Regler kring transport i bil

Silver Girl

Trådstartare
Finns det några regler för hur stort ett bagageutrymme ska vara vid transport av hund, dvs om man inte använder bur utan har t ex lastgaller + grind i stället?
Måttangivelser i förhållande till hundens storlek på jordbruksverkets hemsida verkar endast gälla burar, hittar inga måttangivelser avseende andra transportalternativ?

(Detta är en allmän fråga efter en diskussion med några vänner häromdagen, gäller inte någon specifik hund/bil i nuläget).

Det finns regler för hur man får transportera hundar.

Om du transporterar enstaka hundar i personutrymmet i din bil ska du se till att de transporteras på ett säkert sätt. Du kan också transportera hunden i kombiutrymmet på din bil om du har god uppsikt över den under hela transporten. Hunden ska inte riskera att bli skadad eller lida i samband med transporten. Du måste se till att hunden är säkrad vid inbromsning till exempel genom att använda transportbur eller säkerhetsbälte som är anpassat för hundar.

Ditt fordon ska vara lämpligt för att transportera hunden
. Om du transporterar hunden i en bur eller liknande ska denna vara utformad och placerad på ett sådant sätt att hunden får skugga och god ventilation.

Mått är ju omöjligt att säga eftersom det är olika för olika hundar, och det antagligen är säkrare med en litet utrymme vid krock/inbromsning medan ett stort utrymme är mer bekvämt för hunden.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...ter/hundar.4.207049b811dd8a513dc80001498.html
http://www.skk.se/hundagande/tips-och-rad/att-resa-med-hund/transport-i-bil/

Det finns regler för hur man får transportera hundar.

Mått är ju omöjligt att säga eftersom det är olika för olika hundar, och det antagligen är säkrare med en litet utrymme vid krock/inbromsning medan ett stort utrymme är mer bekvämt för hunden.

http://www.jordbruksverket.se/amnes...ter/hundar.4.207049b811dd8a513dc80001498.html
http://www.skk.se/hundagande/tips-och-rad/att-resa-med-hund/transport-i-bil/

Jo, dessa regler har vi redan tittat på. Det som vi funderade över var att det finns angivet minsta burstorlek för hundar:
  • Längd = hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning. gånger 1,10,
  • Bredd = hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat.
  • Höjd = hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.
Men vi kunde inte hitta (och kan inte heller se detta i dina länkar) vad som gäller om man har hunden i något annat avgränsat utrymme än just bur, som exempelvis bagageutrymme med lastgaller och grind. Vi funderade på om bagageutrymmet i detta läge ska tolkas som bur avseende storlek på utrymmet, även om det inte uttalat står så och därför ville jag höra om någon vet mer än vad som står på jordbruksverkets hemsida.

Jo, dessa regler har vi redan tittat på. Det som vi funderade över var att det finns angivet minsta burstorlek för hundar:
  • Längd = hundens längd från nosspets till sittbensknöl när hunden står i normal ställning. gånger 1,10,
  • Bredd = hundens bröstbredd gånger 2,5. Hunden ska kunna ligga ner och vända sig obehindrat.
  • Höjd = hundens höjd över hjässan när hunden står i normal ställning.
Men vi kunde inte hitta (och kan inte heller se detta i dina länkar) vad som gäller om man har hunden i något annat avgränsat utrymme än just bur, som exempelvis bagageutrymme med lastgaller och grind. Vi funderade på om bagageutrymmet i detta läge ska tolkas som bur avseende storlek på utrymmet, även om det inte uttalat står så och därför ville jag höra om någon vet mer än vad som står på jordbruksverkets hemsida.

Om hunden transporteras i bagageutrymmet så gäller ju för det första den inledande texten: Du ska kunna se den och den ska inte riskera att skadas av utrymmet. Jag är ganska övertygad om att lastgaller och grind gör att bagageutrymmet kan tolkas som bur. :)

(De borde egentligen ange en största storlek för bur också, en liten hund i en stor bil är inte alls särskilt säker för hunden att åka i.)

Ja, det tror jag definitivt. Hunden är ju instängd i ett avgränsat utrymme, har svårt att se att det inte skulle vara just en bur i sammanhanget?

Precis så tänkte de flesta av oss som diskuterade detta, men då det inte står uttalat så finns ju utrymme för tolkning.

Liknande trådar

Övr. Hund Min sambo och jag ska skaffa hund! :D Det blir en vuxen hund. Förstagångshund för oss båda. Håller på och läser som en tok på internet...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
10 552
Senast: kolfinnur
·
Övr. Hund Jag har nyligen påbörjat jakten på en ny bilbur, eftersom den vi har nu är för stor (!) och det känns svårt att motivera att ha den kvar...
2
Svar
36
· Visningar
4 273
Senast: Blueberry
·
Övr. Hund Hunden Arthur, gatuhund importerad från Ecuador, fick sin rabies spruta i går enligt aftonbladet och andra medier. Nu tänker jag inte...
2
Svar
29
· Visningar
3 446
Senast: Ramona
·
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 220
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka