Regntäcke att ha över eksemtäcke

M

M-Meduza

Ja ni alla med eksemhästar som går täckade hela sommaren. När det regnar, lägger ni på ett regntäcke då? Isåfall vad för något?

Ypperligt vore ju ett tunt ofodrat regntäcke med hals som skyddar hela eksemtäcket från regnet men det verkar inte finnas i små storlekar?

Är det ösregn så kan man ju låta dom vara utan täcke men då får man ju gå upp i ottan om det slutat regna och klä på dom innan alla knott kommer och det går ju inte alltid.

Täcket blir så blött och tungt och lillen lägger sig i leran och då blir täcket ännu tyngre och åker bak.

Har någon något tips?

Sv: Regntäcke att ha över eksemtäcke

Måste bara fråga. Om du har ett regntäcke med helhals, varför behöver du då ha ett eksemtäcke under? Borde inte det bli ganska varmt?

För att ett regntäcke kan man knappast få halsen att stanna uppe om hästen kliar sig. Och att det är lättare att bara ta av regntäcket när det slutat regna än att först ta av regntäcket sen ta på eksemtäcket. Ponnyn hatar dessutom delen att dra eksemtäcket över huvudet :)

Eksemtäcket täcker ju dessutom betydligt mer än ett regntäcke när knotten sen kommer efter regnet...

Varmt blir det kanske. fast jag tror han tyckte det va lika varmt med eksemtäcket i somras också... Nu är det ju lite svalare i luften och ösregnar. Idag står han inne.

Nu är ju min exemhäst väldigt okänslig för regn och blir lite väl varm med regntäcke + exemtäcke. Just därför går han oftast med endast exemtäcket även om det regnar mycket och ihållande.

Är det ihållande regn så byter jag till torrt exemtäcke så fort det blir uppehåll alternativt tar in hästarna i stallet på upptorkning.

När jag provade med regntäcke över exemtäcket så blev exemtäcket blött och ledde ner vatten under regntäcket = blött regntäcke på insidan och häst med skavsår:crazy: Ett tag försökte jag med regntäcke under exemtäcket men det var ungefär lika värdelöst.

Nu har jag köpt ett ridregntäcke (heter det så?) man använder över sadeln vid ridning som går hela vägen upp till öronen på hästen. Det täcket var ganska tunt och inte lika bylsigt som vanliga regntäcken. Förhoppningsvis är det inte lika varmt som vanliga regntäcken heller. Jag har bara provat det en gång ännu så jag kan inte svara på hur bra/dåligt det fungerar i längden.

Ja fast min lillas täcke blir väldigt tungt när det regnar och hänger ner.. Har han regntäcke på sig över blir det inte lika tungt iaf..

När han sedan rullar sig med blött eksemtäcke så har han fått lös en av gjordarna bak för när det blir blött hänger det ner vid knäet..

Jag ska inte ha på han regntäcket vid små skurar men när det är i hållande regn som idag. regnat konstant sen i morse plus att jag vill ha ett regntäcke till han som han kan ha efter eksemsäsongen också.

Jag har horsewares regntäcken med avtagbar hals på min när det regnar. Regnar det inte så mkt eller är uppehåll emellanåt så får han gå utan halsdelen. Hw har ju även ett regntäcke som man fäster på deras eksemtäcke, har dock inte provat det än men det ska vara tunt iaf.

Tror inte det där täcket som man sätter över deras eksemtäcke finns i storlek 95:).

Vet att dom har så små regntäcket men jag har tyvärr inte 1500 att lägga som deras billigaste täcke med löshals kostar :( Även om jag gärna hade köpt det så går det tyvärr inte.

men det verkar inte finnas något annat. letar överallt på nätet idag

Liknande trådar

Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
382
Senast: Elektron
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 097
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 526
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 160
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna