Regnoverall

Sv: Regnoverall

Jisses, tål inte era hundar att vistas ute i regn!:confused: Det borde vara förbud mot att sätta kläder på hundar, sanslöst:mad:

Blir hunden smutsig och blöt efter utevistelse får ni väl ändå orka att rengöra hunden! Jag blir förbannad och beklämd över att detta elände nu har landat i Sverige också.

Det är ju ändå skillnad att ha kläder för att dom ska vara söta eller fräna...jag har regntäcken till mina...Dsg'n för att han hatar regn, o schäfern för han torkar typ aldrig...klart dom tål att bli blöta. Jag har regntäcken på hästarna också.

Det borde egentligen vara motiverat att ha täcke eller overall på välpälsade hundar eftersom det tar lång tid för dem att torka (som du skriver om din schäfer!) och det kan ju ge våteksem ...

Jisses, tål inte era hundar att vistas ute i regn!:confused: Det borde vara förbud mot att sätta kläder på hundar, sanslöst:mad:

Blir hunden smutsig och blöt efter utevistelse får ni väl ändå orka att rengöra hunden! Jag blir förbannad och beklämd över att detta elände nu har landat i Sverige också.

Hur många hundraser kan du räkna upp som utan minsta problem klarar Sveriges alla väder, från 30-40 minusgrader till 30 plusgrader, ösregn, stekande sol och allt däremellan utan att någonsin ha något täcke öht?

Du förstår inte hur många timmar det tar att torka en fullpälsad amris. Jag vill att hunden ska kunna springa ute och röra sig oavsett väder. Hur tror du det funkar? Efter kissrundan kl 6 är han torr runt 10 (om man fönar), runt lunch han han kissrunda i trädgården, sen hinner han torka lagom till långprommenaden på em, efter den hinnar han inte ens bli torr innan kvällsträning/prommenaden och efter kvällskissningen kl 23 ska han alltså lägga sig dyngblöt? Antingen får han stå vid fönen dygnet runt eller så får han ett väldigt tråkigt liv. Tänk dig den pälsen efter en runda i lerhagarna. Pälsen är dessutom tung när den är blöt/full av snö. Hur skoj är det?

Regnoverall så hunden kan leva ett bra hundliv, och när han pensioneras blir det klippning. Men regnoverall även då. Pälsen är tjock även när den är klippt.

Flera stycken faktiskt.

Schäfer
Pyrenee
Kuvasz
Maremma
Kelpie
Rottweiler
Labrador
Golden Retriever

Finns många fler men nu orkade jag inte skriva mer. De allra flesta hundar behöver inte täcke. Det är ägaren som sätter på det av bekvämlighet. Blöta hundar torkar och blir sällan blöta in på huden, om de har underull. Bara väta ger heller inte fukteksem. Det är fler faktorer än så som spelar in, bland annat immunförsvaret.

Själv täckar jag corgin vintertid om hon ska ligga i bilen, men det är för att hennes underull inte klarar att värma henne.

Det är ägaren som sätter på det av bekvämlighet. Blöta hundar torkar och blir sällan blöta in på huden, om de har underull.

Det tar timmar för honom att torka. Och visst är man lat och bekväm som inte vill ha in en blöt, lerig amris i soffan. Men han ska kanske ligga i hallen och självtorka? Är det inte bättre för hunden med regntäcke så han kan springa ute hur länge som helst, oavsett väder, och kunna SPRINGA utan en tung päls, och sen kunna gosa i soffan.

Det är inte bara att han blir blöt, när han är ute på fälten nån timme så är han blöt OCH lerig. Om han ska självtorka blir pälsen full av lerkakor. Är det bättre än regntäcke? Eller ska han badas varje dag? Är det bättre än regntäcke.

Som Martha skrev, jag har regntäcke på hästarna också. Ska jag ta av dem också? Mitt paraply och mina stövlar, får jag använda dem?

Jag inser att du försöker trigga fram en debatt om onaturliga pälsar hur synd det är om min hund, och det kan du väl starta en tråd om i så fall så kan vi ta den debatten där.

Nu har jag blivit med pälsras, vilket inte var mitt val, och får göra det bästa av det. Och det bästa är regnoverall.

Det bästa vore att klippa ned hunden. Den amerikanska cockerns päls är inte ens funktionell i torrt väder och har inget syfte. Typ exempel på vad utställningar kan göra med en ras.

Och ja, töcken är för ägarens bekvämlighet vare sig det gäller häst eller hund. På häst kan jag dock förstå då det ska på en sadel på ryggen och då bör hästen vara torr. Att ha den stå inne är inget alternativ. Regntäcke på funktionella långhårspälsar kan jag också förstå, tex vattenarbetaande hundar som faktiskt behöver sin päls. Där är klippning inte ett alternativ.

Att sätta på overall bara för att man vill ha lång fluffpäls och inte har lust att torka blöt hund, det gillar jag inten

Att dessutom säga att man har en pälsras och att det därför måste vara en massa päls och täcken är bara blaha blaha. Päls kan alltid klippas. Om man kan tänka sig att se till hundens bästa och strunta i att ranta-runt-i-ringen.

Japp, jag är bekväm...eller det började med att min mor som är 72 år och är dagmatte till mina hundar och har ett "perfekt" hem tyckte det var lämpligt med täcke på schäfern så han inte skulle lukta blöt hund hela dagarna, och jag tycker inte att det är nåt han mår dåligt av faktiskt...o eftersom han nu är 13 år och knappast är ute många timmar när det ösregnar så tror jag att han inte får några framtida men av det heller....

Däremot om man klär hundar för att man vill, dom är söta, det är snyggt...då har man tappat bort hur en hunds grundläggande liv ska se ut ...fast jag tror inte dom hundarna år så dpligt av just kläderna...kanske mer i så fall av att inte få vara hund.

Jag förespråkar gärna regntäcken/overaller till hundar vid regn....hur farligt kan det vara ? Mer än att hunden är torr och du är bekväm liksom :)

Äsch! Jag erkänner gärna att jag sätter regnoverall på min hund för min bekvämlighets skull. Han begränsas/besväras inte överhuvudtaget av det. Jag har två barn som kom efter hundarna kom. För att kunna göra det bästa av mitt hundägande och kunna ge mina hundar så mycket aktivering som möjligt måste jag ta vissa genvägar.
Samma var det med hästen. Istället för att stå och rykta en extra timme så la man regntäcke på hästen och kunde rida den timmen istället.

Och nej om jag hade skaffat hund idag så hade jag inte skaffat NewFoundland men nu är han här och vi gör det bästa av situationen.

Jag har en regnoverall ifrån Dogman. Betydligt mycket billigare än hurtta (halva priset ungefär) och jag tycker att den sitter lika bra. Jag provade en hurtta först men fick ändå vika upp benen och då tog jag hellre en dogman och viker upp benen på den.

Till de som inte tycker att man ska ha overaller och täcken kan jag bara säga att var och en gör som de vill så länge hunden inte far illa av det och det tror jag inte att de gör så länge grejerna passar. Min hund älskar att ligga och sova i min säng och eftersom jag inte klarar av att byta lakan själv eller att duscha av honom själv så använder jag hellre overallen och han kan ligga där och mysa med mig :laugh:

Tyck vad du vill. Jag har inte valt ras, hunden hamnade här av olika omständigheter, och han ska ställas ut och verka i aveln.

Jag älskar kanske inte pälsen, men hunden som har flyttat in här är underbar. Och han behöver en regnoverall.

Haha min wheaten terrier hade täcke på sig häromdagen när det ösregnade. Det gjorde att vi kunde ta en lång härlig skogspromenad istället för att jag skulle släpa en motvillig hund på en kissrunda runt kvarteret. Hunden har visserligen päls så det räcker och blir över kan man tycka, men regn tycker hon inte om!

KL

Om man som jag har 3 barn att lämna av på olika ställen innan jobbet och det ösregnar ute så är det för mig självklart ha täcke på hundarna så enbart huvud och tassar behövs torkas efteråt. För när jag går så lägger sig mina hundar i vår alltid obäddade säng. Dessutom hatar pudeln regn och vatten överlag. Vinthunden gillar inte täcken så mycket men inte regn heller så av två onda ting... MEN däremot tar jag inte på täcke för duggregn eller overall när pudeln är kortklippt och i lång päls är han sällan länge i taget innan jag tröttnar. Men då får man ha tid till att duscha ben för som sagt...vår säng och soffa...

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
770
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: inverterad
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 231
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!