Registrering av arab

S

san123

Hej
Sitter med prislistan för att registrera häst i Arab, och jag måste säga att jag blir både arg och upprörd. Om jag har förstått det här rätt så utifrån de regler som finns för att genomföra sådan här verksamhet så får den organisation som verkställer lagstiftarens intention inte gå med vinst.
En registrering på Arab första året kostar 3300, om man inte är medlem.
då är det billigare.
är det andra året kostar det dubbelt upp.

tappar man bort sitt registreringsbevis får man betala 2500 kronor
och om jag har ett trasigt och vill ha ett nytt kostar det 450 kronor om jag lämnar in det gamla.

Ärligt talat så förstår jag inte alls prissättningen
förutom att arab har monopol på verksamheten och kan sätta de priser de vill. skall vi omräkna kostnaden för det första levnadsåret till arbetstid så betalar det ca 3 arbetsdagar heltid,
Den dubbla arbetstiden om det har gått över året.

Priserna är orimliga
när jag ser på andra rasföreningar har de lägre priser.
Jag antar att de som är billigast med sina femhundra kronor genomför sitt arbete på ideell bas, det är i sig inte bra i sig.

Vet någon vad skälet är till denna som jag ser det utsugning av folks pengar.
och vad är det som tar sådan tid så att det skall kosta så extremt mycket?
jag vill gärna veta
och då helst av någon som har ansvar för prissättningen.
Min erfarenhet är att de som är ansvariga för den här typen av överpriser sällan förklarar
så andra får gärna berätta mer för mig.

Sv: Registrering av arab

Oj:eek:

Jag var tvungen att leta upp prislistan jag fick när jag hade araber, den gällde från januari 2008.
Regavgifter för föl 600 kr, året efter 1500 och sedan 3000 kr.
Dubblett av förekommet pass 1500 kr.

Vissa avgifter har ju mer än fördubblats på bara 2 år.

Jag har inget svar på din fråga, men tycker det är hutlöst, sådana omkostnader kan dom inte ha att dom måste höja så mycket.

Oj!:eek:

Kollade prislistan och såg att dom höjt alla priser rejält, tror jag betalade 300kr för ett ägarbyte -06, nu kostar samma sak 800 - 1600kr.

Det jag funderar över är varför det blir dyrare att göra exakt samma sak fast senare, är väl lika mycket jobb ändå för ARAB...

Oh till slut ngn annan som drabbas. Men tycker du kommer undan lindrigt i alla fall..
Jag importerade mina (i usa agda) unghastar, de var innan de akte DNA etc etc och alla papper i ordning fran dar.
Sa kommer de till Sverige, chippare person kommer ut och de far chip, de blir "bedomda" for pass papper och signalament och har taget for DNA i sverige. Och allt sant in. Detta var i August 2009. Sa jag vantar pa papper, visst skulle det kosta mig men tro att jag nastan dog nar faktura pa 14000 sek kom. Det inkluding NY DNA test pa dem, jag ringer och fragar varfor och far svaret "sa vet att det ar ratt hastar? What?? ar inte signalament och photon nog??? I alla fall , jag haller nu pa att betala av denna summa ( 14000) nar jag far nasta small.
Grannen, som ar jattebra var hastvakt over weekend, hennes hubby som inte ar sa smart hade satt i hop stoet och unghingsten AVEN DA JAG TYDLIGT SAGER STO BRUNSTAR, samt skrivit detta pa instruktionspapper.. Hans kommentar ar, ja men det gor val inget.. och visst minst 3 coverings hande..\
Sa jag ringer ARAB och far reda pa att: Jag maste losa sprangrulla , jag maste betala alla avgifter (inget problem forstas) SAMT betala en "tillaggsavgift" pa X kronor da jag inte hade sprangrulla pa hingsten nar betackning sker.. JJag forklarar att det var en olyckshandelse och hade inga planer pa att anvanda min da 2 ariga unghingst i avel. Spelar ingen roll, de maste ha in sina pengar.. Och sen forstas betala sedvanliga kostnader nar folet ar fott.. Inkluding stoavgift som jag betalar till mig sjalv som sedan skall sandas till ARAB.
I mina ogon, ser det helt klart ut att ARAB ar ett foretag som gar med trevlig vinst och ngn far en bra lon varje manad. Och VAD far man ut fran alla pengar man ger dem?? Inte mkt vad jag har forstatt. VVisst registrerad arab, men det ar val allt.. Inte undra pa att folk inte har ngn lust att avla med sana kostnader involverade. Har varit i kontakt med andra registries i minst 3 olika lander och ingen har sana kostnader..
Hade hastarna inte haft den stam de har, hade jagnog ocksa registrerat dem i den "generalla" boken.. Kommer inte att importera nagra fler hastar dock med dessa forutsattningar..
Kan man gora ngt at detta?? jag vet inte, formodligen inte men om ngn har en bra idea lat mig veta.

Forlat att det blev langt, jag ar bara sa frustrerad...

:eek::eek::eek:

Får det gå till såhär? Finns det inga lagar och regler runt ockerverksamhet? Vad säger EU om detta förresten?

Nej det får inte gå till såhär om lagar och regler ska följas. Arab AB är anmälda till Jordruksverket (SJV) av ett antal personer (bla mig). SJV har lämnat ärendet vidare till länsstyrelsen i skåne som är tillsynsmyndighet. De väntar in ett svar från Håkan Mattson (ordförande i Arab AB samt Sahf) runt 12 oktober (varför får han så lång tid på sig? ingen annan får ju det).
Det finns ett antal regelbrott i denna prissättning så man kan ju hoppas att Arab AB (äntligen) blir av med tillståndet att registrera hästar. De har varit på väg att bli av med tillståndet tidigare pga felaktigheter.
Ela om personalen blir sjukskriven får man faktiskt räkna med att de kommer tillbaka, tanken är liksom att man börjar jobba igen när man är frisk. Att resonera som Arab AB gör visar att man inte bryr sig om personalen. Det uttalande de gör faller altså tillbaka granska kraftigt på dem själva och visar hur oseriösa de är.

Senast ändrad:

Jag har räknat på vad det skulle kosta att regga min 2 åring håll i er nu!

12 300 svenska kronor!!
Då har jag inte räknat med kostnaden för chip och beskrivning.

Och nej givetvis är inte detta lagligt! Man får dels inte ha medlemsrabbatt i en fristående förening, och dels får man inte ta mer betalt än vad själva den faktiska kostnaden är för föreningen att genomföra reggningen och passtillverkning osv!

Vi kan kort sagt säga, att nej, jag planerar inte att registrera min 2 åring så länge priserna är som de är. Hon var vara olaglig ett tag till :cool:

Vill man anmäla deras priser, vilket jag gissar att många vill, så håller länsstyrelsen i ystad på med detta ärende redan...
Eva Johansson 044-252566

glomde att saga, att pga att mina hastar kommer fran utsidan av EU sa gar kostnaden upp med cirka 5000 sek. Om de var importerade fran insidan av EU sa hade det blivit billigare...
Jag MASTE regga mina pallar, da de var importerade pga sina blodlinjer (finns ca 5 hastar av samma/liknande blod i Europa)annars hade jag lamnat dem i AHA i usa..
skall kontakta den har personen..tack for nummer..

Du får jätte gärna uppdatera med info om du får någon!

Jag vill ju gärna betäcka 2 åringen nästa år, men är hon inte reggad så känns det ju inte som någon ide...
Så jag håller tummarna hårt för att ARAB AB förlorar sitt tillstånd att registrera araber.

Jag har i 13!!! år försökt få respons för dem.
Nu skiter jag i dem och tar annat register.

Ja sålänge det är såhär lär man ju skjuta upp sina planer på att skaffa en arabhingst igen tyvärr....

Herrejisses. ARAB har ju alltid varit dyra, men det här är horribelt. Men minns sist jag reg, 2003, då tog de fortfarande 500 kr 'extra' för att tillverka pass. Dvs vanliga regkostnaden (kan det slutat på 1800 kr?) och sen så 500 kr extra för pass. 2003, när alla hästar skulle ha pass och alla andra föreningar registrerade 'direkt' på pass.

Så jag är inte förvånad. Redan år 2000 var jag nära att registrera en arab som 'kamel' eller vad som helst i annat register, i ren ilska över priserna.

Med tanke på hur Arab fungerar så kommer de väl vilja fortsätta registrera hästar. Om det sedan kommer kosta 15000:- att regga ett föl det skiter de troligen i (med tanke på dagens horibla priser).

Men det krävs ganska mkt för dem att få tillstånd att göra det, och om de nu köper tjänsten av "nya SH" så kan de inte lägga på hur mkt som helst, för det är väldigt lätt att räkna ut hur mkt som är skäligt att ta, och hur mkt som inte är det!

Så jag har gott hopp!
Annars kanske jag rent av registerar hästarna i Danmark, där får man väl göra ET oxå har jag för mig... Bara fördelar! :bump:

Jo visst kommer det krävas mycket men det är ju bara de som är kompetenta att registrera den mycket speciella rasen arab :crazy:. Om de inte resonerade så borde de för länge sedan lämnat över registrerandet till SH med tanke på alla de problem de haft genom åren.
Nej jag har inget som helst förtroende för Arab AB.
I övrigt kan man ju redan idag se om det är rimligt eller inte. Titta på bara på stoavgiften. SH tar 250:-/sto och Arab tar 800:-/sto :crazy: en liten nätt förtjänst på 550:-.

?? ligger ett ägarbyte nu på runt 1000-lappen??

Undrar hur många fina araber det finns där ute som "ingen vet om"..?

Tycker det är extremt tråkigt att de ska vara som de är...
De gånger jag varit i kontakt med dem eller behövt hjäp så sliter de ju inte ut sig direkt...

Trevlig helg alla!!! :)

Fast detta är ju inte något som ARAB håller i, utan det kommer ju från en högre instans, därav tror jag mkt på det!

Jag undrar om någon vet var man hitter regleringen avseende kriterier för de organisationer som får uppdraget att utfärda pass
Då jag tittar på flera andra organisationer så finns skillnad på ca 9000 kronor

Så jag har gott hopp!
Annars kanske jag rent av registerar hästarna i Danmark, där får man väl göra ET oxå har jag för mig... Bara fördelar! :bump:

då får dina häster också flytta till danmark. man kan/får bara regga hästar i det landet dom står i. så det är ingen lösning...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka