Man får ju inte alls den servicen med möjlighet att läsa journal m m när inte språngrulla används. Men när jag använde SWB hingst senast så hade man inte tid att hålla det uppdaterat utan hade egna sätt att hantera det på. Vilket säkert de flesta stationer haft på något sätt innan också men då helt efter vad som passade dom.Fast har de tid att rapportera travarna på papper då menar du? Språngrulla är ju super, du får namn på hingsten, vart man beställer samt faktureringsuppgifter till ägaren på samma ställe.
Jag kan förstå att det är krångligt för de som inte har datorvana, alltså stoägare, men jag har hittills bara haft en enda där jag fått skriva in stoet åt ägaren. Och det är enkelt för mig dessutom.
Nu tycker jag att det känns lite som att stationer och hästägare gör det mesta av jobbet och ASVH tar betalt. Utan att det då är speciellt genomtänkt innan man inför systemet.
Som exempel går man ju över allt över till elektroniskt både på bank, skatt och inte minst Jordbruksverket för stöden till lantbrukare. Men man erbjuder alternativ på papper och hjälp. I hade de som inte själv hade dator och/eller kunskap att lämna sin SAM-ansökan elektroniskt möjlighet att gå till sin Länsstyrelse och få låna dator och hjälp för att fylla i.