Sv: Registrering av arab
jag vill bara gora en jamforelse har. Har inget med arabs priser att gora men pris pa arab hastar lol..
Nar vi gick igenom folen pa hosten, spara eller salja, Bra "colts" gick for 750 dollar. Fillies 1500 dollar. De var da registrerade men "weanlings".De kunde tops leda i grimma och kanske plocka upp fotterna. Och de salde ibland. andra ganger salde de inte alls och fick spendera en vinter till pa farmen i flock. For att sen ga pa marknaden igen. Colts hade da gatt upp till 1000 om de var "stallionmaterial" medans fillies fortfarande var 1500. De fillies som INTE var avelsmaterial kunde kopas billigare.
Innan de var pa ngt satt och vis hanterade stannade priset sa, om det var en potential showhorse som hade future blev det ju dyrare..
Sen maste jag ocksa namna fullvuxna, inridna araber som kostar under 5000 dollar (dollar runt 7 kronor)
Och inte ha full koll, AHA tar 120 dollar for registrering TROT jag, som hogsta summa.. det ar under 1000 kronor det, inklusive DNA och annat.
Studfees ligger fran 400 dollar upp till miljoner beroende pa vilken hingst som anvands.
Och att tidigare ha haft up till 15 foal per sasong, blir det bara 3 detta aret.. Avveckling har startat da Carolyn fyller 70 i ar och jag inte har hela intresset med langre. Just pa grund av svarigheten att salja.
"once i was rich, then i got in to Arabians....."