Regler vid stallbygge?

N

nässla

Om jag vill bygga boxar i en befintlig ladugård, måste jag söka nåt tillstånd då? Behövs det tillstånd för att ha hästar (2 st) på den egna gården?
Gården ifråga ligger utanför tättbebyggt område och räknas som glesbygd, om det är av betydelse.

Sv: Regler vid stallbygge?

Då hade jag förstått saken rätt då :) Har läst så mycket om stallbyggen och gud vet allt att ibland förstår jag inte riktigt vad jag läser...

följdfråga

Jag passar på att ställa en "följdfråga" nu när ämnet ändå är uppe...

Man behöver ju inget tillstånd för att BYGGA OM en gammal ladugård som jag förstått det... men kan man bygga om hur mkt som helst?..
Som jag förstått det så får man riva ner så bara grunden är kvar & bygga nytt på samma grund... Stämmer det?
Och isåfall vad händer om jag bygger ut grunden 2 m åt ena hållet, måste man ha bygglov då? Någon som vet?????
:banana:

Sv: följdfråga

Och då frågar jag vidare :angel:
Ang. gödselplatta vad finns det för regler där? Finns det något spec. mått på den?

Fyra boxar eller mera så måste du ha tillstånd av länsstyrelsen. Söker man inte det och någon kommer på det tror jag straffavgiften bli 3 - 4 ggr högre än avgiften för att söka tillstånd från början. Utbyggnaden är nog inga problem om det är ute på landet. Men jag tycker att det är bättre att ringa och fråga en gång för mycket än för lite.

Gödselplatt behövs ej om man har mindre än fyra hästar, dock kommer reglerna att ändras vid årsskiftet tror jag att det var, så det kan vara bra att kolla upp.

Man måste ha tillstånd om man ändrar inriktning på byggnades användande, dvs om du river ut kobås och bygger hästboxar så måste du ha tillstånd.

Det enklast är att ringa till kommunen och kolla, bättre att fråga en gång extra äna tt stå där med en saftig straffavgift i sista änden.

Häls Embla

Det är olika i olika kommuner. Här behöver du platta även om du bara har EN häst.

EmblaAsk skrev:
Man måste ha tillstånd om man ändrar inriktning på byggnades användande, dvs om du river ut kobås och bygger hästboxar så måste du ha tillstånd.

Det enklast är att ringa till kommunen och kolla, bättre att fråga en gång extra äna tt stå där med en saftig straffavgift i sista änden.

Häls Embla

Mnja ... E man 110%igt ärlig så måste man väl höra av sej till kommunen mm men om de inte har en aning om vad som stått i "stallet" tidigare kan de ju knappast komma med straffavgift ?

Detta e ju såklart gamla byggnader jag pratar om...
Vi byggde om vår "lada" på vår gård (nu såld) 1994, å byggde först 2 boxar i "lagårdsdelen" fortsatte sen med även "stalldelen" och byggde till och med ut hela byggnaden 4 meter på bredden så vi fick tre boxar till... Iom att det är en befintlig byggnad är det MKT svårt för nån att komma å säga att det INTE varit hästar innan ... Och har du väl haft minst 1 häst å verksamheten "kräver" att du måste bygga ut för att ha fler hästar så får man göra det (så har iaf jag å min pappa tolkat reglerna)... detsamma gäller om du har hästgård (taxerat som lantbruksfast) så får du UTAN bygglov bygga ridhus om verksamheten "kräver" det... Detta vet jag med säkerhet då det tom finns såna ärenden som gått till domstol där ridhusägarna fått rätt...

Om man behöver tillstånd från Länsstyrelsen hänger inte bara på hur många hästar det rör sig utan hur många djurenheter det finns på gården. Så om det finns andra djur där kan det behövas tillstånd till bara en häst om det vill sig illa.
Länsstyrelsen tillstånd är det som heter förprövning av djurstall och kostar från 3000 kronor. Man ska då lämna in ritningar på stallet med mått, ventilation, inredning m m. Går att hämta blanketten från vissa länsstyrelser direkt från nätet, hos andra får man beställa den.

nässla skrev:
Om jag vill bygga boxar i en befintlig ladugård, måste jag söka nåt tillstånd då? Behövs det tillstånd för att ha hästar (2 st) på den egna gården?
Gården ifråga ligger utanför tättbebyggt område och räknas som glesbygd, om det är av betydelse.

Har inte läst alla svar, men Du behöver tillstånd (=förprövning) från Länsstyrelsen om Du ska bygga om befintlig byggnad till ett stall. Så kontakta Din Länsstyrelse.
Sedan vill väl Kommunens miljötant/gubbe ha ett ord med ilaget också så att boxar, takhöjd, stallgång et cetera uppfyller SJV's krav och Djurskyddets krav på hur allt ser ut och att allt har tillräckliga mått....
Och tror någon skrev om gödselplatta.
Tydligen inte helt säkert att alla kommuner kräver platta om man så bara har EN häst, men det kommer...var lugn, så därför lika bra att gjuta platta till gödsel enligt regler.....

Mitt nya stall stod klart 2003 (nov) och det var en massa tillstånd och krav som behövdes...alltså inte bara byggkostnader utan en massa andra kostnder också! Så budgetera MER än vad Du tror det kommer att kosta Dig!!

Mitt stall var förvisso helt nytt, men det finns krav även på ombyggnad av befintlig byggnad idag om dte ska vara djur i det....

Lycka till..
mvh
Carina på Cesam Arabians

Ok, så om jag köper en gård med en gammal lagård där det stått, tex tjurar & jag vill bygga om denna helt till ett stall med säg 5 boxar.
Då behöver jag alltid tillstånd av länsstyrelsen??
Ska man kolla att man får tillstånd innan man köper en gård, så att man inte står där med sin gamla lagård sedan & de säger bestämt nej???

Jag grubblar mkt på detta just nu då vi hittat ett hus på landet där kommunen äger mkt av marken runtikring. Och det är byggförbud (att bygga nytt alltså, inte bygga om, varesej det är hus, häbre, garage eller vad man nu vill bygga....) på hela området...
Men enligt en jag pratat med ska det var helt OK att bygga om lagården utan bygglov, men tilltsånd från länsturelsen måste man väl ha ändå då... OM man ska ha fler än 4 hästar???
Eller kanske ändå??
Hjälp vilken röra, jag är inte bra på sånt här...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, vi har precis köpt en gård med stall utanför stan. En tidigare ägare till gården har haft två hästar, nuvarande ägare som vi köper...
Svar
7
· Visningar
1 445
Senast: Grizelda
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 021
Senast: Freazer
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 573
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel