Registrering, blodtypning etc

pastejja

Trådstartare
Jag har ju turen att ha fått ett välskapt SWB-föl, och nu kommer resten.. När:
.. kommer räkningen från hingstägaren om att jag ska betala (de vet att föl anlänt, glömde fråga om räkning)?
.. ska jag blodtypa fölet? (Ska jag? Naturlig betäckning)
.. ska jag ID-kolla och chippa?
.. ska jag registrera?
.. kan jag anmäla till Breeders?

Vad är det mer jag ska tänka på? Jag har försäkrat, det är allt..
/U

Sv: Registrering, blodtypning etc

Kopierat från ASVHs sida http://www.asvh.se/regist/hastpass.htm#fol

"ÅRSFÖL
När alla avgifter till hingstägaren betalts får Du en registreringsansökan (före 2004 betäckningsrapport). När Du fått denna gör Du följande:

kontakta en ID-kontrollant och chipmärkare i Din närhet för att komma ut och göra:
a) signalementsbeskrivning
b) chipmärka (+ tagelprov för chipmärkning)
c) ta material för DNA-analys av fölet (ytterligare tagelprov, speciell remiss). DNA-analys är obligatoriskt!
(Skriv gärna ut informationen till ID-kontrollanter som finns i höger kolumn och ge till ID-kontrollanten.)
När detta sedan är gjort, KONTROLLERA att alla uppgifter är rätt ifyllda. Sedan ett hästpass är utfärdat går ett hästnamn inte att ändra. (Regler för namngivning finner du i kolumnen till höger under "Att döpa sin häst").
Skicka sedan registreringsansökan med signalementsbeskrivning, tagel för DNA-analys och chiprapport (inkl. överblivna etiketter samt tagel) till ASVH, Stambokskontoret, 240 32 Flyinge.
Om registreringsansökan skickas in efter den 31/12 födelseåret krävs DNA-analys mot både moder och fader. Är modern inte tidigare DNA-testad måste DNA-prov för henne bifogas registreringsansökan.
Om Du lånat ett sto är det viktigt att fodervärdsavtal bifogas.
Det skall alltså tas 2 tagelprov, ett för chipmärkningen och ett för DNA-analys.

Lista över godkända ID-kontrollanter finns på www.svehast.se."

tackar! :) Perfekt

och när det är gjort anmäler jag till Breeders, eller måste man invänta pass?
/U

När
.. ska jag blodtypa fölet? (Ska jag? Naturlig betäckning)Nej det sker med DNA och i samband med chipningen
.. kan jag anmäla till Breeders? Det gör du på samma gång som du skickar in papperna för registeringe hos ASVH
.. ska jag ID-kolla och chippa? Detta ska du inte gör förrän fölet dels fält ut den första fölpälsen och innan den börjar sätta vinterpäls och dels när det blivit så stort att det finns tillräckligt med muskler att sätt chipet i. Vilket brukar vara omkring fyra månader
.. kommer räkningen från hingstägaren om att jag ska betala (de vet att föl anlänt, glömde fråga om räkning)? Jag känner hingstägaren och i ditt fall brukar det inte vara några problem utan de brukar skicka det ganska omgående, ibland till och med som postförskott så du betalar fölavgiften och får registreringsunderlaget med en gång

Har för mig att du kryssar i breedersanslutning på reg.ansökan. Lätt som en plätt!

Grattis till den lille! Jag såg pinfärsk bild häromdagen på gemensam kompis mobil! :)

Liknande trådar

Avel Förra året införde de en ökande kostnad för varje månad fram till årsskiftet man väntade med att sända in passunderlagen på sina föl ...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
11 381
Senast: Masse
·
W
Avel Hej! Jag har köpt ett fullblodssto som vid köpet redan var dräktig med en godkänd appaloosahingst. Jag köpte inte stoet pga att hon...
Svar
1
· Visningar
781
Hästhantering Hur många kan säga att de uppfyller dessa kraven för sina hästar? motivera gärna varje punkt och hur ni gör för att uppfylla detta...
Svar
19
· Visningar
1 997
Senast: Petruska
·
Ekonomi & Juridik En sk vän ringde mig i Mars & var förtvivlad över sitt dräktiga sto som stod kvar på gården hos hennes ex.make när hon själv efter...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 848
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka