Regler kring kvarka?

M

MaLu

Klubben där vi rider har fått kvarka i stallet och är avstängd i tre veckor, först fick jag höra att vi kunde rida där ändå eftersom vi varit i ridhuset dagen innan de fick provsvaren och våra hästar borde ju vara smittade redan då. Nu får vi inte gå till klubben (ca 10 min skritt från vårt stall) och jag antar att vi inte får åka iväg någon annan stans och rida heller? Hästarna kan ju vara smittade. Får vi ens rida utanför vår egen gårdsplan?

Jag har varit med om detta en gång tidigare (annan ridklubb och annat stall) och då blev både ridklubben och stallet avstängda men vi fick inte gå över till ridklubben. När vår karens var ute fick vi ju rida ut på vägarna men fortfarande inte till ridklubben (ingen häst blev sjuk i stallet så då var ju karenstiden kortare), fastän de som som stod på ridklubben red ut på samma vägar som vi när hästarna blivit friska.

Vad är det för regler som gäller egentligen?

Sv: Regler kring kvarka?

det är anmälningsplikt och karens som gäller. när stallet är satt i karens så ska man givetvis se till att hålla sig "hemma" och inte utsätta andra för smitta. visserligen är ju inte smittan luftburen, men extra försiktighet skadar ju inte ;) när man har veterinären ute så anmäler ju denna det och man får "förhållningsregler" även hygienen är ju jätteviktig.

Tyvär finns det inga avspärrnings eller karensregler från samhällets sida eftersom kvarka "bara" är anmälningspliktig.
PL

Men ingen i vårt stall har ju kvarka (än) så jag tycker ju att vi borde få rida ut i alla fall och sen när det inte är någon risk att någon av våra insjuknar också (är det en vecka?) skulle vi ju kunna få åka till något annat ridhus.

Det konstiga är ju egentligen det som hände mig den förra gången, då vi inte fick röra oss alls trots att våra hästar inte var sjuka.

Någon som vet mer?

malu

va? Vad menar du med "från samhällets sida"? Karenstid får man ju och anläggningar med kvarka blir ju avstängda.

malu

Veterinären kan inte ge några tvingande föreskrifter. Däremot har tex STC tvingande föreskrifter för sina tränare.
PL

Tyvär finns det inga avspärrnings eller karensregler från samhällets sida eftersom kvarka "bara" är anmälningspliktig.
PL

jag vet inte vad du menar med "från samhällets sida" när grannstallet fick in kvarka för 3 år sedan så fick hon "förhållningsregler" av vår distriktsvet. han i sin tur hade varit i kontakt med länsvet. då han själv va osäker på vad som gällde. det stallet "stängde" för både hästar och folk under karenstiden. allt skulle tvättas och skuras för att smittan inte skulle spridas mer. hästarna sattes även på penicillin. av 5 hästar insjuknade 1 ordentligt, en va possitiv vid provtagning och övriga förblev friska. ingen lämnade gården under karensen utan dom gick i en liten hage med dubbla staket (hästtätt omr.) och all ridning/träning skedde i paddocken.

ok, då förstår jag :o och håller med om ditt "tyvärr" det är ju inte någon lustig sjukdom.

hade alla "hållt karens" så kanske det varit färre utbrott. vi har haft dels det utbrottet hos min granne och ett år senare i ett lite större stall bara 4 km bort. har kvarka blivit vanligare igen ?

Jaha, men då skulle vi ju kunna gå dit i alla fall. Det hela känns lite löjligt att vi inte skulle kunna gå dit på tre veckor eftersom hästen som är sjuk redan har stått i karens ett tag tillsammans med en ny ridskolehäst. Och vi fick ju vara där när hästen var sjuk innan de fick provsvaren, visste inte att det fanns en häst som var sjuk.

malu

Det är i praktiken stallägaren som bestämmer.
PL

Hej PL. En fråga,,,, anser du som jag att man som hästägare och granne till stall som har misstänkt eller bekräftad kvarka inse riskerna med smittorisken och inte äventyra att få sin häst insjuknad. Själv har jag uppleft hästar med kvarka och även några som dött i kvarka.

Är det inte bättre att förekomma än förekommas???

P.S. Kvarka är väl även luftburet eller har jag hört fel där???

Jag skulle verkligen inte utsätta min häst för kvarka om jag kunde undvika det, dvs rid absolut inte till det smittade stallet! Det är väl onödgit om något?
Rida ut kan du ju göra, men att besöka andra stall känns inte så schysst om du inte hörmed dem att det är ok först.
Kvarka är inte en luftburen sjukdom.

men om det inte är luftburet så är det ju inte så stor skillnad på att rida ut och att rida i ridhuset :confused:

Jag menar ju att det känns mindre bra att vara ute och åka till andra stall än att hålla sig på hemmaplan. (kommer ju inte åka iväg nånstans med en gång men jag klarar inte tre veckor utan ridning)

malu

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 493
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 462
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar