Regnskållor? Eller vad kan det vara?

sthu

Trådstartare
Hästen har blivit väldigt, väldigt öm bak på rumpan, framför allt på sidorna vid svansen. Så fort man rör honom på rumpan drar han den till sig eller hur man ska säga, höjer hela ryggen och försöker ta sig därifrån.
Först tänkte jag att det kunde bero på eksemet, han gick utan täcket i natt. Men det brukar alltid ge med sig efter lite massage och så. Inte idag. Han ville knappt låta mig komma nära.
Jag tog ut honom och lät honom springa lite för att se om han haltar. Ingenting, lite stel galopp men å andra sidan rör han sig alltid lite märkligt..
Så jag tog in honom och la på honom ett fleecetäcke för att han skulle torka. Det hade regnat större delen av dygnet.
Det kändes lite "knaggligt" under pälsen just på de ställena där han ömmar, men inga knutor. Två små sår hittade jag, ett på varje sida.
När han torkat la jag på lite AVS i svansen så det inte ska klia (inte för att det funkar så bra, men bättre än inget) och la på eksemtäcket igen. Släppte ut i hagen och hoppas att det ska gå över. Det är antagligen inte njurarna eller blåsan i alla fall, han kissade innan jag tog in honom. Men man vet ju aldrig..
Träningsvärk funderade jag också över, men det känns långsökt då jag inte ridit eller kört eller någonting sen i måndags då vi skrittade en runda barbacka i skogen en halvtimme ungefär. Red ganska långt, men lugnt, i söndags. Han är relativt vältränad så det var inte något ansträngande även om det var långt.

Nu är jag lite nojjig, men han hade verkligen ont. Har aldrig sett honom skjuta rygg så förut! Kan det vara regnskållor?

Sv: Regnskållor? Eller vad kan det vara?

Ömma kan de absolut bli av regnskållor, men att man inte ens får ta på det utsatta området, låter lite väl.

Fast det kanske är en känslig häst.

Är det regnskållor så kan du i princip lyfta bort pälsen på de utsatta området, kvar blir en liten krater. Ofta är det gult klegg på pälsstråna som du drar bort.

Rent och torrt är ju medicinen, tvätta med en mild decinficerande tvål tex. I vissa fall kan antibiotika behövas.

Sv: Regnskållor? Eller vad kan det vara?

Nej pälsen sitter där den ska, som tur väl är.. Han är känslig för kontakt pga eksemet. Mamma hade en teori om att det kan vara solen, det var ganska soligt igår. Han kan ha bränt sig. Jag ska kolla hur han mår imorgon, kanske kyla om det inte är bättre. Verkar inte ha ont när han rör sig, men det känns fel att rida ändå :crazy:

Liknande trådar

Hundhälsa Vid två tillfällen idag verkar min Lundehund (snart 6 år) plötsligt ha mycket ont. Ni får gärna komma med idéer. - Den första gången...
Svar
17
· Visningar
4 629
Senast: Nikko
·
Hästhantering Idag hade jag "jouren" och blev ombedd att lägga på regntäcke på en häst. Det har regnat ihållande. Jag går ut i hagen och hämtar in...
Svar
19
· Visningar
8 818
Senast: elsan
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 788
Senast: ainasoja
·
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
12 168

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka