"Registreringsskylt" på hund

Skogstrollet

Trådstartare
Det var en tanke som slog mig häromdagen när jag satt och klurade på hundkörkort och problematiken runt olämpliga hundägare m.m.

Varför har vi inte "registreringsskyltar" på våra hundar? En bricka som bärs väl synligt på halsband/sele med ett reg.nr som ska överensstämma med den märkning som finns på hunden (öra/chip)? Kanske med ägarens namn också.

Juförsig är det svårt att direkt kolla om den stämmer om hunden är chipmärkt...

Skulle det inte vara lättare då att överblicka och hålla koll på oregistrerade hundar om det blev mer tydligt vilka som är registrerade och vilka som inte är det? Om hunden är registrerad, vilket borde bli svårare att undvika om det ska synas tydligt på hunden, är det ju också lättare att hitta finna den som är ansvarig och ställa denna till svars om hunden gör ngt olämpligt.

Vi hade ju skattebrickor förut men det var före min tid som
hundägare.
Som hundägare själv skulle jag inte ha något emot vare sig det eller att betala en rimlig avgift för brickan om det betyder att man på sikt kan förbättra hundhållningen i landet.

Skulle det hjälpa eller är det bara onödigt krångel? *funderar*

Sv: "Registreringsskylt" på hund

Jag funderade också på skattebrickorna när jag läste rubriken. Hundskatten avskaffades 1996, vilket var långt innan jag blev hundägare eller ens hade någon i min närhet som hade hund, varför jag inte vet eller minns hur det fungerade. Någon annan på forumet kan kanske ge en redogörelse?

Jag förenklar för omgivningen frivilligt. På valpis halsband sitter en bricka med tre rader där det står "Namn/telefonnummer/Chipmärkt".

Hade ju varit effektivare om alla hundar som inte var reggade blev omhöändertagna, den där lagen om att alla hundar ska vara märkta är oavanligt tandlös. Jag vet fall där samma hund varit föremål för flera incidenter som lett till polisingripande/kontakt.
De har inte ens kontrollerat om hunden är reggad eller inte, vilket den inte är.

Om jag förstått det rätt så är det väldigt svårt att lägga ansvaret på hundägaren av en oreggad hund just för att det är svårt att bevisa att det är han/hon som äger hunden.

Tanken med "hundbricka" var lite så att det skulle vara enklare att direkt se vilken hund som är oreggad och på så vis kunna bötfälla, omhänderta hunden eller vilken konsekvens som nu är lämpligast. Det ena funkar inte utan det andra liksom.
En reggad hund kan man direkt identifiera ägaren på.

Skulle inte det krångla till det för dessa "kamphundsidioter""?

Jag tycker det räcker med chipmärkning. Jag har aldrig halsband på hunden och skulle inte vilja ha det heller med risk att hon fastnar då hon springer i skogen..

Jag håller med dig helt det behöver inte vara massa annat, sen är det ju upp till var och en om man använder halsband eller inte, så länge man har lydnad på sin hund

Om jag förstått det rätt så är det väldigt svårt att lägga ansvaret på hundägaren av en oreggad hund just för att det är svårt att bevisa att det är han/hon som äger hunden.

Tanken med "hundbricka" var lite så att det skulle vara enklare att direkt se vilken hund som är oreggad och på så vis kunna bötfälla, omhänderta hunden eller vilken konsekvens som nu är lämpligast. Det ena funkar inte utan det andra liksom.
En reggad hund kan man direkt identifiera ägaren på.

Skulle inte det krångla till det för dessa "kamphundsidioter""?

Ja, därför ska man helt enkelt kunna omhänderta alla oreggade hundar.

Att jag inte har halsband betyder ju inte att jag inta har koppel...;) Men då när hunden är lös är den lös!

Hmm nu e jag inte riktigt med varför har man koppel och inte halsband? i min värld så har man kopplet fast i halsbandet men jag kanske har fel

Hmm nu e jag inte riktigt med varför har man koppel och inte halsband? i min värld så har man kopplet fast i halsbandet men jag kanske har fel

Ja, du har fel. Reteriverkoppel består bara av ett långt koppel

Dessutom är det inte alls vettigt att ha halsband på hunden när den tex leker med en annan hund eller går i svår terräng

Senast ändrad:

Ja, därför ska man helt enkelt kunna omhänderta alla oreggade hundar.

Ja och tanken var att man lättare skulle kunna hitta dessa oreggade hundar om det tydligt syntes vilka som är reggade. Men det blir väl svårt att styra upp kan jag tro. Speciellt nu när hundarna chipmärks istället.

Japp, precis som escodobe skrev har jag retrieverkoppel som enkelt förklarat är ett långt rep med strypögla i ändan..:)

Nu får du ju tänka till lite,du har ju halsband och koppel i ett då har du ju halsband med dig.

Så ifall det skulle finnas registerplåtar till hunden så ska jag ha den att springa lös med kopplet hängande efter ifall det händer nåt så att andra vet om den är registrerad eller ej?????:rofl:

Nej tack, när hunden är lös är den naken!!:)

Så ifall det skulle finnas registerplåtar till hunden så ska jag ha den att springa lös med kopplet hängande efter ifall det händer nåt så att andra vet om den är registrerad eller ej?????:rofl:

Nej tack, när hunden är lös är den naken!!:)

Ne men då får man väl ha halsband!
eller leker den så ofta med andra hundar eller e i svår terräng att man inte kan ha det...?...

Japp, alla dagar!! Du kan ju läsa mitt första inlägg......:cool:

Jag trodde inte man enbart va i svår terräng med sin hund. Trodde oxå att man använde halsband på de flestra hundar,men din kanske aldrig haft ett.

Det beror nog på var man bor, När jag bodde på landet kunde det gå mycket lång tid mellan tiden hundarna hade koppel på sig, inte halsband heller givetvis eftersom de lekte och brottades varje dag, och sen gick vi nästan enbart i skogen.

I stan har hunden halsband och koppel för det mesta

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 855
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård