Registrering av arab

Sv: Registrering av arab

Har du inte sett arabfölen för 10.000 kr? Kolla h*stnet...

Det finns många sådana. Vissa blir inte ens sålda. Och de flesta är även registrerade, så hur de uppfödarna går med vinst har jag ingen aning om.

Det är ju dom polska araberna som är finast! :-)

Att araberna ligger lågt i inköpspris beror inte på att det skulle vara en dålig ras. Däremot är den inte så hett eftertaktad som sporthäst.
Araber är dessutom relativt små hästar så de kommer till korta i vissa sammanhang.
Distansen är väl arabens paradgren som sporthäst, men även där kan man rida upp till SM nivå på exempelvis en travare för 4000.

Aldrig sett en ren travare på de distanserna?
Har du lust att ge mig några namn?

Troligtvis för att du inte var med då:D
Jag talar om 90-talet.

Dessutom kan man rida och tävla distans på i stort sett vilken ras som helst.
Många ryttare har helelr inte ambitionen att rida höga klasser.
Tycker dock inte riktigt att detta rör urspungsinnehållet i tråden.

Faktum är att araber står lågt i kurs som sporthästar.
De flesta som köper häst är de facto hobbyryttare och har ingen som helst anledning att bry sig om var araben är registrerad.

Och nivån på SM var på vilken nivå då? ;)

Man kan tävla hoppning och dressyr på vilken häst som helst med, så länge de är just hästar.
Var en fjording som vann en hopptävling sist jag var o kollade...

Jag tror inte det är arabensanvändbarhet det är fel på, utan dess rykte, och sedan finns det många dåliga araber, och för en okunnig att då hitta en bra blir ganska så svårt. Man måste antingen ha tur eller vara insatt känns det som!

Fjordingar ligger också lågt i pris jämfört med andra raser.

På vilket sätt finns det många dåliga araber?
Och vilket rykte har de?

Det jag skrivit är att det är förhållandevis små hästar vilket kan ligga dem i fatet, beroende på ryttarens storlek.

Ska ARAB sänka priset för att regga dåliga araber och höja för de bra?
Vem bestämmer vilka som är vilka?

Vart någonstans i min text står det att jag vill att de ska sänka regkostnaden för dåliga individer och höja för bra individer?! :crazy:

Jag vill att de ska sänka, punkt.

Hästar med dåliga benställningar, kort och struttigt steg, dåliga kors, låsta bogar, ja generellt dåliga oavsett vilken ras de hade tillhört. Men det finns många sådana individer inom araben!

De flesta ryttarna är ju inte över 180, och kan med andra ord utan problem rida en arab.
Och det finns ganska många numera som är över 155.

Jag tror jag vet vilka travare du pratar om, men på den tiden gick SM på en betydligt lägre nivå än idag och framförallt så gick det inte heller lika fort :) Jag tror säkert travare kan hävda sig bra upp i klasserna, men i dagsläget finns ingen sådan på SM nivå.

Precis som man kan rida vilken gren som helst på vilken ras som helst så kan man också rida distans på vad som helst så länge det handlar om lägre nivåer. Men ska du upp i klasserna behövs en häst som passar sin gren oavsett disciplin.

Helt apropå. Jag tycker många araber som är små hör hemma i ponnygrenarna. Inte alltför sällan har jag sett araber som inte ser ut att vara en cm över ponnymåttet tävla bland storhäst. Frågar man då ägaren hur stor den är, är standardsvaret ofta 155 cm. Hur det kan komma sig.

Araberna har fått dåligt rykte delvis genom att det inte är någon kontroll på aveln. Man "får" avla på en 24-poängshäst, spatthäst, cysthäst etc, bara det är en renrasig arab. Samt att bland sportfolk har många uppfattningen att araber bara gör sig bra i utställningsringen, spacklad upp till öronen med någon rik dam med hatt till ägare ;)

KL mig själv.

Vidare tycker jag det är ganska fascinerande att det kostar 15.000 att betäcka med en showvinnare av arabras, medan det kan kosta 7-10.000 att betäcka med vilken A-premierad halvblodshingst som helst som gått diverse 1,50 hoppningar etc. Dessutom får man mer för halvblodsfölet när man säljer det än för arabfölet.

Jo, men då är det ju knappast "uppmuntrande" att få folk att dels regga om det ska kosta fler gånger mer än andra raser.
Dels för uppfödarna att få sålt sina hästar.

Sänka priserna och dra hårdare krav på aveln låter som en mycket bättre ide i mina öron.

Jag tror inte det är arabensanvändbarhet det är fel på, utan dess rykte, och sedan finns det många dåliga araber, och för en okunnig att då hitta en bra blir ganska så svårt. Man måste antingen ha tur eller vara insatt känns det som!

delvis knapplån
det är inte araberna det är fel på, utan uppfödare som avlar o avlar på hästar som knappt är meriterade. Så många år man tjatat att dessa uppfödare ska utbilda sina hästar, tävla dom och ser vad dom går för. Både på utställningsbanan som inom ridsporten och inte bara i distans,western o galopp...det saknas bra araber inom dressyr, fälttävlan o hoppning...Om araberna ska få bra rykte måste dom ut o visa upp sig...jag förstår inte varför (vissa) uppfödare inte förstår det.

jag håller med samtliga att ARABs avgifter för höga, dom måste sänkas för att gynna rasen.
likaså hårdare krav inom aveln.

tänk i framtiden, outbildade araber med omeriterade föräldrar med papper som okänd häststamning..känns inte så poppis...rasen får ju bara sämre o sämre möjligheter att bli populära. Synd! (jag älskar araberna)

En del av problemet är ju att utställningshästarna är många ggr mer värda. Föder du upp en riktigt bra utställningshäst så får du ofta många ggr mer för den än för ett halvblod som är hopphäst tex.

Varför då satsa på något som man måste kämpa i uppförsbacke för?
Och dessutom ger sämre betalt?

Jo, men då är det ju knappast "uppmuntrande" att få folk att dels regga om det ska kosta fler gånger mer än andra raser.
Dels för uppfödarna att få sålt sina hästar.

Sänka priserna och dra hårdare krav på aveln låter som en mycket bättre ide i mina öron.

Helt rätt!

då skulle iaf hästarna dom har bli sålda....

En del av problemet är ju att utställningshästarna är många ggr mer värda. Föder du upp en riktigt bra utställningshäst så får du ofta många ggr mer för den än för ett halvblod som är hopphäst tex.

Varför då satsa på något som man måste kämpa i uppförsbacke för?
Och dessutom ger sämre betalt?

Ja där har vi ett av dagens "arab-problem"

Antingen har man tur och får fram en grym showhäst man får riktigt bra pröjs för, eller så får vi en häst som man ska vara glad om man får iväg för 35.000 som nyavvant föl. Som blir någons trevliga hobby/tävlingshäst. Lägstanivån borde höjas väsentligt med hjälp av större krav och mycket hårdare regler på arabaveln. Jag citerar en av mina favorituppfödare; Vi behöver fler riktigt bra valacker i arabvärlden! ;)

De riktigt bra utställningsexemplaren blir ju sålda. Ofta för sexsiffriga belopp, ännu mer om de skulle vara i världstoppen och slåss om placeringarna.

Eller aha, du menar de seriöst avlade öht, jo, det borde som sagt sättas mycket hårdare regler än det är idag så man får upp "lägstanivån". Titta på shetlandsponnyerna, vi har så mycket bra ponnyer i sverige att de är sällan man ser en klass 2 på utställning.

Vem eller vilka är det som köper sådana hästar?
Går de utomlands då eller?

(Iof får man ju många nollor på priset oavsett ras om hästen är i "elitklass")

Vi har några köpstarka arabhästentusiaster i sverige, men det är utomlands de största pengarna finns, ja :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka