Registrering

A

AnnaHo

När jag köpte min katt så skickade uppf. in papper till SVERAK för deras ägarregister.
Men så fick jag ju även med en lapp med chipnummer att skicka in till SKK kattägarregister, "ska/måste" men göra det eller är det bara nödvändigt när man har utekatter som kan "komma bort".
Min kisse är ju inne katt.

Sv: Registrering

Varför ska du ha katten id-märkt om du inte kan identifiera den? Jag reggar alla ungar hos SKK ifall ägaren skulle missa det, men den ägare som medvetet struntat i det hade inte varit någon jag vill ha katt hos. Orsaken till att man id-märker är ju att katten ska kunna identifieras om den kommer bort.

Ptja. Min katt är också enbart innekatt. I påskas rymde han genom en oduglig dörr, en som åker upp om man inte låser noga, vi missade detta denna kvällen, så på morgonkvisten var det iskallt i hela stugan och katten var förstås borta :( .

Han är tyvärr fortfarande på rymmen, men jag är riktigt glad att han är tatuerad och registrerad, det ökar chansen att jag ska få honom tillbaka. (det tillsammans med diverse efterlysningar förstås)

Så jag säger, utan minsta tvekan, inne- som utekatt; skicka in papprena!

:)

Jo, men min fråga gäller ju denna dubbelregistrering (vilket jag även är emot på hund) av chipnumret, jag kan ju tycka att de viktigaste är att jag finns reggad på min katt hos SVERAK.

Jo, men min fråga gäller ju denna dubbelregistrering (vilket jag även är emot på hund) av chipnumret, jag kan ju tycka att de viktigaste är att jag finns reggad på min katt hos SVERAK.

SVERAK har inget kattägarregister. Om din katt rymmer kan SVERAK inte göra ett jota för att hjälpa den som hittar katten att finna ägaren. SVERAK utfärdar stamtavlor och "garanterar" katters renrasighet.

SKKs Kattägarregister innhåller information om ägarens namn, adress och telefonnummer. Det är lättillgängligt så har man bara ett ID-nummer och ägaren finns registrerad hos SKK kan katten lätt återbördas.

Det handlar om helt olika saker alltså.

Det handlar alltså inte om någon dubbelregistrering. SKK stambokför inte katter, de administrerar ett register över kattägare.

SVERAK har inget kattägarregister. Om din katt rymmer kan SVERAK inte göra ett jota för att hjälpa den som hittar katten att finna ägaren. SVERAK utfärdar stamtavlor och "garanterar" katters renrasighet.

SKKs Kattägarregister innhåller information om ägarens namn, adress och telefonnummer. Det är lättillgängligt så har man bara ett ID-nummer och ägaren finns registrerad hos SKK kan katten lätt återbördas.

Det handlar om helt olika saker alltså.

Det handlar alltså inte om någon dubbelregistrering. SKK stambokför inte katter, de administrerar ett register över kattägare.

Ok, men varför skickas då papper in till SVERAK över huvud taget när jag köper katten, eller fattade jag fel hos uppf. ??

Trodde att SVERAK oxå hade ett kattägarregister, men nu när du berättat att så inte är fallet ska jag naturligtvis skicka in pappret till SKK.
Tack för hjälpen Sol !:banana:

Ok, men varför skickas då papper in till SVERAK över huvud taget när jag köper katten, eller fattade jag fel hos uppf. ??

Trodde att SVERAK oxå hade ett kattägarregister, men nu när du berättat att så inte är fallet ska jag naturligtvis skicka in pappret till SKK.
Tack för hjälpen Sol !:banana:

Är man uppfödare inom SVERAK är man skyldig att skicka in en anmälan om ägarändring när en katt registrerad hos dem byter ägare. Detta har nog främst med utställningar att göra eftersom det är tänkt att det är den person som står som registrerad ägare hos SVERAK som är den som får ställa ut katten på SVERAKs utställningar. I praktiken fungerar inte detta alls, folk ställer andras katter hela tiden (vilket jag inte har något emot) så jag personligen förstår inte varför ägarändringar måste ske.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
828
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
Svar
11
· Visningar
808
Senast: Sassy
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Jag har observerat att vår lilla tjej på snart 2 år (12e sept) har som små nervryckningar i bakbenen när hon vilar ibland. När jag har...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V