reglebrott?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare *Maria*
  • Startdatum Startdatum
M

*Maria*

hej. igår när jag satt och tittade på travet så uppmärksammade jag hur en av kuskarna släpper handstroppen och håller bakom. när jag tog licens fick jag lära mig att så får man inte göra och i ponnytravet så blir man bestraffad om man gör så. men var och varannan kusk i stortravet gör så och dom blir varken tillsagda eller bestraffade? när dom gör så kan dom lättare slå hästen med hela spöt och får mer kraft i slagen...
tycker det e fel att vissa kuskar,bara för att dom kör mycket lopp och är kändare, ska slippe böter. FEL FEL FEL

Sv: reglebrott?

Jag har faktiskt aldrig hört att det skulle vara förbjudet, varken när jag gick tränarkursen eller tog körlicensen... Jag gör också så när jag behöver driva och hästen sträcker fram huvudet för att ta i det sista, och jag har aldrig fått avstängning/böter/varning för det, kan inte heller komma ihåg att jag läst det någonstans, däremot HAR jag läst att man så fort man beträder banan el defeleringsvolten ska ha båda fötterna i fotstöden på sulkyn, och det är det ju också många som "skiter" i, så det är ju samma sak...

Men det ska vara lika för alla oavsett vad som är rätt eller fel, det håller jag med om...

Det finns ingen regel som säger att du måste hålla i handstropparna, men du får aldrig ta båda tömmarna i en hand och sen slå, sk enhandare, det är regelbrott och leder alltid till bestraffning. Jag tror snarare regeln lyder att man inte får släppa tömmen med handen... Men jag har inget reglemente i närheten, det där med fotstöden har jag oxå hört och även ifråga satt för det är inte lätt att hantera sidostången med foten i fotstöden...

Fast man får ju ta tömmarna i ena handen och rycka tussar... :D Vid drivning måste man hålla en töm i vardera handen.

Har du licens för ponnytrav? För "stora" hästar finns ingen regel om att man måste hålla i handstropparna... Är det ett särskilt reglemente för ponnytrav? Isåfall kanske det skiljer sig åt på denna punkten...

Cambrie skrev:
...däremot HAR jag läst att man så fort man beträder banan el defeleringsvolten ska ha båda fötterna i fotstöden på sulkyn, och det är det ju också många som "skiter" i, så det är ju samma sak...

Vad har du läst det?

Under loppet måste man ha det utom när man manövererar sidostänger men innan start och i defileringsvolten, det var nytt för mig...

solros skrev:
Har du licens för ponnytrav? För "stora" hästar finns ingen regel om att man måste hålla i handstropparna... Är det ett särskilt reglemente för ponnytrav? Isåfall kanske det skiljer sig åt på denna punkten...
ja jag har licens för ponnytrav. dom ahr visserligen ändrat regl. många gånger sedan jag tog men det var en som fick bestraffning på mantorp för att hon inte hållt i handstropparna och vi ska ha samma regl. som stortravet....
tycker i alla fall att det är fel för det blir ju samma sak som enhandslag eftersom man kan luta sig bakåt och då får man både kraft och snärt i slagen :( . vi är visserligen hårda med drivning men inte så hårda som det står i regl. det är inte många banor som går efter det. enligt.(ungefär) så får man bara utdela 2 kraftiga slag och sedan får man bara använda sig av lättare drivning. och i ponnytravet får man inte driva på en h'äst som inte kan förbättra sin placering(vilket jag tycker e bra) har sett många av dom stora kuskarna som sitter och slår hästarna från 500m och fram till mål.
:(

Cambrie skrev:
Jag har faktiskt aldrig hört att det skulle vara förbjudet, varken när jag gick tränarkursen eller tog körlicensen... Jag gör också så när jag behöver driva och hästen sträcker fram huvudet för att ta i det sista, och jag har aldrig fått avstängning/böter/varning för det, kan inte heller komma ihåg att jag läst det någonstans, däremot HAR jag läst att man så fort man beträder banan el defeleringsvolten ska ha båda fötterna i fotstöden på sulkyn, och det är det ju också många som "skiter" i, så det är ju samma sak...

Men det ska vara lika för alla oavsett vad som är rätt eller fel, det håller jag med om...

"däremot HAR jag läst att man så fort man beträder banan el defeleringsvolten ska ha båda fötterna i fotstöden på sulkyn, och det är det ju också många som "skiter" i, så det är ju samma sak..."

det tycker jag inte de e...tycker att det hälldre ska vara regler som säger att man inte får släppa stroppen än att ha en regler för att man måste ha båda fötterna i fotstödet....men jag tycker som sagt att det ska vara lika för alla...men tyvärr är det inte så idag!!!

*Maria* skrev:
ja jag har licens för ponnytrav. dom ahr visserligen ändrat regl. många gånger sedan jag tog men det var en som fick bestraffning på mantorp för att hon inte hållt i handstropparna och vi ska ha samma regl. som stortravet....:(

Var i reglementet står det att man måste hålla i handstropparna? Jag hittar det inte.

*Maria* skrev:
tycker i alla fall att det är fel för det blir ju samma sak som enhandslag eftersom man kan luta sig bakåt och då får man både kraft och snärt i slagen :(

Nej, det blir inte som enhändare, men visst kan du "hämta" högre om du inte håller i handstroppen. Drivningen får inte vara yvig, då blir det bestraffning.

*Maria* skrev:
så får man bara utdela 2 kraftiga slag och sedan får man bara använda sig av lättare drivning. :(

FEL, man får använda spöet ett fåtal gånger för LÄTT drivning, inte utdela några kraftiga slag alls. :mad:

Bedömningen av drivning blivit mycket hårdade sedan en tid tillbaka... och de fula drivingarna har blivit mycket färre som väl är...

Jag har varit med om att man kan få böter både för att ha händerna ur handstropparna och för att göra segergest!! Även driva för hårt...inte för mycket el för många gånger, men för hårt... hur mäter man det?

Det stämmer helt och fullt att man måste hålla i stropparna inom ponnytravet, har själv fått bestraffning för det (ruskigt löjlig regel om jag får säga det själv). Om det är samma för stora har jag däremot ingen koll på. Isåfall borde ju varenda kusk få böter!

giffan skrev:
Jag har varit med om att man kan få böter både för att ha händerna ur handstropparna och för att göra segergest!! Även driva för hårt...inte för mycket el för många gånger, men för hårt... hur mäter man det?

Ganska fånigt att ge dig böter för att du gjorde segergest... Det är bara roligt om någon visar glädje över en seger. :D :bump: Var det i ponnytrav? Om inte, vilken bana var det på?

Angående drivningen är det väl så att för mycket, eller för många gånger just betecknas som hård, det är inte att man slår för hårda slag...

I flera andra länder tex i USA har de inga handstroppar. Bara raka tömmar o det funkar också, mindre roligt bara om hästen börjar pulla!

FEL, man får använda spöet ett fåtal gånger för LÄTT drivning, inte utdela några kraftiga slag alls. :mad:

okey!!!! :bow:

äsch, var väl på dåligt humör! :) hoppas vi kan börja om, jag menar du har inte alltid varit så glad på mig :( =)

*Maria* skrev:
äsch, var väl på dåligt humör! :) hoppas vi kan börja om, jag menar du har inte alltid varit så glad på mig :( =)

FEL ( Åhh snälla förlåt, kunde bara inte låta bli) :rofl: . Jag har inte alls varit arg på dig, vi tyckte bara olika i en fråga... :D :bump: I detta inlägget hade du en mycket trevligare ton. :bow:

barajag... skrev:
I flera andra länder tex i USA har de inga handstroppar. Bara raka tömmar o det funkar också, mindre roligt bara om hästen börjar pulla!

Har de inte? :eek: Var har du fått den informationen ifrån? På alla bilder och filmer från lopp i USA som jag sett används handstroppar... ;)

Däremot finns det vissa tränare (mest i utlandet tror jag) som inte låter (kör)ovana hästskötare köra med stroppar för att de inte ska förstöra munnen på hästarna.

Senast ändrad:

Sist gubben vann lopp,släppte han handstropparna innan målinjen,han fick snällt betala 1200kr i böter..... :crazy:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag lärde mig cykla för någon månad sedan. På en gammal mountainbike (tror jag), som inte har några särskilda finesser. Jag har kommit...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 501
Senast: Anders
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 227
Senast: Sel
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 727
Senast: Fraegd
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 864
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar