Regler på tider?

C

CarolineNSV

(Hej! Visste inte var jag skulle ha lagt tråden, funderade på hästhantering.)

Jag undrar bara om det finns några regler om när man senast släpper ut dom på morgonen?
Eller går de bara efter hur mycket hagvistelse de ska ha, och antal timmar de får stå i box?
I vissa stall går ju endel hästar inte mycket ute alls - så finns det nån "lag" som säger att så och så många timmar måste hästen vara ute - eller finns det bara "bör"?

Tacksam för svar!
p.s. jag är så glad att jag har er bukare!! Ni är underbara! d.s
:love:
Själv släpper vi ut våra ca 8 och går ute till ca 19 beroende väder. Är de fint kan de gå ute längre är det dåligt och de "vill in" brukar vi ta in dem lite tidigare.

Sv: Regler på tider?

Nej jag tror inte det står några tider som hästarna senast ska släppas ut.
Tyvärr kommer ju vissa runt "reglerna"/rekommendationerna (eller hur man nu ska tolka det) och låter friska hästar gå i "sjukpaddock" ett par timmar om dagen...
Regler om längd för innevistelse finns nog bara på spilta. Inte box.

Ännu så länge finns inget som säger att hästar måste vara ute. Utan det är fullt lagtligt att hålla en häst inne i box hela tiden.
Det ända som är reglerat tidsmässig i lagtext är att om hästen är ute mer än 16 timmar per dygn under vinter så måste den ha tillgång till en ligghall.

Jo det stämmer nog mycket väll, tycker mig påminnas att dt faktiskt är så.
Tycker det är ganska konstigt. Det hela ska ju gå ut på att hästen ska leva så "naturligt" som möjligt. Och detta med innevistelse är ju något vi människor har hittat på och tycker är behagligt. Visst finns det hästar som gillar att vara inne.
Men jag tror absolut inte en häst mår bra av att stå inne mestadels av dygnet! :eek:
Det finns säkert typer som tycker det är bekvämt o ha dem inne dygnet runt!! och om inspektörer skulle komma dit, skulle de bara anmärka att det ska mockas typ...
åh, jag blir bara så upprörd när man läser hela tiden om att hästar missköts överallt.

Det blir lite rörigt men ni förstår nog på mig att jag är lite upprörd...

Ännu så länge finns inget som säger att hästar måste vara ute. Utan det är fullt lagtligt att hålla en häst inne i box hela tiden.
Det ända som är reglerat tidsmässig i lagtext är att om hästen är ute mer än 16 timmar per dygn under vinter så måste den ha tillgång till en ligghall.

stämmer ju bara ang. inne vistelse om vi pratar just om box som sagt.
om hästen står i spilta får den endast vara uppstallad max 16 timmar.

Om man inte har ligghall eller skjul till hästarna får de väl högst vara ute 16timmar har jag för mej.
Annars brukar jag personligen ställa in alla tider efter hur hästarna utfodras & hur mkt de får.
Givetvis får det inte gå för långt mellan utfodringarna, så om jag planerar släppa ut dem lite senare en morgon får de extra mkt hö på kvällen & tas in senare i stallet, för att de ska slippa vara utan hör för länge.

Om man inte har ligghall eller skjul till hästarna får de väl högst vara ute 16timmar har jag för mej.
Annars brukar jag personligen ställa in alla tider efter hur hästarna utfodras & hur mkt de får.
Givetvis får det inte gå för långt mellan utfodringarna, så om jag planerar släppa ut dem lite senare en morgon får de extra mkt hö på kvällen & tas in senare i stallet, för att de ska slippa vara utan hör för länge.

"Skjul" duger inte. Ligghall ska det vara.

& jag som skrev så bara för din skull för att du hade 2 alternativ en gång i en diskussion, kom inte på vad det andra var förutom ligghall;)

Sammanfattar med 3 väggar & ett tak & liggunderlag.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Fordon Min man och jag planerar att köpa en campervan/plåtis framåt hösten och har börjat spanat lite mer seriöst på annonser nu de senaste...
Svar
5
· Visningar
631
Senast: Pegasus63
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 947
Senast: fixi
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 605
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar