reglebrott?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare *Maria*
  • Startdatum Startdatum
Sv: reglebrott?

Menar du allvar? :eek: Vad stod det i bestraffningen?

Jag letade i reglementet och hittade inget om handstroppar... Var står det? :confused:

Senast ändrad:

ingen som såg solvalla igår? i sista sväng zoomar de in på en av hästarna och då ser man hur kusken (en man) med några sekunders mellanrum, drar en halv meter i ena tömmen-hela tiden. om jag haft ett järnbett i munnen, och nån dragit en halv meter i tömmen, skulle jag önskat att den kusken aldrig mer fick närma sig en häst. USCH! att sånt är tillåtet då..
att inte nån reagerar på det systematiska våldet mot hästarna...

Vilken kusk och häst?

Man får hoppas att banv. uppmärksammat detta....

låter ju extremt,med en halvmeter och så....

Snurrfian skrev:
Det finns ingen regel som säger att du måste hålla i handstropparna, men du får aldrig ta båda tömmarna i en hand och sen slå, sk enhandare, det är regelbrott och leder alltid till bestraffning. Jag tror snarare regeln lyder att man inte får släppa tömmen med handen... Men jag har inget reglemente i närheten, det där med fotstöden har jag oxå hört och även ifråga satt för det är inte lätt att hantera sidostången med foten i fotstöden...

du har rätt med det första, jag har kollat upp och det står att man inte får släppa tömmen men inget om att man inte får släppa handstroppen. :D

men om de somade in de så måste han blivit bestraffad. jag menar om man missar en sådan sak när man zoomat då e det ju konstigt.

snigelfarmor skrev:
ingen som såg solvalla igår? i sista sväng zoomar de in på en av hästarna och då ser man hur kusken (en man) med några sekunders mellanrum, drar en halv meter i ena tömmen-hela tiden. om jag haft ett järnbett i munnen, och nån dragit en halv meter i tömmen, skulle jag önskat att den kusken aldrig mer fick närma sig en häst. USCH! att sånt är tillåtet då..
att inte nån reagerar på det systematiska våldet mot hästarna...

när i loppet hände det? vart låg han?

det finns säkert en förklaring för vem vill, men vilje skada eller dra hästen i munnen? om hästen ligger mitt i klungan och sedan blir entöm (utåt) då måste man dra i tömmen för att inte orsaka olyckor. jag har sett när hästar som blivit entömma tagit med sig nästan hela fält ut och har oftast krokat ihop med hästen utvändigt.

MEN om det inte fanns någon som helst anledning att dra hästen så i munne så ska han bestraffas :mad: för så gör man inte!!!!!!!!!!!

Ja,absolut,loppen granskas hela tiden av måldomare och flera personer i veterinärkuren.
Jag skall kolla upp detta,Solvalla är ju väldigt noga vad det gäller sådant,förmodar att det är likadant på andra banor oxå.

Så här va det,först sade dom att han inte fick släppa handstropparna,då sa gubben men det får man ju göra,då sa de men det blev Yvigt ju.....

Domare är domare....var på Eskilstuna... :crazy:

Okej, jag blev lite konfunderad för jag var säker på att det inte fanns någon sådan regel... Släpper man stropparna kan man ju "vifta runt" lite mer och risken är ju då att drivningen bedöms som just yvig... De yviga drivningarna är ju oftast de mildaste men ser kanske inte så roliga ut, speciellt för oinvigd publik, och bestraffas därför.

Senast ändrad:

Handstroppar har kommit till USA de sista 10-15 åren.. tror det var Sören Nordin som inspirerade.. de hade aldrig sett stänger heller innan han kom dit.

Ofta kör de till vardags utan handstroppar.. tror det har kommit mer o mer i lopp, i och med att man brukar samma kuskar mellan länderna nu..

barajag... skrev:
Handstroppar har kommit till USA de sista 10-15 åren..

Hmmm, konstig då att man kan se handstroppar på tömmarna på bilder av t. ex. Greyhound (1930-talet) och Nevele Pride (1960-talet)... de tävlade ju båda i USA. ;)

han drog i tömmen som var mot klungan trots att han var instängd i mitten.

därför reagerade jag extra...för det fanns ju ingen annan förklaring till varför man plågar en häst så för att åstadkomma nåt vad det nu kunde vara.

Det kan ju vara så att hästen var på väg att bryta ut på hästarna utan på och kusken försökte rädda sig själv och alla andra från en olycka... Men jag såg inte loppet så jag kan inte svära på det...

snigelfarmor: vi har nog olika åsikter om hur man plågar en häst. Om man drar hästen i munnen så, så måste det väl funnits en andlesning. Vem sitter och drar hästen i munnen med vilje? Men om de klassas som plågeri så tycker jag att hoppryttarna plågar sina hästar mer. dom sågar ju hästarna i munnen när dom vill gå fortare mot hindrena och DET tycker JAG är värre. (alla hoppryttare gör inte det, jag uppmärksammade det när jag såg på ponnyhoppning för någon vecka sedan. flera tjejer sågade sina ponnier i munnen och dom hade väldigt skarpa bett)

men det är vad jag tycker om man ska prata så om det. MEN man kan inte säga att de ena är bättre än det andra och många ser hellre det som är/görs negativt i en sport än ser till de som är positivt. och ska vi se till allt de så kan vi nog sitta här ganska länge.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag lärde mig cykla för någon månad sedan. På en gammal mountainbike (tror jag), som inte har några särskilda finesser. Jag har kommit...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 501
Senast: Anders
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 227
Senast: Sel
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 727
Senast: Fraegd
·
Kropp & Själ Eller är det bara spänningshuvudvärk. Berättar om mina migränattacker. Till saken hör att jag inte har haft migrän på 20 år så det känns...
2
Svar
25
· Visningar
2 864
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar