Regn täcken.... ska inte de hålla tätt...

jemeni

Trådstartare
Nu är jag inne på 3 regntäcket på ca 1 år....
jag hinner knappt använda den så regnar det igenom dem. :devil:

Fler än jag som har problem?!
Eller är det bara så att folk inte går tillbaka med täcken utan acepterar att hästen blir våt. :confused:

Tacka vet jag mitt gamla regntäcke från H**ks (lila) tyvärr sålde jag det när jag köpte det första.

:cry: :cry:

Sv: Regn täcken.... ska inte de hålla tätt...

Vad är det för täcken du har då?
Mina hålller tätt... :D

mina funkar oxå bra :confused:

Jag har 2 shires med 100 g fyllning (vår/hösttäcke) och de har hållt tätt i alla väder, även ihållande regn i flera dagar.

Kan du inte impregnera (stavas ?? ) dom då ? De brukar bli mkt bättre! :bump:

Usch vad tråkigt när det blir så..själv har jag faktiskt aldrig haft täcken som regnat igenom, men så undviker jag tvätt de allt för mycket och impregnerar innan använding...

Köp Horseware så kan du vara säker på att det inte regnar in, DET har nog inte många varut med om....

låter konstigt, var det länge sen du köpte dom??
Impregnera, brukar hjälpa!

jag har ett regntäcke från horseware, håller alltid tätt.

Senast ändrad:

Köpte ett : Horsewear (Rino) regntäcke förra sommaren.. i första regnet var hästen plaskblöt... fabrikationsfel hela sändningen togs tillbaka.

Efter det blev det ett Shire regntäcke (rosa) efter ca. 6 veckor började det läcka... åkte tillbaka till affären.

Sedan blev det ett Event (det nya bruna) klarade väl 10 regndagar så det åker tillbaka på tisdag.

Antingen har jag otur! :confused:
Eller så står min häst på huvudet när det regnar så det rinner in på ryggen och i sömmarna! :rofl:

jag har regntäcke från Hööks,Börjes och Shires samtliga håller väldigt bra, men man får väl vänta sig att det läcker igenom på alla täcken om det ösregnar flera dagar i sträck.
Det är därför man ska ha två regntäcken/häst för att kunna byta så det andra hinner torka ;)
En del gör misstaget och tar av ett lite halvfuktigt täcke och låter det själv torka i stallet vilket det inte kommer att göra, bättre att låta det ligga på hästen så torkar de bättre, nu menar jag inte att täcket ska vara plaskblött utan om det är lite fuktigt är det okej

Det har regnat igenom dem efter en vanlig dag i regnet!

Och jag tar aldrig av blöta täcken utan de får ligga på för att torka!

Eventtäcket låg på igår i den skyren som kom på kvällen ca. 1 timmes regnade och hon hade stora blöta fläckar på magen där täckgjordarna sitter fast.

Det beror ju såklart på kvaliteten om dom regnar in. Hade ett bucas regntäcke till min förra häst, det regnade nog aldrig igenom på 4 år... Hade även ett billigt regntäcke från börjes... Det var inte alls samma material eller kvalitet så det impregnerade jag med jämna mellanrum, vilket hjälpte. Men betalar man uppåt tusenlappen för ett täcke så ska det väl banne mig inte regna igenom. Dock borde man impegnera alla utetäcken när man har tvättat dom för säkerhets skull... Nu på sommare har jag aldrig regntäcke på... Det känns bara onödigt om det är någorlunda varmt ute. Hästarna torkar ju på 5 minuter!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 144
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 075
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
20 072
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23