Registreringsansökan

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ponnymorsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 114
P

Ponnymorsan

När får man den från hingsthållaren? Har försökt ringa men inte fått något svar. Fölet är över en månad nu och jag vill gärna ha klart passansökan. Har inte haft föl på några år och då det senast begav sig så var inte pass nödvändigt.
Ponnymorsan

Sv: Registreringsansökan

När får man den från hingsthållaren? Har försökt ringa men inte fått något svar. Fölet är över en månad nu och jag vill gärna ha klart passansökan. Har inte haft föl på några år och då det senast begav sig så var inte pass nödvändigt.
Ponnymorsan

Har du skickat in din del av språngsedeln?

Har du varit i kontakt med hingstägaren och upplyst denne om att du faktiskt ahr fått ett föl?
DÅ borde hingsthållaren skicka registreringsansökan till dig så snart som möjligt. Men även hingsthållare är människor och vissa är mer ordningssamma än andra... VIssa får iväg pappren direkt medan andra fixar det "sen".

Hiva iväg ett mejl eller kanske till och med ett brev på posten om att du väntar på dina papper, så kanske något händer!

Får passa på att fråga, det är första fölet för mej också.
Jag har fått språngsedeln ( eller vad det heter) från hingsthållaren. Kontaktade en som skulle görs en teckenbesrkivning att bifoga, och som också chipmärker. Hon tyckte man skulle vänta till hösten när fölen är större , eftersom chippet är ganska stort och det gör mindre ont när fölen är lite större. Det tyckte jag lät vettigt, men det innebär att hela regisrteringsproceduren får vänta. Spelar det någon roll? Gör ni andra så också?
Barbro

Chippet är inte särskilt stort, däremot kanylen det ligger i...
Jag brukar chippa föl när de fått lite "nacke" att sticka i, det är olika mellan chipmärkare hur man gör. Huruvida det gör mindre ont för att fölet blir äldre låter jag vara osagt, men det är lättare att hantera en reaktion där fölet far i taket (vissa gör det, andra reagerar inte alls) ju mindre fölet är...

OM alla väntar länge med att skicka in sina papper så får rasföreningen massor att göra när deadline närmar sig och man får ofta vänta länge på sitt pass.
Jag brukar vilja ha in det så tidigt som möjligt, för att ha det överstökat och klart. Passet kommer då relativt snabbt och man kan föra in alla vaccinationer i den redan från början.

*skickade in pappren för årets föl häromdagen*

Har du varit i kontakt med hingstägaren och upplyst denne om att du faktiskt ahr fått ett föl?
DÅ borde hingsthållaren skicka registreringsansökan till dig så snart som möjligt. Men även hingsthållare är människor och vissa är mer ordningssamma än andra... VIssa får iväg pappren direkt medan andra fixar det "sen".

Hiva iväg ett mejl eller kanske till och med ett brev på posten om att du väntar på dina papper, så kanske något händer!

Jag har mailat till hingstägaren med bild på förlet, då hon var nyfiken på hur korsningen skulle komma att se ut. (det lilla man kan se på ett nyfött föl). Jag har skickat min del av den "lilla gröna" med uppgifter på datum, kön, färg osv till hingsthållaren. Stoavgiften är betald och likaså levande-föl-avgiften. Jag har mailat i går med en undran om när pappret kommer.
Jag vill ha detta undanstökat så fort som möjligt för att kunna få mitt pass. Som någon skrev, vaccinationerna ska in från början och för att inte hamna sist i kön hos rasföreningen.
Ponnymorsan

Fick äntligen tag på hingsthållaren. Undanglidande svar med "mycket att göra", "mamma sköter det där" osv. Får se om det kommer något.
Ponnymorsan

Fölet som chipmärktes här -05 var två dygn gammal när detta gjordes. Inga problem alls.

Årets två föl var 1 respektive 6 veckor gamla vid chipmärkningen.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 642
Senast: Mabuse
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 527
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 043
  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare... 5 6 7
Svar
138
· Visningar
13 172
Senast: Bubbla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka