Regler för ridning

true_blue

Trådstartare
Dressyren har sina tävlingsregler.

I dem står bland annat att dressyrtävlingen skapades för att bevara ridkonsten och lämna den vidare intakt till kommande generationer. Jag har just startat en tråd på dressyr om detta, och det skulle vara intressant om FEIs regler är "tillräckliga"? Är det något som just du tycker skall gälla för din ridning?

Jag är väldigt förtjust i Oliveiras "obtain without using force" som princip, men tycker nog att den är innefattad i FEIs regler. :)

Sv: Regler för ridning

Jag är inte hundra på TR men vad jag fattat så är det inget konstigt som står där. Hästen ska vara lösgjord, gå i form, nacken som högsta punkt, näsan i lod eller strax framför, det ska se enklet ut att utföra rörelser, en välgymnasticerad häst, ryttarens inverkan bla bla bla. Jag själv har dessa normer på min ridning.
Men sen hur ser det ut på banorna? Tyvärr ser man för ofta hackande sporrar i spända hästar, hopdragna med tredje nackkotan högst.
På träningar så är det "tempo tempo" som gäller och hästen beskylls för att den är dum-lat osv.... Det gäller förståss inte alla träningar men i min närhet är det för mycket prestationsångest och ingen ödmjukhet för hästen. Hästen har blivit ett sportredskap.

Gällande för bevarandet för ridkonsten så gick det väl fel någonstans med militärens inverkan. I stället för samling var det bra med en markvinnande trav med gott påskjut som primerades. Som jag brukar säga trupptransport.
/T

Men militärens hästar måste hålla. Därför reds de inte i övertempo, utan tempot var reglerat så att en normal militärhäst kunde gå balanserat.

De flesta som klagar på den sk militära ridningen har förmodligen inte vare sig ens läst armens ridinstruktion (finns i faksimil att köpa på armemuseum, 1947 års upplaga) eler fått ridundervisning av någon av de äldre kavalleriofficerare som fanns kvar och undervisade långt in på 1970-talet..

Den militära ridningen gick ut på att skapa lättridna hästar ( som även en ovan rekryt skulle kunna klara av), hästar som klarade av militärlivet både kroppsligt och mentalt och som hade en god hållbarhet.

I ridinstruktion finns både skolor och sidvärtsrörelse beskrivna, även med ett kapitel om hästens arbetande vid hand. Hästens rakriktande har ett kapitel liksom hästens ställande och böjande.

Ridinstruktion var en grundbok som även värnpliktiga kavallerister skulle kunna både teoretiskt och praktiskt.

Officerare red ännu mer avancerade saker än värnpliktiga. ( Jag har sett gamla foton från slutet av 1800-talet och början av 1900-talet där officerare utför bla mycket fina levader).

Det fanns säkert kavallerister som var ganska medelmåttiga ryttare men för dens skull kan man inte bortse ifrån att det man lärde sig förr inom kavalleriet ridmässigt faktiskt var betydligt mer avancerat än vad de flesta ryttare idag lär sig.

Och hästarna höll. LÄNGE. Det fanns många hästar i full tjänst som överskred 20-årsstrecket med bravur ( en del även över 25). Vilka halvblodshästar av idag klarar motsvarande mängd arbete i samma ålder? Inte många. De flesta har redan slagis ut långt innan dom fyller 20, av dålig hästhållning och dålig ridning.

/Kung Tulle

Senast ändrad:

Håller med till fullo! :bow:

/Lorpan - som både äger ett ex av arméns ridinstruktion samt ridit för ett flertal gamla kavallerister.

Liknande trådar

Ridning tar allt från början så kortfattat jag kan... fick en egen häst i juni för 3 år sedan(2007) då var han både ohanterad och oinriden, så...
2
Svar
33
· Visningar
3 809
Senast: laeikinois
·
  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 174
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Ville nog mest skriva av mig, men också få lite råd/tips. Ska väl börja "från början" antar jag. Började rida på ridskola när jag...
Svar
1
· Visningar
1 309
Senast: Buck
·
F
Dressyr Ibland dyker det här och på andra forum upp diskussioner om olika ridsystem dvs system för att träna hästar. (Alternativ som leder till...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
24 419
Senast: flashlight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar