"Regnskållor" i ansiktet

NilaD

Trådstartare
Min ena unghäst har fått, ngt som påminner om regnskållor i ansiktet. Mest i pannan men även lite ned på vänstersida i ansiktet. Har haft detta en dryg månad nu. Finns ingen annan stans på kroppen. Vet inte vad det är , har aldrig sett det tidigare (det hade inte min hovis heller) påminner som sagt om regnskåller, men det verkar konstigt att han skulle få det nu när det varit torrt så länge och har aldrig sett det i ansiktet förr.Det är inte unghästvårtor (det har jag sett förut). Vad kan det vara?

Sv: "Regnskållor" i ansiktet

jag vet en häst som varje vår när solen tittade fram/gräset började växa fick som små "knottror" i ansiktet. Tog man bort dem så var det var under. Vet inte vad det var eller vad det berodde på och vi fick ingen upplysning ifrån veterinärer heller så jag vet inte om det kanske inte är så vanligt?

Ja, några har det vart var under, inte alla, vet inte om det beror på mitt pill :angel:. Min går inte på gräs ännu utan i grushage. Sol har jag ju dock lite grann :).

Hur länge satt det kvar då? Inte så kul med en dressyrhäst som är alldeles knottrig i ansiktet :cry:

Hur mycket har han? Jag funderar också över vad min treåring har fått i fejjan. Knottror med små skorpor på, i pannan och ner över ansiktet, men ingen annanstans på kroppen. Han verkar inte direkt besvärad av dessa men jag hoppas att de inte förökar sig..

Min 2-åring har nånting liknande, just i pannan och lite ner i ansiktet. Han kliade sig rätt mycket på hals och huvud. Vissa har blivit som runda kala fläckar så vi misstänkte ringorm men jag vet inte...

Vet skrev ut något svampmedel (Ima-nånting) som borde funka oavsett om det är ringorm eller regnskållor. Har tvättat med det 2 ggr och peppar peppar kliar han sig mindre och det har inte spritt sig.

Min har ju vääldigt mycket man och pannlugg och med lite vinterpäls kvar ännu så blir det ju varmt och fuktigt under. Så regnskållor är väl inte helt långsökt.

Låter precis som min, det är liksom som små skorpor, han har haft det i ca en månad nu. Kliar sig inte och verkar inte besvärad, men det är ju inte så snyggt :cry:.

Han har inga hårlösa fläckar och jag tror inte på ringorm (det har vi haft så det räcker).

de satt inte kvar så länge, men han fick ju små hårlösa fläckar där det tog ett tag innan sommarpälsen växte ut...

Min häst fick liknande utslag när han åt lusern, de försvann så fort jag tog bort fodret igen. Har du nyligen bytt foder? Annars kan det kanske vara en reaktion på första gräset?

Fast det finns 2 varianter av regnskållor, en vintervariant och en sommarvariant, där sommarvarianten inte är lika utbredd. Krustorna är desssutom mindre i storlek, inte mer än 1-2 mm. De är dessutom torrare. Hästen ser mest maläten ut.

Ringorm kan ha samma utseende som regnskållor, så bäst är väl att du tar ett prov och skickar in. Det finns fler hudsjukdomar som liknar regnskållor också, och man bör vara extra observant om utslagena endast sitter på vita hudområden, då bör hästen utredas för möjlig leverpåverkan, fotosensibilitet eller växtförgiftning.

Men som sagt, ta prov och skicka in så får du korrekt svar.

Har du fått svar på vad det var din häst hade? Min har också fått små knottor, först i pannan och sen sedan betessläppet även på bogen... Det är precis som du beskriver små hårda knottor som man kan pilla av och då följer även en liten pälstuss med. De ser ut att vara lite variga eller mer som torkat var kanske. Nu har hon också börjat tappa pälsen runt pannluggsfästet, där ser det mer ut som skorv som barn har när de är små(precis i fästet då). Om man ska "skicka in prover" för att få reda på vad det är, vart ska man skicka dem då? Till en vet. eller? Kanske dum fråga men är väldigt bortskämd med frisk häst. :)

Protein-överskott kanske? Det kan i vissa fall ge liknande besvär.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 357
Senast: Snurrfian
·
Relationer Med inspiration från pepps tråd om att gå på barnkalas för vänners barn, jag har ett dilemma och vet inte om det är jag som resonerar...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 471
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 392
Senast: Corax
·
Övr. Hund Jag blev så himla ledsen på kvällspromenaden idag. Eller tja, kanske inte så mycket ledsen som besviken. Det var så förbaskat kallt ute...
2
Svar
22
· Visningar
3 087
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka