far sedan dit och tar av det när det blir bättre väder.
 
Sv: Regntäcke eller inte?

Mina får gå utan täcke, fick mig en tankeställare förra våren när quartermärren fick svamp i huden pga att det blivit fuktigt under täcket de dagarna det duggregnade (typ hela våren) Hon får hellre bli blöt. Tar in henne så att hon får torka före ridning. Hon verkar mkt lyckligare utan en fuktig trasa på ryggen.:)
 
Sv: Regntäcke eller inte?

Regntäcket åker på vid kombinationen regn (oavsett om det duggar eller öser ner) samt en lufttemperatur på under 10 grader. Och det beror inte på att jag är pjåskig utan för att hästen fryser vid sådana här förhållanden.
 
Sv: Regntäcke eller inte?

Mimsan skrev:
Jag undrar vad ni andra har för policy när det gäller regntäcke nu när de s k sommaren är i antågande. Jag låter min häst vara utan (det finns rejäla träd hon kan söka skydd under om regnet kommer) medan två andra i stallet har täckena på. Var ute och hälsade på i hagen i dag och stack in handen under täcket på den ena där det var alldeles svettigt och fuktigt eftersom solen lyst hela dan. Fast å andra sidan kan jag då få lite dåligt samvete om det är väldigt mycket regn och min är utan medan de andra har det torrt och skönt.
Åsikter???

Helst av allt skulle jag vilja slippa täcke på pållen och försöker hänga med i väderleksrapporterna men det är inte lätt. :(

Har en häst som mycket väl fixar om det kommer regnskurar under dagen där han kan torka lite emellanåt men om det hällregnar hela tiden och samtidigt bara är ca 10 grader så fryser han så jäkligt att han nästan skakar sönder. Sen kan räkna med som ett brev på posten, att han blir alldeles stel och öm i hela "bakkärran"

Så när det är sådant här ostadigt väder så har han det tunnaste sommar-regnäcket man kan tänka sig. Absolut inget foder och det måste andas.

Men det är jobbigt när vädret är så lurigt! För det kan hällregna på förmiddagen och sen kommer solen resten av dagen. Är jag ledig så åker jag till stallet och tar av det men har man otur så börjar det hällregna när man åkt därifrån. :devil:

Men så fort det blir lite varmare igen så åker täcket av.
 
Sv: Regntäcke eller inte?

inget täcke på våra. om det regnat flera dagar i sträck kan de få komma in över natten eller en dag för att vila och torka upp.
 
Sv: Regntäcke eller inte?

Min häst har aldrig någonsin burit täcke, varken vinter eller sommar. Hon är 27 år gammal och frisk som en nötkärna!!! Jag tror nog att det är lite av en vanesak.. vänjer man dom vid täcke så kanske de blir mer känsliga i fortsättningen också....
 
Sv: Regntäcke eller inte?

Mitt sto har flugtäcke på sig i hagen, bara för hon är känslig mot insekterna. Men när det regnar kommer hon ha på sig ett ofodrat regntäcke pga att hon är en allmänt känslig häst (har bl.a. fullblod i sig!) Men hade jag en "normalt" känslig/okänslig häst skulle h*n nog bara ha regntäcke vid ihållande eller kraftigt regn.
 
Sv: Regntäcke eller inte?

Min häst hade regntäcke ett tag, när det var under 10 grader och regnade HELA dagen.
Nu har hon dock inget täcke på sig, det är cirka 10-12 grader hela dygnet och uppehåll mellan skurarna.
Och hon är alltid torr under pälsen.
Dom har också flera stora, täta träd som de kan gå under.
 
Sv: Regntäcke eller inte?

Om det regnar mycket låter jag min häst ha täcke på sig. Men inte om det är "enstaka skurar".
Om det regnar inför en träning eller tävling låter jag täcket vara på så hon håller sig hyfsat ren. :smirk:

Min häst gillar inte regn och blir lätt stel om hon inte har täcke på sig.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har varit lite lat och inte klippt min häst ännu (och det behövs), han svettas och det tar jättelång tid för honom att torka...
Svar
9
· Visningar
1 123
Senast: Siggan
·
Tjatter Det är en sen augustikväll. Som så många andra dagar i denna förrädiska månad öser regnet ned. Det är blött överallt, särskilt på...
66 67 68
Svar
1 353
· Visningar
54 719
Senast: Sasse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Har jag lyckats få en av de sällsynt klena individerna (som av någon anledning verkar vara vanliga här på buke :p), eller vad tror ni...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 273
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp