regler vid marathonkörning?

A

Annapanna

Måste man ha öppningsbara skackelremmar på sin sele vid marathonkörning, eller får de ligga lösa om man har korrekt anpassade draglinor, baksele? Jag har en körsele de luxe från börjes och en högbyggd rockard till den. Vet att min rockard är tävlingsgodkänd men vad är det för krav på selen?

Sv: regler vid marathonkörning?

Den ska vara hel och väl tillpassad för häst och vagn. Du måste ha baksele. Gärna extra hål överallt om något skulle gå upp! Bara allting sitter rätt och fungerar som det ska så är det nog okej!

Tack för svaret. Jodå, selen sitter jättebra och extra hål finns. Tanken slog mig bara när jag kollade på bilder från olika marathonkörtävlingar (även lätta lokala klasser), att alla ekipage verkade ha öppningsbara skackelremmar på sina selar.

Det är väl bara smidigt för dig att ha det! Jag har inte det och jag har då fått starta! Är olyckan framme går det nog ändå snabbast med en vass kniv!!

jag håller med...bara o hoppas att man slipper vara med om nån körolycka...jag hade nämligen funderingar på att specialbeställa öppningsbara skackelremmar men är glad om jag slipper.

vad menar du med öppningsbara?

dina skakelremmar är väl oxå öppningbara Nora? fast under magen :)

Jag har blivit med körponny förresten!
/jenny

syftar på att skackelremmen i sig är öppningsbar, den jag har nu går bara och reglera höjdmässigt, själva skackelremmen är stängd så skackeln ligger"lös".

Jo, öppningbar menar du väl snabbkoppling? Härligt Jenny! Tävling nästa år då?

räkna med det, men jag vet inte villen klubb, med eller mot dig!!
vilka körklubbar är bra i Umeå?

/jenny

Den one and only URF!! Du ska inte tro att du kan gå till någon annan...när får man se denna ponny då?

Har väl mest tänkt på urf..närast framförallt, kan ju köra till träning osv.

men urf känns så stort...
Du o jag får mötas halvvägs in i skogen. Jag har ju honom i Ersmark nu.

jo stallet är stort men körsektionen liten. Så den behöver fyllas på!! Men jag kan ju komma ut till ersmark nån gång och titta. Kan du inte ringa när du är där. Är ju så nyfiken!!! Har du mitt nr?

har du gigganspänning, med helt lösa balanserade skalar i en ögla? en sån sele har jag oxå (amerikansk travsele)
Om jag ska ha den, måste jag skära av järnen på skaklarna, annars kan jag inte säkert trä på dem.
Får man tävla på det? känns inte så?
/jenny

Jag har en giggsele/finsele från ideal harness och en högbyggd rockard till. Skacklarna ligger ju lösa i skackelöglan/skackelremmen på selen men hålls på plats av draglinor/baksele.
Jag var och tittade på en tävling på ekenäs (riksfinalen) och där körde ett ekipege med giggsele till en marathonvagn och ett ekipage hade en sådan sele till sin rockard. De fick ju tävla....

låter ju lovande. jag gillar tanken på att ha skaklarna lösa så att draglinorna alltid gör sit jobb.
det gäller ju bara att ha koll på att de är hela!
/jenny

jo, det är väl nackdelen, om något skulle brista...usch...bara och vara nogrann och kolla över sele ofta för att eliminera risken så gott det går. Jag gillar också när skackeln ligger lös och har spelrum, märker på mitt russ att han trivs att jobba så då det inte blir så stummt.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
366
Senast: Cactus
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 380
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 303
Senast: cassiopeja
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 229
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve