Registrering av arab

Sv: Registrering av arab

Det kostar 500 kr att registrera i SH om jag inte minns fel... och 3300 kr i ARAB (då är inte DNA och scid test medräknat) Blir typ 5000 kr i slutändan...

Det är med andra ord en väldigt stor skillnad!

Ooops,

värt att använda SH med andra ord:).

Visste inte att det var så illa ställt, men följer heller inte debatten när det gäller SAHFs och ARABs vara eller icke-vara, har gett upp den föreningen för länge sedan.

Yes, och det är ju oxå därför det är många som är så arga :D Hade det handlat om 100-lappar så hade nog ingen brytt sig...

Det kostar 500 kr att registrera i SH om jag inte minns fel... och 3300 kr i ARAB (då är inte DNA och scid test medräknat) Blir typ 5000 kr i slutändan...

Det är med andra ord en väldigt stor skillnad!

Fel.
900 kr för SH registrering inkl pass. Då har man heller inte en garanterad härstamning med DNA-test.

DNA-prov och pass är medräknat i ARAB's pris.

ah ja just det, det var ju bara min märr som jag var tvungen att både blodtypa, dna typa och allt skit.

Eller 800 via asrp :D
Finns säkert fler man kan registrera hos.

Har du kollat vad araberna är värda?

Har du en bra ridarab så tror jag faktiskt att du tjänar mer på att regga den som tex ridponny eller liknande.
Har du däremot en häst med en mkt värdefull stam som man har tänkt att avla på så kanske man förlorar på det. Men som sagt, ångrar man sig så kan man alltid regga dem i ARAB efteråt.

Tänker inte ge mig in i diskussionen om var man skall registrera eller ej, det är väl upp till var och en:).

Dock är det härstamningen som bestämmer om en häst är arab eller inte, oaktat registrerad eller ej, eller var den är registrerad.

Tror knappast att en häst tappar i värde eller för den delen ökar i värde beroende på i vilket förbund den är registrerad.:angel:

och vad gäller generellt för arabhästar så är den ju ingen dyr häst. Den enda nackdelen som jag kan se, om man registrerar i annat förbund, är att utställning och vad jag förstod av tidigare inlägg arabgalopp inte är möjligt att delta i och då förstås inte heller för avkomma till sådan häst, dvs avelsvärdet försämras, men det finns väl allför många araber som man inte skall avla vidare på.

devere

Dock är det härstamningen som bestämmer om en häst är arab eller inte, oaktat registrerad eller ej, eller var den är registrerad.

Tror knappast att en häst tappar i värde eller för den delen ökar i värde beroende på i vilket förbund den är registrerad.:angel:
Araber är kanske annorlunda mot andra hästraser i så fall...

Araber har generellt dåligt rykte.

Så står det nåt annat på pappret och köparen inte vet att det är en arab så kan man mkt väl få en hel del mer som ridponny, framförallt om den är D ponny och inte liten häst!

knapplån

vill jag ha en arab så är kravet att den är reggad med riktiga papper, dvs i ARAB. skulle aldrig köpa en arab som är reggad via tex SH. man kan ju inte ställa ut den eller ngt, inte deltaga tex i sportcupen eller dylikt.

men ARAB kan inte ha såna priser! det gynnar inte rasen!

Man kan ändå tävla i alla ridsportförbundets grenar, och det är inte lite det.

ja, men det är ju inte samma sak!
och för övrigt kan man ju faktiskt tävla en ARAB reggad arab på dom tävlingarna med.

en arab reggad i SH kan ju inte vara värd många pengar att köpa...
det är ju som att jag skulle regga min renrasiga fullstammade frieser i SH...
då hade den garanterat inte blivit lätt att sälja för många kronor inte...

För en valack tror jag inte det spelar nån roll. De flesta går väl till distansfolk, och de letar lämplig häst, inte speciella förbund.

Det är skillnad på frieser och arab!

Ett arabföl kan du hitta för 10 000 kr i dagens läge. Nej inte en toppstammad, men de finns. Och det är ändå långt under produktionskostnaden.
Du hittar inte en frieser i närheten av den summan.

Araber är billiga hästar, och som CK säger de som letar distanshästar letar just detta, och bryr sig inte jätte mkt om vad det står i passet.

ett arabfol for 10K? visa mig en och visa mig stamtavla pa den. Och formodligen ar den inte registrerad heller for det priset.
Personligen skulle jag inte ta i en sadan med 10ft pole, och folk som avlar hastar/araber till sana priser maste ha valdigt daliga (avelsmassigt) djur. Mitt kommande fol, av hogklassig linjer ar till salu, nu ofodd , 45K. Far jag de pengarna? det vet jag inte, men beroende pa var och hur jag annonserar ut det sa kan det handa. Det kanske ocksa hander att jag inte far det salt, och da stannar det, och priset gar upp som aren gar.
Det ar synd att folk tycker araber ar 2nd hand horses. Det ar de inte, de ar bara sa olika fran andra raser och inte alla manniskor ar gjorda for att bli agda av en arab. Jag har ocksa sett en STOR skillnad pa de "svenska" araberna som till 90% har massor av polskt blod i sig. Samt att dessahastar egentligen inte ser ut som en klassisk arab, utan mer en korsning av arab och varmblod. NOTE detta ar min personliga uppfattning.
Sa om folk istallet for att tracka ner pa araber, spelar ingen roll vilka blodlinjer de har, lar sig mer om hasten och dess pshyke kanske mer skulle ge dem en battre reputation an vad som finns pa marknaden idag. Som jag sa, de ar underbara hastar att vara agd av, man bara maste se dem som en annorlunda hast.
MEN igen, det ar inte ratt att ARAB ab tar sana hutlosa priser for registrering, och ngt maste goras.

Fast det är många som avlar på "vad som helst" och när det då föds många "dåliga" föl så åker ju ryktet för hela rasen ner! och det tar med sig priserna på alla individer!

En människa som inte söker just arab för att den är arab, utan bara en häst att rida spelar det ju ingen roll vart hästen är registrerad!
Det är ju igentligen bara om man vill ställa ut, avla eller tävla galopp som det spelar roll vad det står på pappret, och större delen av folket gör inget av dessa saker.

Jag är väl medveten om att det finns bra araber, men tyvärr är det något som man måste leta efter! Större delen är faktiskt inte superbra, framförallt inte om man söker en individ som man vill avla på med (vilket jag ju gör).
Det finns några riktigt bra, men som inte har speciellt mkt typ, de går då bort för mig eftersom att JAG tycker att typ är viktigt. Kvar är inte många hästar att välja på tyvärr.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka