Registrering som Tinker PB med okänd fader?

Knuzze

Trådstartare
Hej, suttit och läst på STS om registrering av vårat föl.
Man kan registrera som tinker part breed, men vad innebär det?
är det samma förutsättningar som med ett gråpass,så man inte får tävla osv?
Kan man registrera som Tinker PB om fader är okänd?
När ska man registrera, vaccinera, och chippa fölet? :crazy:
I'll be crazy! :(
 
Sv: Registrering som Tinker PB med okänd fader?

2010 hade jag en korsning och då var det endast möjligt att regga partbreeds i irish cob, alltså inte i tinkersällskapet. Vet dock ej om det ändrats till nu?!
Fölungen ritades, chippades men dna typades inte då det inte behövdes. Detta gjorde jag som vanligt på hösten eftersom passansökningen skulle vara inne innan årsskiftet så de kan utfärda passet!
Hoppas detta kan hjälpa ngt! :)
 
Sv: Registrering som Tinker PB med okänd fader?

Vaccinering gör ju veterinär, jag gör första sprutan vid 6 mån sen efter 4-6 veckor igen och sen 6 mån efter det. Sen är det årsvis! Men det borde din veterinär kunna ge dig all kunskap om.
 
Sv: Registrering som Tinker PB med okänd fader?

chippa kan du göra från typ nu och framåt. Fast kanske undvika att göra det mitt i värsta högsommarvärmen för att minska risken för infektion.
hälsar chipmärkaren...

sen är ju frågan om du vinner något på att regga som tinker partbred, eller om du helt enkelt ska skaffa pass utan stam (Eller med mamman, men då måste du DNA-typa) hos SH.
 
Sv: Registrering som Tinker PB med okänd fader?

Jag hittar dethär på STS hemsida:

Svenskfödd häst med moder känd, fader okänd:
Om hästen är livmoderimport måste den rastypas , vilket ej kan ske före 3 års ålder. Man får då skaffa pass hos t ex SH tills den har åldern inne. Man ska kunna styrka att hästen är livmoderimport med moderns importhandlingar.
Svenskfödd häst med okänd far avlad efter att modern kommit till Sverige, eller om det saknas importhandlingar på modern, är ej möjlig att registrera i STS.
 
Sv: Registrering som Tinker PB med okänd fader?

Jag hittar dethär på STS hemsida:

Svenskfödd häst med moder känd, fader okänd:
Om hästen är livmoderimport måste den rastypas , vilket ej kan ske före 3 års ålder. Man får då skaffa pass hos t ex SH tills den har åldern inne. Man ska kunna styrka att hästen är livmoderimport med moderns importhandlingar.
Svenskfödd häst med okänd far avlad efter att modern kommit till Sverige, eller om det saknas importhandlingar på modern, är ej möjlig att registrera i STS.
med tanke på språkpolistråden så får jag knottror av att inte ens rasföreningen har koll på att man inte importerar enbart en livmoder... :banghead:
 
Sv: Registrering som Tinker PB med okänd fader?

Fast det stämmer inte att man måste DNA-typa fär att få med mamman. Detta står på SHs hemsida:
"Föl som är signalementsbeskrivet vid sidan av modern under födelseåret alternativt inom sex månader från sin födelse kan per automatik registreras med känd moder. Fadern kan då anges som okänd eller så kan man fastställa faderskapet med hjälp av DNA."
Länk till källan
 

Liknande trådar

M
  • Låst
Avel Hej! Nu i vår så ska jag betäcka mitt sto med mammas föl (hingst) som hon fick förra året dvs att han snart är 1 år. Han är ogodkänd men...
2
Svar
27
· Visningar
3 708
Senast: Görel
·
Avel Vet inte riktigt om detta hör hemma på avel, men men...Flytta om det passar bättre ngn annanstans! Jag funderar på att köpa ett föl...
Svar
3
· Visningar
1 356
Senast: arnlic
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 378
Senast: Blossi
·
A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar...
2
Svar
21
· Visningar
2 611
Senast: Kick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp