Regnoverall

Snuffsan

Trådstartare
Vi har ju blivit med pälsras och för att hunden ska få leva ett aktivt, normalt hundliv trots päls och regn så inser jag att en regnoverall är ett måste.

Vad har ni för overaller som ni är nöjda med? Jag har sett att de är väldigt olika i passform och jag vill inte köpa en som hunden inte kan röra sig ordentligt i, så jag behöver tips.

Vi måste ha en med långa ben!

Sv: Regnoverall

Jag köpte regnoveraller från Hööks igår och är riktigt nöjd med dem.

Såhär ser de ut. Lite "pluffsiga" på mina smala hundar, och jag fick dra åt rejält i halsen. Ingen tvekan för att den är gjord för bredare hundar än vinthundar :p
403374_4077265621150_1146101933_n.jpg

Har en från Hurrta till min NewFoundland som jag är väldans nöjd med. Stora reflexer, långa ben och helt ofodrad.

Jag har hurttas och är nöjd med den. Har haft den i fem år och den håller bra. oumbärlig i kramsnö för att slippa få hela pälsen full med snöbollar!

Men prova noga innan du köper för är den bara lite för stor så kommer benen bli för långa när hunden rör sig och då går den inte att använda.

Jag håller med, har också hööks till mina pudlar, de enda som inte lillhunden kissar i för att magdelen är för lång, men den täcker ändå bra. Men den är åtdragen rejält för att passa mina pudlar. Mycket nöjd är jag iaf, letat som en tok efter overaller till dem tidigare. Lillhunden har även en ifrån kennel, sitter ok len saknar lite finesser på den, och mitt ex var dåligt sydd, vet ej om dem är det generellt.

Gillar Hurttas otroligt bra. Den nyare modellen är väldigt tunn och bra. Benen är långa. De gamla modellerna har lite tjockare material.

Gillar Hurttas otroligt bra. Den nyare modellen är väldigt tunn och bra. Benen är långa. De gamla modellerna har lite tjockare material.

De gamla Hurrta är kanon men de nya i prassligt tyg är inte bra.

Det är som små fyrkanter i varpen på tyget o där spricker dom. Fick bytt ut den första efter mindre än 2 månader o den andra började spricka efter mindre än 1 månad. Återförsäljaren trodde att det kunde bero på att de tydligen fått en sändning med dåligt tyg (brunt) som den första overallen var i. Då valde jag en svart å den var ännu sämre.

Annars älskar jag Hurrta o har i pricip bara deras hundkläder till Kinesen.

Konstigt. Har både och, och gillar den nya bättre. Den är helt hel och som ny, lätt att klä på, smidig att ha för hunden. Superenkel att duscha av efter promenaden. Jag har den svarta. Den gamla är grön/svart.

Fast Hurtta har ju haft en del missar med sina produkter. Det har funnits selar med fel på spännet, som gick sönder så gott som av sig själv. Kläderna för människor är groteskt stora (de utgick nyss ur sortimentet, och ny modell ska vara på inkommande).

Men de produkter som funkar, funkar också skitbra. Har nästan bara Hurtta åt min, har dock förälskat mig i Ezy Dogs breda halsband.

Andas hurttan ordentligt? Annars blir hunden ju dyngblöt inne i overallen. Det är ju rejält med päls som ska knös in på vår.

moccasin.jpg

Ni inser att det är akut med regnoverall till den hunden nu när regnet öser ner över skåne.....
Han bodde i kennel tidigare och det är ju inga problem med en blöt amris i hundhus, men numera ska han från regnet in i soffan. :crazy:

Hm, har aldrig märkt att hunden skulle vara fuktig i sin overall. Nu är hon ju kort- och släthårig, och overallen (den nya) är rymlig. Det finns med andra ord rätt mycket luft mellan hund och tyg.

Hurttas overaller andas. Jag har en Chinese Crested Powder Puff när han är fullpälsad är han som en afghan i miniatyr och han har aldrig varit fuktig innanför så länge overallen varit hel.

Är det inte enklare att bara klippa ned hunden?

Lilla fluffet här hemma blev av med pälsen härom veckan. Visst var det gulligt med långt fluff men det går inte att leva med. Inte om det ska vara ett aktivt liv. Det tar ju år för hunden att torka efter varje simtur och bara det är blött i gräset så liknade hon en blöt disktrasa. Och dessa jäkla tovor. Näe, fluffet fick ryka och både hund och jag blev gladare.

Han ska klippas när han går i pension ;)

Han har inte fullt utväxt päls just nu (bilden är från när han var fullpälsad), men den är på utväxt så framåt hösten är han snygg igen.

Jag har använt den på fullpälsad bearded collie, och de håller sig snustorra i hurttas gamla modell (använder dock inte när det bara regnar, lite vatten har ingen dött av och det värsta kan man ju lätt torka av. Men vid fuktigt/regnigt väder i kombination med skogs-/bergspromenad så man slipper intrasslad ljung och annan skit som kan vara svår att få ur pälsen sedan. Min förre hund älskade att rulla sig i ljung och det var inte superkul när man kom in sedan ;)).

Den nya har jag inte testat.

Jisses, tål inte era hundar att vistas ute i regn!:confused: Det borde vara förbud mot att sätta kläder på hundar, sanslöst:mad:

Blir hunden smutsig och blöt efter utevistelse får ni väl ändå orka att rengöra hunden! Jag blir förbannad och beklämd över att detta elände nu har landat i Sverige också.

Du har väl ingen pälsras?

Min har täcke när det regnar mängder eller är kallt. Han fryser annars.

Tål regn? Jodå. Men när min ras byter valppäls till vuxenpäls tovar den extremt och för att skona hunden från flera timmars pälsvård efter en normal promenad, där rulla sig i blöt ljung (som filtar in sig i pälsen!!), eller för den delen hö i stallet, ingår så väljer jag att ibland vid blött väder sätta på en overall. Ingen av mina hundar har brytt sig det minsta.

Även vid kramsnö är overallen oslagbar eftersom det annars fastnar enorma mängder snöbollar på ben och mage, vilket medför att hunden inte orkar gå tillslut.

Men du kanske tycker det är bättre att hunden får stå ut med tovutredning varje dag? Eller låta den stanna inne när det är kramsnöväder? (Eller tvinga ut de hundar som hatar att bli blöta utan skydd "bara för att det är fjantigt med kläder på hundar).

Vår vovve har tunt ofodrat täcke på vid ösregn, tycker det är toppen.
Jag slipper få in en dyngsur hund i liten lägenhet och hunden trivs bättre på promenaden när hon slipper bli genomblöt.
utan täcke går hon och trampar mig på hälarna och stoppar huvudet under min kappa...

Det är även bra på vintern, särskilt sedan vi fick småbarn.
Det blir en del stillasittande ute, och även pälsade vovvar kan frysa tillslut.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
925
Senast: TantAgda
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
807
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
9
· Visningar
605
Senast: Masse
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 096
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka