Registrering av arab

Sv: Registrering av arab

kl.
Det finns ju jätte många anledningar till att de höjer priserna, men en är kanske undermedvetet (eller planerat inoffeciellt) att öka priset och då få kvar de "mer" seriösa uppfödarna? Har ingen aning men tycker det är alldeles för höga priser!

Men för att lyckas i dagens arabavel gäller det att ha bra kontakter med utlandet eller med folk som känner till utlandsmarknaden, men det är ju bara för att lyckas inom utställning med mera. För att lyckas inom hobbyhästvärlden gäller det ju att avla på rätt individer och inte var man registrerar de, jag personligen hade skitit i var min blivande häst var registrerad bara så länge den tillgodoser mina kriterier.

Detta känner jag blev ett lagom rörigt inlägg ;) Säg till om ni fattar något, eller undrar något om hur jag tänker. Känner verkligen inte till vad som gör det och hur de tänker och jag ser enbart arabhästen och aveln på håll, men försöker lära mig mer och mer. Samt lära mig kritisera andras jobb och kunskap samt lära mig att ens egna tankar kan vara rätt fast vissa tycker annorlunda :)

KUL!
Bara att hoppas att det fortsätter på samma linje!

Men jag skulle aldrig köpa en travare ändå ;)
Älskar mina araber :love:

Jag tror jag förstår vad du menar men tror inte at det kommer fungera så eller är tänkt så. Arab erkänner ju öppet att det är för att täcka upp för sin dåliga ekonomi. Att de har dålig ekonomi är inte konstigt då de enligt sin egen statestik har
Antal betäckta ston; 315
Antal ägarbyten; 478
Antal exporter; 22
Antal importer; 24
Om man då lägger ihop detta samt räknar med att alla stona blev dräktiga och fick ett föl så har de 4,9 ärenden/dag räknat på 47 arbetsveckor. Denna lilla registratur sköts altså av ett AB med anställd personal.
Angeånde att bli av med buskavlarna så tror jag snarare tvärt om. Buskavlarna tar ett föl efter sitt enda sto till sig själv och använder grannens billiga hingst (ja jag använde grannens hingst jag med men jag hade tänkt noga innan). De ser inte att det är dyrt att ta ett föl eftersom kostnaderna är utspridda över året och att många kostander är ganska dolda (extra mat till stoet). De har inget som helst mål att gå med vinst på sin avel om de skulle sälja avkomman. De jag tror kommer dra sig ur är de seriösa avlarna som redan idag har svårt att bli av med sina unghästar till ett vettigt pris.
Jag har talat med en jag tycker ägnar sig åt buskavel (inte på arab) och då den avkomma h*n fått inte uppfyllde kriterierna för vad de ville ha (jag hade kunnat tala om innan betäckningen att det inte skulle bli det de ville) så skulle de betäcka igen. När jag sa att men köp ett föl av den här typen, det blir billigare och ni ser vad ni får så var det ungefärliga svaret att "jamen det kostar ju bara språng och registrering att ta eget föl" :crazy:.
Jag hade garanterat kunnat köpa en vettig renrasig arab för mycket mindre än det kostat mig att ta fram min lilla korsningstös (arab 75%/SWB 25%).

Det verkar som jag hade fel, visste inte statisktiken. Hoppas bara att ARAB snart fattar att de måste sänka.

Angående oseriös avel tror jag aldrig den kommer sluta tyvärr. Har sett väldigt många lite annorlunda korsningar ;) Jag undrar var enda eviga gång vad tänkte det?? Lite OT men jaja ;)

Ja jag har köpt Damiliuz för 12000.-sek han är undan RSA Danza efter Emiliuz. Han hade inte det lilla extra, så han var ingen utställnings häst. "Bara" ridhäst och då inte värd mycket. Som sagt jag köpte honom för ynka 12000 kr, jag tränade honom och förberedde för ridning han var sadelvan, van vid träns, jag hade suttit på honom utan problem och fött honom i ett halvår, jag fick 15000 för honom och det var efter flera månaders anonsering på olika ställen. Nu har jag en valack som jag köpte för 30000, honom har jag avelsbesiktat, ridit in och tränat och fött i 3 år, jag har han på annons för ynka 30000 inklusive utrustning efter att ha börjat på 50000.- Men folk var rädd för hingstar, så jag kastrerade bara det kostar 3600. 50000 som jag tycker han är värd men som ingen annan verkar se. 30000 ink utrustning ja kanske. Behålla honom och hoppas på att få mer senare, nä skulle inte tro det för det kostar att ha honom oxå. Då har jag förlorat ändå mer. Araber är förlust affär om man inte har pengar att köpa de allra bästa och vackraste, men tom Blommeröd skänker bort föl varje år till en symbolisk summa för att de inte är något att ha. Men ridhästar kan många av dem bli, jag kan inte se något hinder till det. Men i arab världen är det tyvärr en kamp mellan utställningsfolk och bruksfolk. De är inte överens om hur araben ska se ut eller vara. samma ras men verkar bli helt olika om bruksfolk och utställningsfolk ska göra varsin ultimata arab. Suck människor och deras fåfänga.. vad sägs om att kombinera de bästa av två världar? Och framför allt bibehålla rasen...:bow:

jag köpt min renrasiga arab för 10.000 kr. var då ett föl. med mycket bra stamtavla. reggad i ARAB. Jag sålde den för 50.000 när den var ca 4½ år.
Hade gett den en bra grundutbildning. Hann bara ta ut 2 spekulanter, blev såld fort. Dom som köpte hästen sa att dom provat araber i hela sverige o min var mest utbildad...och då var det bara en unghäst...

våran nuvarande arab var ute på annons för 25.000 kr och var då 18 år gammal. Henne köpte vi osedd. idag är hon 21 år och hon är världens goaste tjej :love:

jag vill bara gora en jamforelse har. Har inget med arabs priser att gora men pris pa arab hastar lol..

Nar vi gick igenom folen pa hosten, spara eller salja, Bra "colts" gick for 750 dollar. Fillies 1500 dollar. De var da registrerade men "weanlings".De kunde tops leda i grimma och kanske plocka upp fotterna. Och de salde ibland. andra ganger salde de inte alls och fick spendera en vinter till pa farmen i flock. For att sen ga pa marknaden igen. Colts hade da gatt upp till 1000 om de var "stallionmaterial" medans fillies fortfarande var 1500. De fillies som INTE var avelsmaterial kunde kopas billigare.
Innan de var pa ngt satt och vis hanterade stannade priset sa, om det var en potential showhorse som hade future blev det ju dyrare..
Sen maste jag ocksa namna fullvuxna, inridna araber som kostar under 5000 dollar (dollar runt 7 kronor)
Och inte ha full koll, AHA tar 120 dollar for registrering TROT jag, som hogsta summa.. det ar under 1000 kronor det, inklusive DNA och annat.
Studfees ligger fran 400 dollar upp till miljoner beroende pa vilken hingst som anvands.
Och att tidigare ha haft up till 15 foal per sasong, blir det bara 3 detta aret.. Avveckling har startat da Carolyn fyller 70 i ar och jag inte har hela intresset med langre. Just pa grund av svarigheten att salja.
"once i was rich, then i got in to Arabians....."

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka