Registrera utomlands?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Iglatjarn
  • Startdatum Startdatum
I

Iglatjarn

Vänder mig främst till ponnyfolket här. i synnerhet welsh men vi är en tapper och drastiskt liten skara så ni med övriga raser får gärna lägga in ett veto.

jag undrar vilka regler som gäller för att registrera sin ponny utomlands. har vänt mig först till SWF som förklarade att ponnyn måste själv vara reggad i WPCS Overseas samt att mamman måste vara det. Hans pappa har redan engelsk licens.
Så går man in på WPCS (Welsh pony and cob society) för att kolla registreringar där, man då blir jag förbryllad. dels står det reglerna om WPCS Overseas, men det står också en hel del, närmare bestämt ca 12 sidor till om övriga reggningar, där finns både, importreggningar, exportreggningar, olika certificate, hingstcertificate och gud vet allt.

jag blir bara mer förbryllad ju mer jag försöker ta reda på vad som gäller i mitt fall, men jag tänkte att någon kanske har exporterat och vet vad som gäller? det behöver ju inte vara welsh, kan vara vilken ponnyras som helst. även om det skiljer sig en del emellan förbunden så brukar ändå "en röd tråd" ge en hint om vilka stämplar man behöver.

OBSERVERA att jag inte efterfrågar veterinätintyg och annat, det kommer som en senare historia. nu gäller det hur man registrerar ponnyn i england för att han skall "vara välkommen".

har någon egna erfarenheter eller bara kan hjälpa mig att tyda reglerna så blir jag glad, har mailat till WPCS men de svaren brukar dröja... :smirk:
länk till regelsidan:registreringsregler

Sv: Registrera utomlands?

Jag blir lite nyfiken, ska du registrera en av dina uppfödningar utomlands, av vilken anledning. Är hingsten licensierad utomlands? ska vara "välkommen" vart då i England eller i Sverige. Måste stoet vara reggad i det land i detta fall England?
Ursäkta ev dumma frågor men det låter lite intressant.

Jag vet att jag ett tag var intresserad av att registrera Ärtan i England. I hans fall skulle det inte vara problem då mamman var imp därifrån och pappan likaså. Jag orkade dock nte sända över stoets ägarbytespapper dit för att ändra henne till mitt namn. Det skulle vara starten för Ärtan.

japp och hon hänvisade enbart till WPCS. hon undrade oxå varför och talade mest om att det kunde bli en dyr historia.

jag har en spekulant boendes i Wales, och han har ingen nytta av min åring om inte hästen ifråga är reggad i Overseas-registret. om jag står för kostnaden är han återigen intresserad, men när jag då börjar kolla upp vad som krävs blev jag lite handfallen då det verkar vara så mycket. åringens mamma är inte reggad där och måste alltså också ändra sina papper har det framkommit då de tydligen kräver två generationer stambokförda hästar i England.
har en mycket god vän som föder upp och hon talade idag om att hon reggar alla sina föl i england först för en billig peng, och sedan kanske hon reggar dom i sverige oxå, eller så får köparna göra det. huvudsaken är att dom får sina engelska papper först av allt ifallomatt det skulle bli tal om export (vilket det har blivit ett par gånger för hennes del så hon har tjänat på att göra så)

Ok då förstår jag, men det kanske är en bra ide att regga i Wales för din del, lite kul att få sina avkommor exporterade om man har eget stuteri prefix.

jag har inte ens något etablerat stuteri vilket göt det mer intressant. hästen ifråga är första fölet efter först inköpta stoet! :D
har dock döpt honom med det prefix vi ändå skall ha om ett antal år när vi kommit upp i fem födda föl.
trevligt att det blir såpass bra att man får spekulanter utifrån. jag har nu fått rätsida på regostreringarna och pratat med en väninna som har vanan inne av att exportera och hennes ord är lag i mina öron vilket det lätt blir. :smirk:

vill walesarna ha honom så ska jag se det som en stor ära, både för mig och för fadershingsten. men jag skall veta att exportera hanslar om bekymmer, oändligt massa papper varav hälften blir fel någon gång, en massa tid som bara går åt samt en stor kostnad för mig.

läget är just nu att vi börjar avfärda england. dom vill gärna ha honom, tycker inte riktigt om hans Derwen-blod, men dom har fått bilder på mamman och blev mäkta imponerade samt har en gång i tiden ägt hans pappa innan han emigrerade ifrån england så han är välkänd och omtyckt av dom.
men, :cool:
att göra affär med denna man är ökänt för att ta tid. även om han bestämmer sig för att ta honom nu kan det dröja över ett år innan han kommer hit och hämtar honom, han brukar tydligen säga "nästa månad" men det blir aldrig så. ett år var tydligen mera vanligt att få vänta på hämtning.
Alternativet är att själva betala resan över men det blir för dyrt för oss att vi förlorar en massa pengar där som vi behöver få. i england skulle han verka i aveln ett par år som test och sedan kastreras och skickas vidare till USA om han inte håller måttet (i USA är det ju isabell-feber som de flesta vet... :smirk: ).
Här i sverige har vi redan köpare på honom men de vill ha honom som ridhäst och kommer att kastrera pronto. synd och skam på en fin åring som då inte får chans att visas fram (fått omdöme av mr Johnson i år att spara så då vill man ju det - oberoende vad man tycker om Johnson ifråga)

stallet är fullt och vi har tingat en ny häst som beräknas anlända i oktober/november så vi behöver få bort honom NU! vilket då blir att han får finna sig i en framtid som valack trots goda anlag, visst, han får ett bra liv, men har man spekulanter ifrån det förlovade landet Wales så vill man ta den... :(

sista ordet är inte sagt ännu, får se hur det blir, skall uppdatera tråden då om något spännande händer. ;)

Ja gör det, det är väldigt spännande, Lycka Till!

Liknande trådar

S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 659
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar