regnskållor...

kandahar

Trådstartare
är det många som har bekymmer med regnskållor denna fuktiga vinter ?
hur behandlar ni era hästar mot det ? har dom besvär av skållorna ?

Sv: regnskållor...

Min fick lite regnskållor, jag helklippte honom då han tränas och tävlas hårt, blev rätt långhårig och tog lång tid innan han torkade osv. Det försvann eftersom,

Min häst har också fått de, finns det inget man kan göra åt det? Det kliar antagligen och när jag är där och "klöser/river" så njuter han:D skulle vilja haft någo medel amn akn smörja på..
Tack för denna tråd!

Helklipp, se till att hästen aldrig har för varmt/tätt täcke.
Nu har min häst börjat få lite mer päls efter klippningen och jag tänkte försöka slippa klippa igen, så när jag upptäcker något skorv klipper jag helt enkelt bort pälsen runtomkring med sax, gnuggar med desivonsårdecinfektion på bommullstuss tills skorvorna är borta, torkar torrt och håller efter om det kommer tillbaka.
Min häst brukar kunna få en del skorvor på vintern men i år har hon faktiskt klarat sig tiktigt bra! Jag tycker att bara jag märker det snabbt och håller efter supernoga så håller det sig borta. Men som sagt, att hålla hästen korthårig och inte täska så att huden inte kan andas fungerar bra för oss!

Min häst fick hela ryggraden full och hon tyckte det gjorde jätteont.
Hade på klorhexidinsprit typ varje dag i ca 2 veckor sen var allt borta. Finns schampo också.

Man måste inte klippa, men däremot självklart se till så spriten hamnar in på skinnet och inte bara på pälsen. ;)

Fast man ska inte gnugga på skållorna, utan försiktigt tvätta. Gnuggar och river man så finns risk att man orsakar en ökad inflammatorisk reaktion.

På lindriga skållor finns ingen anledning att behandla så länge hästen inte har obehag av detta. Sådant spontanläker själv på 2-3 månader.

Min häst har på tre av sina ben, och enbart på benen. Han hade två små under manen som försvann snabbt med bara lite duttande med äppelcidervinäger. Han var dock under Finadyne-behandling samtidigt. Ett jäkla meck med dem tycker jag... Han fick lymfangit och behandlades, och nu sköter jag bara om dem med att tvätta av försiktigt om han har smutsat ner sig (legat ner i smuts), annars borstar jag av och smörjer med torskleverolja eller försiktigt masserar in Sayvase. Det läker bra, men långsamt då han har väldigt mycket. Det kommer även i skov, så blir det mildare kommer det mer innan det har läkt ut helt. Jag klipper även benen på honom.

han kliar sig inte, och verkar enbart ha problem med svullnaden i benen så att säga, inte av själva "utslagen". Vid blött och milt väder får han dock lätt sekundära lokala infektioner som ställer till det, bland annat lymfangiten och varbildning. Ska även tillägga att ja, jag är helt säker på att det är just regnskållor och inte mugg, rasp eller fotskabb osv.

Det bästa sättet att förebygga och behandla regnskållor på är att se till att hästen verkligen är riktigt bra i magen. Är den det så är risken mindre att de får problem med huden.
Båda våra nuvarande hästar hade regnskållor vid köp men det räckte med att mag-tarmfloran normaliserades med hjälp av bakjäst så försvann det och har peppar peppar inte kommit igen. Den ena hästens förra ägare sa att han alltid fick regnskållor varje höst och det har ju med att göra att de då stallas in och förmodligen byter foder för snabbt så att tarmfloran rubbas.
Med hjälp av bakjäst så kan hästens tarmflora hållas stabil och även om hästen som vid sådana här milda vintrar går och grejar i geggan så rubbas inte tarmfloran eftersom den får hjälp av jästen.

Man kan också komplettera med någon dl linfrökaka om hästen tål det. Vissa hästar blir lite lösa i magen av det och de ska givetvis inte fortsätta få linfrökaka då. Linfrökaka har den egenskapen att den normaliserar avföringen.

Att behandla själva regnskållorna ger oftast bara besvär för hästen. De flesta är mycket ömma vid skållorna och att då hålla på och tvätta kan ge onödiga obehag. Det är oftast bättre att låta dem läka ut själva och se till att magen kommer i balans och därefter hålls i balans.

Min har regnskålar och i samråd med veterinär stryker jag försiktigt på alkogel dagligen. Han har på frambenen och bogarna främst. Men också enstaka både här och var. Verkar inte störas.

Har varken förbättring eller försämring nu efter en månads behandling.

Han är fin i magen - och äter bakjäst sen år tillbaka. Använder inga täcken, svettas inget under jobb i selen, utan har inte så mycket päls (fullblod).

Känns lite motvilligt helklippa för då behöver han täcke. Känner mig rådvill. Men kanske ett descificerande bad och lite mer tålamod är nästa grej att pröva:D

jag helklippte hästen då han hade väldigt mycke skållor på halsen och ryggen , smörjer med jodopaxgel och håller honom hyfsat tunnt täckad . bara efter ett par dagar så märker jag av en stor förbättring ! :)

Hej!

Behöver akuta råd!!
Puttar upp tråden istället för att starta en ny!

Min häst fick i december när kylan kom ett täcke på sig. Ett regntäcke för kylan, det var lite fodrat innuti. De hade snöat samma dag och jag tog in henne i borstade och satte på henne ett täcke.

Då hon gick på lösdrift med fri tillgång till höbal i hagen samt att de fyllde på vatten så var jag inte där varje dag då det var början på min graviditet och mådde inte bra alls och låg mest hemma..
Hade häst i annat stall så lösdrifttjejen var jag hos 4-5 dagar i veckan i december månad.
De kollade till henne dagligen som bodde där och jag kollade henne ibland men tog inte av henne täcket på en hel vecka.

När jag tog av henne täcket var hon fläckvis naken... Aha??
Regnskållor konstaterar veterinär och jag anade detta redan tidigare.
Jag bytte till ett annat täcke men de gjorde inte saken bättre.
Hon hade lång päls som sjutton och det blev fuktigt under täcket så när halva rumpan var avpälsad så tog jag av täcket igen och lät henne gå utan så de fick luft. Hon gick med två olika täcken under 1 månads period.
När ja sett hennes pälsfria fläckar började ja ta av täcket dagligen och la om det så de inte skavde..
Ajja bajja där ja...

Det var bara på rumpan i december och januari.
Från och med februari är jag där varje dag. Mår mycket bättre och jobbar mindre så fick mer tid.

Hästen blir under februari lite underlig. Börjar hänga och vi misstänker feber.
Hon får också svullnade ben ( vbl som ser ut som ardenner i benen) och andas högt (tempot) så vi kollade temp. Hon är i normala fall en häst som inte vill va ensam i hage eller stall men hon brydde sig inte heller om detta..
39.6 grader.. Ringer veterinär som kommer ut.
Hon har hög puls, feber och ser deppig och hängig ut. Inte normalt.
Hästen får metacam och cortizon mot regnskållor och feber.
De var vad hon behövde enl. veterinär.
Hon äter här väldigt dåligt.. Får 15kg hö och hösilage om dagen i bra kvalite.
Hon äter endast upp 4-6kg/dag och tappar i vikt rejält i bakre delen av buken men ser väldigt fin ut i framänden på kroppen, där är hon nästan överviktig...

Hon stallas in i februari och är inne nästan hela dygnet runt. Får endast gå en liten promenad med henne..

Mycket mycket piggare efter medicinkuren och blir frisk från febern. Svullnaden går ner mer och mer och är snart återställd.
Förutom knottrorna p.ga regnskållorna!!!

Äter nu 15kg om dagen men får 20kg.
När hon är frisk äter hon 20kg och ibland ca 25 när de får fri tillgång.
Har aldrig haft svårt att gå ner i vikt eftersom de får på rutiner och rätt mkt hö blandat med hösilage.

MEN!
HELA HON ÄR NÄSTAN NAKEN!
Hon tappar supermycket päls varenda dag!!
Understa delen av magen är naken, bara en "raggarrand" med hår.. (imitten)
Halva ryggen är naken! Hon är fortfarande "smal" baktill men rund och fin framtill , hon måste väl äta upp sig först innan hon blir helt normal i hull igen..

Vad ska man göra åt alla dessa jädra regnskållor? Tyvärr så sa veterinären att jag ska helraka henne och låta henne gå utan täcke mer kan hon inte göra/säga till om..

VAD SKA JAG RAKA? Hon är försatan nästan helt naken!?:confused:
Hon har bara kvar på överdelen på rumpan och halva ryggen??:(
Huvud, hals, mage, halva rumpa och halva rygg ser ut som en höna utan fjädrar! Naken, ser skinnet..:cry:

Jag har använt jodopax, vet har inte rekommenderat mig om någonting annat och tyckte att " de man läser på internet" bara är skitsnack för de hjälper inte?.. :grin: Som hennes råd hjälpt...

Vill tyvärr inte lägga ut bilder på min i normala fall mycket fin-i-pälsen häst, p.ga att hon ser ut som en skalad kyckling :(

Så undrar nu..:p

1. Vad kan man använda för att dessa jäkla bakterier försvinner??
de får myyyycket luft varje dag..
2. Ska ja använda täcke? Hon står inne om solen inte tittar fram.
Har fleece täcke inne p.ga att hon inte kan hålla sig varm med sitt skinn..
3. Raka de sista..? Hur? De är knottrar under pälsen så snart försvinner de också.. :(
4. Hur ska jag göra till hösten för att undvika detta?
Helraka henne efter sommarbetet och använda bättre täcke med bättre andningsfuktion?
5. Ha inne på nattetid eller i lösdrift?..

Hon får grovfoder, 70%ts. Äter 15 av 20kg. Resten slängs..
Daglig tillgång till vatten givetvis, dricker ganska mycket. (ca 70liter/dag) Blir kanske mätt på de? Förr drack hon 40-50 liter/dag.
Betfor 1 skopa (liter) kväll med b-vitamin samt betfor morgon 1/2 liter.

Inte blivit riden sen i somras då hon bara gick som sällskap fram till januari.
Nu står alla mina hästar i samma stall och hon står inne när de är tråkigt väder och ute i solen ensam i hage så hon inte överanstränger sig. De andra springer runt som tusan och leker..

Det finns 8 hästar i stallet, endast denna damen som har regnskållor, ingen annan har blivit smittad och ingen annan är underviktig och ingen åker ut på tävlingar elr träningar så de har inte heller kommit utifrån..
Själv duschade jag nästan alla gånger mellan stallen då jag var i de ena på förmiddagen och de andra kvällen..

Därimot finns det 4 bekanta i detta samhälle som INTE vistas i varandras stall alls varken nu eller förr som också haft helvete med regnskållor i år..
Sammanlagt är det 7 hästar (varav en är min) som jag känner till här i byn..

Det har varit mycket tråkigt väder hela vintern, hade bara snö en bit i januari och lite i februari så det har väl varit mest regn och plask och därav lever bakterierna bra i år?:mad:

En sista fråga.. Kan detta vara någon mask?
Veterinären tycker inte de verkar vara mask, och jag måste ha ett recept utskrivet om jag ska avmaska en häst bara.
(måste ju avmaska alla som hon kommer vara med sen, och de får ju inte göras i onödan tkr hon.)
Dock har ingen annan några symtomer på mask så frågan är om de är p.ga sjukan med feber och kylan utan päls som gjort henne underviktig när hon tappade matlusten..

Ska kanske tillägga att där hon har tappat pälsen är hon inte blodig eller ser ut att ha infektioner.. "bara" päls som är borta.
Man ser skinnet helt enkelt men inte mer än så.
Ser inte ut att vara biten av smådjur. hittar inga löss eller liknande under manen och under den få pälsen som finns kvar..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Regnskållor är en vanlig hudinfektion som drabbar hästar, särskilt under fuktiga och regniga perioder och kan orsaka irritation och...
Svar
0
· Visningar
57
Senast: Gunnar
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 075
Senast: Cactus
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 065
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka